Dapper: (te) kleine opstart en shutdown tekst

Dapper: (te) kleine opstart en shutdown tekst

Alexander Volovics
Had het al bij de 'pre' versies opgemerkt maar er geen aandacht
aan geschonken. Maar gisteren 6.06 geinstalleerd op m'n laptop
en het komt ook voor bij de definitieve versie.

De tekst en beelden tot aan het inlog scherm en evenzo de tekst
en beelden bij het afsluiten zijn erg klein tov het 15" scherm.

Is er ergens bij de instellingen een manier om dit te verhelpen
of moet er met 'vga=' geknoeid worden in grub.

Alexander

Re: Dapper: (te) kleine opstart en shutdown tekst

Robert Spanjaard
On Fri, 02 Jun 2006 11:41:09 +0200, Alexander Volovics wrote:

> [...]
>
> Is er ergens bij de instellingen een manier om dit te verhelpen
> of moet er met 'vga=' geknoeid worden in grub.

Het ligt aan de instellingen van de laptop. Het inlogscherm wordt in
een lage resolutie (640x480 IIRC) weergegeven. Een normale monitor rekt
dat beeld op tot een volledig scherm, maar bij laptops kan je dat
instellen of uitschakelen. Even in je BIOS kijken...

--
Regards, Robert                                      http://www.arumes.com

Op vr, 02-06-2006 te 11:41 +0200, schreef Alexander Volovics:
> [...]
>
> Is er ergens bij de instellingen een manier om dit te verhelpen
> of moet er met 'vga=' geknoeid worden in grub.

Ik vermoed dat je een LCD/TFT-scherm hebt?

Het usplash scherm heeft een vaste grootte die je momenteel niet kan
veranderen (omdat een hogere resolutie problemen kan veroorzaken met
sommige grafische kaarten om dan later de GUI te starten).

Sommige TFT-schermen rekken zo'n lage resolutie uit, andere tonen het in
het midden van het scherm met een (grote) boord errond, en een aantal
laten je dat zelf instellen...

Op vr, 02-06-2006 te 13:20 +0200, schreef Robert Spanjaard:
> Het inlogscherm wordt in een lage resolutie (640x480 IIRC)
> weergegeven.

640x400, maar wel met 4:3 verhouding, m.a.w. de pixels zijn bedoeld om
niet vierkant te zijn.  LCD-schermen kunnen daar uiteraard niet echt
goed mee overweg...

On Fri, Jun 02, 2006 at 01:20:35PM +0200, Robert Spanjaard wrote:

> [...]
> dat beeld op tot een volledig scherm, maar bij laptops kan je dat
> instellen of uitschakelen. Even in je BIOS kijken...

Ik heb nog NOOIT bij een laptop BIOS deze mogelijkheid gezien!
En zeker niet bij deze Dell Inspiron 8100 met een 15" SXGA (1400x1050)
TFT scherm. Dell is zowieso karig mbt BIOS instellingen.

Uiteraard zullen er hardware instellingen zijn die de weergave
van het opstart scherm bepalen of beinvloeden maar dit is de
eerste keer dat ik het op deze laptop zie.

Bij Ubuntu 5.04 (Hoary) kwam het niet voor, daar werd het hele
scherm gevuld. Bij Fedora Core 3 en 4 en eerder Red Hat versies
die ik ook op deze laptop gedraaid heb werd ook het hele scherm gevuld.

Ik ben dan ook geneigd te denken dat er sprake is van een interaktie
tussen Ubuntu 6.06 en de hardware.
Ik meen me ook te herinneren dat zoiets ter sprake kwam op de
laptop-testing-team mailing list nav breezy (of mischien wel) dapper
'flights'. Daar dook dit 'plotseling' op bij een aantal mensen.
Ik zal maar in de archieven duiken.

On Fri, Jun 02, 2006 at 01:55:35PM +0200, Jan Claeys wrote:

> Ik vermoed dat je een LCD/TFT-scherm hebt?

Inderdaad een 15" TFT SXGA (1400x1050) scherm.

> [...]

> Sommige TFT-schermen rekken zo'n lage resolutie uit, andere tonen het in
> het midden van het scherm met een (grote) boord errond, en een aantal

Maar wel vreemd is dan dat dit niet voorkwam bij Hoary en diverse
Red Hat en Fedora Core versies die ik er ook op gedraaid heb.

Als ik niet aan het fantaseren ben dan meen ik me te herinneren
dat dit verkleind weergeven van het usplash scherm plotseling opdook
bij sommige mensen (of bij updates van breezy of bij een 'flight' van
breezy of dapper). Zal eens in de archieven gaan neuzen.

Alexander

Re: Dapper: (te) kleine opstart en shutdown tekst

Jan Claeys (Ubuntu)
Op za, 03-06-2006 te 11:31 +0200, schreef Alexander Volovics:

> Maar wel vreemd is dan dat dit niet voorkwam bij Hoary
Toen gebruikte usplash nog 640x480 als resolutie.

> en diverse Red Hat en Fedora Core versies die ik er ook op gedraaid heb.

Die gebruiken geen usplash maar hun eigen grafische opstartscherm.

> [...]
> bij sommige mensen (of bij updates van breezy of bij een 'flight' van
> breezy of dapper). Zal eens in de archieven gaan neuzen.

Dat zal gebeurd zijn bij de overstap van 640x480 naar 640x400.

Ik vermoed dat je scherm het beeld enkel oprekt naar de eigen resolutie
van het scherm als de pixelverhouding overeenkomt, of zoiets...

On Sat, 03 Jun 2006 11:16:26 +0200, Alexander Volovics wrote:

> Ik heb nog NOOIT bij een laptop BIOS deze mogelijkheid gezien!
> En zeker niet bij deze Dell Inspiron 8100 met een 15" SXGA (1400x1050)
> TFT scherm. Dell is zowieso karig mbt BIOS instellingen.

Mijn eerste laptop had die mogelijkheid ook niet, maar die ging ook maar
tot 800x600. Dus daar was het nog niet nodig. :-)
Mijn tweede, een Topline (Tulip) Amicus 3600 had de optie al, met een
12" scherm van 1024x768. De derde en laatste (MSI S270W, 12" 1280x800)
heeft het ook.

Maar ik kies dan ook bewust niet voor Dell. ;-)

--
Regards, Robert                                      http://www.arumes.com

Re: Dapper: (te) kleine opstart en shutdown tekst

Jos Herni
Alexander Volovics schreef:
> [...]
>
> Is er ergens bij de instellingen een manier om dit te verhelpen
> of moet er met 'vga=' geknoeid worden in grub.

Hier is je oplossing:

http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=185538

On Sat, Jun 03, 2006 at 09:27:32PM +0200, Jos Herni wrote:

> Hier is je oplossing:
> http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=185538

Bedankt voor de aanwijzing. Zal er vandaag naar kijken.

Alexander