Avast! voor Linux

Alex de Haan
Beste mensen,

Misschien al in het nieuws gelezen of gehoord, maar Alwil Software, de makers van Avast! antivirus
programma's, heeft een linux versie uitgebracht die je als particulier gratis mag gebruiken!
Misschien (nog) niet nodig, maar je kan beter voorbereid zijn.

Probeer hem uit en laat mij es weten wat je ervan vindt. Ben benieuwd.

Met vriendelijke groet,

Alex de Haan

Stichting SoftwareConsulent.nl

Je kan hem hier downloaden: http://www.avast.com/eng/download-avast-for-linux-edition.html

alex.vcf (304 bytes) Download Attachment

Re: Avast! voor Linux

Martijn van de Streek
On Thu, 13 Apr 2006, Alex de Haan wrote:

> [...]
> maar je kan beter voorbereid zijn.
>
> Probeer hem uit en laat mij es weten wat je ervan vindt. Ben benieuwd.

De meeste virussen en trojans komen tegenwoordig per mail binnen -- en daar
hebben we al een tijdje clamav voor.

En als we de rest van onze programma's goed blijven ontwerpen, zal het
virus-niveau minimaal blijven.
We zullen mensen er ook op moeten BLIJVEN wijzen dat ze alleen maar software
uit de originele repositories moeten halen, zodat ze er zeker van kunnen
zijn dat het geen 'malware' is.

Martijn
(ik ben nog steeds van mening dat, direct of indirect, antivirus-makers
juist zorgen voor meer virussen dan minder)

Re: Avast! voor Linux

Martijn Vermaat
> [...]

> (ik ben nog steeds van mening dat, direct of indirect, antivirus-makers
> juist zorgen voor meer virussen dan minder)
Waarom zo negatief? Voor gewoon desktopgebruik is een
virusscanner op Linux nu inderdaad overbodig wat mij
betreft.
Maar in een bedrijfsomgeving worden soms, al dan niet
om puur technische redenen, extra eisen gesteld. Ook
speelt Linux vaak een rol als server tussen Windows
clients en dan kan anti virussoftware belangrijk zijn.

Bovendien weet je nooit waar het in de toekomst heen
gaat. Je kunt er niet vanuit gaan dat we nooit echt te
maken zullen krijgen met virussen.

Het lijkt me niet meer dan logisch dat er meer
concurrentie voor clamav moet komen, dat is alleen
maar goed voor 'ons doel' ;)

Ik zou eerder problemen met deze software hebben omdat
het niet open source is, laat staan free software. Dat
past niet zo goed in de Linux cultuur. Ik zou graag
meer free software alternatieven zien.

--
Martijn Vermaat

Student Computer Science
Vrije Universiteit, Amsterdam

[hidden email]
http://www.cs.vu.nl/~mvermaat/

Re: Avast! voor Linux

Dennis Kaarsemaker
On do, 2006-04-13 at 12:20 +0200, Martijn Vermaat wrote:
> Ik zou eerder problemen met deze software hebben omdat
> het niet open source is, laat staan free software.

+1

Veel software makers snappen nog steeds niet dat gratis niet gelijk is
aan free ;)
 - Linux for human beings - http://www.ubuntu.com
 - Linux voor iedereen - http://www.ubuntu-nl.org

Re: Avast! voor Linux

On Thu, 13 Apr 2006, Martijn Vermaat wrote:

> Maar in een bedrijfsomgeving worden soms, al dan niet om puur technische
> redenen, extra eisen gesteld. Ook speelt Linux vaak een rol als server
> tussen Windows clients en dan kan anti virussoftware belangrijk zijn.

Dus wil je server-side antivirusdingen, geen desktop-dingen.

> Bovendien weet je nooit waar het in de toekomst heen gaat. Je kunt er niet
> vanuit gaan dat we nooit echt te maken zullen krijgen met virussen.

Uiteraard niet, maar je kunt wel je best doen om het zo moeilijk mogelijk te
maken om ze te krijgen, bij het ontwerpen van het systeem al.

> Het lijkt me niet meer dan logisch dat er meer concurrentie voor clamav
> moet komen, dat is alleen maar goed voor 'ons doel' ;)

Je wilt een standaard 'format' voor virus-definitiefiles, anders zit je
straks met een HTTP-scanner, een FTP-scanner, een mail-scanner.. en allemaal
met andere datafiles.

