EXTFS leesbaar maken voor andere O S

Y P

EXTFS leesbaar maken voor andere O S

Y P
Hallo,

kan ik met een simpele commando een EXT harde schijf vol data / muziek /
beeldmateriaal etc, leesbaar maken in bv. Wind0w$ 10 zonder dat het de
schijfinhoud zou aantasten ?

Op voorhand dank.

Y P

Re: EXTFS leesbaar maken voor andere O S

Jan Claeys-2
On Sun, 2017-11-05 at 18:00 +0100, Y P wrote:
> kan ik met een simpele commando een EXT harde schijf vol data /
> muziek / beeldmateriaal etc, leesbaar maken in bv. Wind0w$ 10 zonder
> dat het de schijfinhoud zou aantasten ?

Ik veronderstel dat dit op een dual boot systeem is?

Er zijn een aantal Ext2/3/4 filesystem drivers voor Windows, vb.:

 * http://www.ext2fsd.com/ (open source)
 * https://www.paragon-software.com/home/extfs-windows/ (commercieel)

Ik heb zelf geen Windows, dus ik weet niet of ze toelaten om een
filesystem read-only aan te koppelen (dat is in principe het zekerste
als je niks wil kunnen kapotmaken).

Anderzijds, als je een externe disk wil delen tussen Windows & Linux
zou ik aanraden om die als NTFS te formatteren.

En als je Ext2/3/4-schijf aan een Linux-systeem hangt (kan bijvoorbeeld
ook een NAS zijn), dan kan je die natuurlijk ook met Samba delen op het
netwerk en zo in Windows gebruiken.
(Een variatie hierop is als je die schijf mount in een Linux virtuele
machine die op de Windows-machine draait, en dan zo via Samba in de
Linux guest beschikbaar stelt aan de Windows host...)

On Sun, 2017-11-05 at 21:36 +0100, Y P wrote:
> ik ben vergeten te melden dat het om een extern (/aansluitbaar) usb
> disk vol data/muziek/etc gaat, is dus niet een bootable disk, is wel
> als EXT2FS geformatteerd geweest en zou nu voor iemand moeten zijn
> die Windows gebruikt, maar ik weet niet of een mke2fs enkel het
> filesystem aanpast, of ook de inhoud mee aantast.

Al je mke2fs of een andere mkfs uitvoert op die schijf zal je bestaande
 bestanden niet meer kunnen lezen (al kan je soms bestanden wel nog
terughalen met een programma zoals photorec, er is zeker geen
garantie).

Een externe schijf die je (ook) onder Windows wil gebruiken wordt best
geformatteerd als NTFS, maar je kan dat niet zomaar "converteren" van
ext2 naar NTFS zonder de bestanden erop te verliezen.

Als je die bestanden eerst tijdelijk ergens anders kan plaatsen voor
het formatteren, en dan nadien terugzetten, is dat wel een oplossing.