Firefox esr verwijderd maar nu werkt normale update van pakketten niet goed.

Firefox esr verwijderd maar nu werkt normale update van pakketten niet goed.

Jan-3
Wie kan mij uitleggen wat het probleem is en hoe het op te lossen zie
hieronder.

Het doel is om de updates van de "normale" firefox terug binnen te krijgen.

Dit zijn de meldingen :

(Database wordt ingelezen ... 268045 bestanden en mappen momenteel
geïnstalleerd.)
a11y-profile-manager-indicator (0.1.10-0ubuntu3) wordt verwijderd ...
Configuratiebestanden voor a11y-profile-manager-indicator
(0.1.10-0ubuntu3) worden gewist ...
firefox-esr-locale-nl (52.7.3esr+build2-0ubuntu0.16.04.1) wordt
verwijderd ...
Bezig met afhandelen van triggers voor man-db (2.7.5-1) ...
Instellen van firefox (59.0.2+build1-0ubuntu0.16.04.1) ...
update-alternatives: fout: het pad /usr/bin/firefox van het alternatief
bestaat niet
dpkg: fout bij verwerken van pakket firefox (--configure):
  subproces post-installation script geïnstalleerd gaf een foutwaarde 2
terug
Fouten gevonden tijdens verwerken van:
  firefox
Een pakket kon niet geïnstalleerd worden. Aan het proberen om te herstellen:
[...]

Jan

Re: Firefox esr verwijderd maar nu werkt normale update van pakketten niet goed.

Floris-4
Jan schreef op 2018-04-04 20:36:

> [...]
> dpkg: fout bij verwerken van pakket firefox (--configure):
>  subproces post-installation script geïnstalleerd gaf een foutwaarde 2

Misschien kan "apt-get" zelf het probleem oplossen met:
sudo apt-get -f install

---
Floris

On Wed, 2018-04-04 at 20:36 +0200, Jan wrote:
> Wie kan mij uitleggen wat het probleem is en hoe het op te lossen
> zie hieronder.
[...]
> Instellen van firefox (59.0.2+build1-0ubuntu0.16.04.1) ...
> update-alternatives: fout: het pad /usr/bin/firefox van het
> alternatief bestaat niet

Het lijkt alsof dat niet-officiële firefox-esr pakket “alternatives”
toegevoegd heeft maar deze niet correct verwijdert?

Wat is de uitvoer van:

    update-alternatives --get-selections | grep firefox

(in een terminal uitvoeren als gewone gebruiker en de uitvoer in je
antwoord plakken).

Re: Firefox esr verwijderd maar nu werkt normale update van pakketten niet goed.

Jan Claeys (Ubuntu)
On Thu, 2018-04-05 at 20:40 +0200, Jan Claeys (Ubuntu) wrote:
> Het lijkt alsof dat niet-officiële firefox-esr pakket “alternatives”
> toegevoegd heeft maar deze niet correct verwijdert?

Ter info: het “alternatives” systeem maakt het mogelijk meerdere
alternatieve versies van een programma, programmeerbibliotheek
(library), data of andere bestanden tegelijk te installeren, en dan via
een commando te bepalen welke daarvan standaard gebruikt moet worden.

Op 05-04-18 om 20:40 schreef Jan Claeys (Ubuntu):
> update-alternatives --get-selections | grep firefox
Zoals je ziet, niks

@zodiak:~$ update-alternatives --get-selections | grep firefox
@zodiak:~$

Groetjes,

On Sat, 2018-04-07 at 05:56 +0200, Jan wrote:

> Zoals je ziet, niks
>
> @zodiak:~$ update-alternatives --get-selections | grep firefox
> @zodiak:~$

En je krijgt die foutmelding nog steeds?

Op 08-04-18 om 14:55 schreef Jan Claeys (Ubuntu):

> En je krijgt die foutmelding nog steeds?

Ik kan in elk geval geen updates doen die met ubuntu en firefox te maken
hebben.
Krijg telkens die vermelding  die ik in eerste bericht gezet heb.
blijkbaar staat het uitvoerbestand van firefox niet op de plaats die
configure nodig heeft als er updates binnen komen.
de esr-versie heb ik er in begin opgezet omdat de 58 of 59 versie van
firefox last had met de eID van België. En toen hebben ze dat opgelost.
en daarom ESR-versie verwijderd en dus nu de problemen bij updatebeheer.

On Mon, 2018-04-09 at 23:55 +0200, Jan wrote:

> [...]

Wat zegt:

        update-alternatives --display x-www-browser

Op 12-04-18 om 03:42 schreef Jan Claeys (Ubuntu):
> Wat zegt:
>
> update-alternatives --display x-www-browser
update-alternatives --display x-www-browser
x-www-browser - automatische modus
   koppeling beste versie is /usr/bin/google-chrome-stable
   koppeling verwijst momenteel naar /usr/bin/google-chrome-stable
   koppeling x-www-browser is /usr/bin/x-www-browser
/usr/bin/firefox-esr - prioriteit 40
/usr/bin/google-chrome-stable - prioriteit 200

Volgende foutmelding :

Instellen van firefox (59.0.2+build1-0ubuntu0.16.04.3) ...
[...]

Denk dat het probleem opgelost is.

Firefox in usr/bin is hernoemd door firefox-esr -->> firefox.real
(versie met ingebouwde eID Belgium)

omdat de nieuwste firefox 58 toen nieuwe beveiliging had ingebouwd
werkte eID Belgium niet meer (bekende fout toen)

Daarom die oudere versie gebruikt.

Er is een nieuwe versie firefox 59 uitgekomen die wel rekening heeft
gehouden met eID Belgium

Dus Firefox esr verwijderd, maar de hernoemde firefox -->> firefox.real
bleef dus staan en de updates zochten naar firefox en konden die dus
niet vinden.

Dus de eenvoudige oplossing bestaat er dus in te zoeken naar
firefox.real in usr/bin en deze terug te hernoemen naar firefox.

On Mon, 2018-04-16 at 21:31 +0200, Jan wrote:
> omdat de nieuwste firefox 58 toen nieuwe beveiliging had ingebouwd
> werkte eID Belgium niet meer (bekende fout toen)

Werkte wel mits manuele configuratie, maar niet iedereen weet hoe dat
moet uiteraard...

(En blij te zien dat het ondertussen opgelost is!)

Op 18-04-18 om 06:54 schreef Jan Claeys (Ubuntu):
> Werkte wel mits manuele configuratie, maar niet iedereen weet hoe dat
> moet uiteraard...
Heb toen wel gekeken naar de oplossing die ze beschreven, hebben, ik
denk op eID Belgium maar voor zover ik me herinner kreeg ik het toen ook
niet aan de praat.

Nu ben ik wel iemand die graag weet hoe het manueel te configureren is.
Dus als je zin hebt, ik hou je niet tegen het hier eens te beschrijven.

Bedankt voor de aangeboden hulp. Waardoor ik toch gevonden heb waar het
probleempje zat.