> Ik zou eerder problemen met deze software hebben omdat het niet open
> source is, laat staan free software. Dat past niet zo goed in de Linux
> cultuur. Ik zou graag meer free software alternatieven zien.

Free software is niet genoeg. Je kunt je in de letter aan de GPL houden,
maar het nog steeds niet snappen (zie o.a. de bouwers van accesspoints met
Linux)

Re: Avast! voor Linux

Op do, 13-04-2006 te 12:20 +0200, schreef Martijn Vermaat:
> Het lijkt me niet meer dan logisch dat er meer
> concurrentie voor clamav moet komen, dat is alleen
> maar goed voor 'ons doel' ;)

Clamav was verre van de eerste virusscanner voor linux hoor...  :)

Maar goed, er bestaat ook een GUI voor ClamAV van mede-Ubuntu-gebruiker
"pmjdebruijn": <http://corbicula.pcode.nl/>

En er is ook de scanner van Avira (ex-"H+BEDV") voor linux:
<http://free-av.com/antivirus/allinonen.html>
(net als Avast closed source maar gratis voor privé-gebruik)

Re: [gnome-nl] Avast! voor Linux

Vincent van Adrighem

Ik heb het ook maar eens op mijn debian-systeem gezet. Het rpm
bestand is met "alien" eenvoudig om te zetten naar een .deb pakket om
op een debianachtig systeem te installeren. Wat dat betreft geen
problemen.

Op Thu, 13 Apr 2006 14:07:59 +0200 (CEST)
schreef Reinout van Schouwen <[hidden email]>:

> [...]
> erop dat dit een programma is dat statisch gecompileerd is met GTK
> 1.zoveel!
>
> Dat is wel zo verschrikkelijk verouderd, de GUI is dan ook echt
> niet om aan te zien. Geen anti-aliased fonts e.d. :-(
>
> Vergelijk dat dan eens met Corbicula, het ClamAV-frontend:
> http://corbicula.pcode.nl/. Gelukkig heeft avast ook een CLI dus
> wie weet valt Corbicula aan te passen om met Avast te werken.
>
> Over de virusscankwaliteit van het programma heb ik verder geen
> mening, ik heb al jaren geen virusscanner meer nodig gehad :-)

Je kunt zien dat het wel gtk2 is. Het oplichten van de knoppen is een
aanwijzing. De menuverhoudingen is ook een aanwijzing. Het is wel
degelijk gtk2, maar er is iets mis. Het pakket volgt de op mijn
systeem gebruikte thema-instellingen niet en valt op als een puist op
het gezicht van Miss Zuid Holland.

Verder duurde het nogal lang voordat het programma met zijn eerste
venster naar voren kwam. Ik dacht dat het niet wou starten en zat al
te debuggen in een terminal toen ik de eerste tekens van leven kreeg.
Een splash screen of iets dergelijks was al genoeg geweest.

Hij is nu mijn persoonlijke map aan het scannen. Het programma
reageert lekker. Het zou lekker zijn als er een "nice" knop zou zijn
die het scannen in de achtergrond zet en het venster
minimaliseert of in het systeemvak zet o.i.d.

Het venster select folder to scan bevat de zin "display hidden
directories". dat moet "display hidden folders" zijn.

In het hoofdvenster staat de knop "start scan aan de linker kant. Een
correct GTK2-programma heeft die knop aan de rechter kant.

Het afsluiten van het programma haalt de lock file niet weg. Bij
opnieuw starten van het programma krijg je dus een foutmelding over
een "stale lock file" voor je kiezen.

De scanner kan niet overweg met symlinks die naar niets verwijzen.
dat krijg je voor je kiezen met een error dialog. Niet interessant
voor gebruikers en dient dus niet weergegeven te worden.

En ik mis de Nederlandse vertaling. Het programma zegt meerdere talen
te ondersteunen, maar de lijst is beperkt. De Linux desktop
ondersteunt meer dan 40 talen in de basisset van programma's. Ik denk
dat een pakket als avast hier minstens een belangrijk deel van dient
te ondersteunen. Vooral Nederlands natuurlijk. :)

Hmm, as a side note: Wat zijn de gegevens van talen en verkopen?
Nederlands staat bijna nooit tussen terwijl we nogal prominent
aanwezig zijn, zeker op de Linux-markt. Op welke gegevens baseren
bedrijven hun taalkeus?

Dit was wel weer genoeg. Hartelijke groeten,
Vincent

Re: [gnome-nl] Avast! voor Linux

Martijn van de Streek
On Thu, 13 Apr 2006, Vincent van Adrighem wrote:

> [...]
> bestand is met "alien" eenvoudig om te zetten naar een .deb pakket om
> op een debianachtig systeem te installeren. Wat dat betreft geen

Heb je de md5sum vergeleken met die zoals die aangeboden werd?
Heb je gekeken of DIE weer gesigned zijn door een -- door jouw vertrouwde --
cryptografische sleutel?

Als je op een van die 2 vragen 'nee' antwoorden moet, zou je er eigenlijk
vanuit moeten gaan dat je geen antivirusprogramma hebt geinstalleerd, maar
een virus. Het is gewoon niet veilig om zo te werken.

Re: [gnome-nl] Avast! voor Linux

Mark Schouten
On Thu, Apr 13, 2006 at 04:17:18PM +0200, Martijn van de Streek wrote:

> [...]
> vanuit moeten gaan dat je geen antivirusprogramma hebt geinstalleerd, maar
> een virus. Het is gewoon niet veilig om zo te werken.
Ja, want als je de md5sums vergelijkt, dan weet je zeker dat je geen
rootkit installeert. md5sums en cryptografische sleutels zeggen namelijk
van alles over de betrouwbaarheid van de de software, en de maker.

Mark

Re: [gnome-nl] Avast! voor Linux

arie de jonge
Alex de Haan wrote:
> [...]
> (nog) niet nodig, maar je kan beter voorbereid zijn.
>
> Probeer hem uit en laat mij es weten wat je ervan vindt. Ben benieuwd.

heb hem vanochtend geinstalleerd voor ik naar mijn werk ging.

ik heb de rpm gedownload en geinstalleerd met alien -i ging van een
leien dakje.

de gui ziet er wat spartaans uit, maar dat vind ik niet zo belangrijk.

opstarten moet vanuit een root terminal, een andere mogelijkheid heb ik
nog niet gevonden, misschien onder root de permissions wijzigen?

> Met vriendelijke groet,
>
> Alex de Haan
>
> Stichting SoftwareConsulent.nl
>
> Je kan hem hier downloaden:

"So raise the candles high 'Cuz if you don't we could stay black against the night Oh raise them higher again and if you do we could stay dry against the rain" Candles in the rain , Melanie Safka

Re: [gnome-nl] Avast! voor Linux

Op do, 13-04-2006 te 14:53 +0200, schreef Vincent van Adrighem:
> [...]
> degelijk gtk2, maar er is iets mis. Het pakket volgt de op mijn
> systeem gebruikte thema-instellingen niet en valt op als een puist op

Onder Windows gebruikt Avast vziw wxWidgets als GUI toolkit, het zou me
niet verwonderen als dat onder Linux ook zo is?

Re: [gnome-nl] Avast! voor Linux

Ruben Vermeersch
On Thu, 2006-04-13 at 14:53 +0200, Vincent van Adrighem wrote:

> [...]
> degelijk gtk2, maar er is iets mis. Het pakket volgt de op mijn
> systeem gebruikte thema-instellingen niet en valt op als een puist op
Dit heb ik met VMWare ook voor, is dit geen Ubuntu probleem?

--
Ruben Vermeersch (rubenv)
http://www.Lambda1.be/

Re: [gnome-nl] Avast! voor Linux

On Thu, 13 Apr 2006, Mark Schouten wrote:

> Ja, want als je de md5sums vergelijkt, dan weet je zeker dat je geen
> rootkit installeert. md5sums en cryptografische sleutels zeggen namelijk
> van alles over de betrouwbaarheid van de de software, en de maker.

Nee. Die zorgen ervoor dat je _weet_ wie de maker is (als je ook netjes
omgaat met 'trust', in de cryptografische zin van het woord), en dat niemand
het veranderd heeft tussen de tijd dat de originele auteur zn spul online
gezet heeft en dat jij het downloadt (urgh.. eng woord).