Fra en Newbie: Ønsker at køre Ubuntu fra en USB-stick uden at der sker nogen installation af noget på min harddisk

Fra en Newbie: Ønsker at køre Ubuntu fra en USB-stick uden at der sker nogen installation af noget på min harddisk

Gerd Nielsen
Jeg har en gammel bærbar HP Pavillon. Oprindelig med Windows Vista - nu med Windows 7.

Den kører så langsom, at den ikke kan bruges. Jeg har arbejdet to uger på at gøre den brugbar, men har nu opgivet. Desuden bevirkede installationen af Windows 7, at den ikke kunne finde den indbyggede enhed til Wifi. Har forsøgt at finde en driver hos HP, men de har tilsyneladende ikke en driver til Windows 7.

Det var jammeren! Nu vil jeg gerne prøve at køre den med Ubuntu, inden jeg kasserer den. Foreløbig fra en USB-stick, da der ikke er meget plads på harddisken til en Ubuntu-installation. Jeg fandt på www.ubuntu.com en vejledning:  How to create a bootable USB stick on Windows. Der står, at man skal bruge en 2GB USB-stick, og jeg fulgte omhyggeligt vejledningen (brugte bl.a. Rufus USB installer). Alt gik glat, og jeg ændrede i BIOS'en, så computeren startede op med USB først.

Men på et tidspunkt går opstarten af Ubuntu galt. Den går i tekst-mode, og der kommer en række fejlmeddelelser. For mig ser det ud, som om der forsøges at installere noget på harddisken (hvilket jo ikke var meningen), og det går galt.

Nu er det så, jeg tænker: Er en USB-stick på 2 GB alligevel for lille til, at man kan køre Ubuntu fra den, så det er nødvendigt at installere noget på harddisken? Kan jeg i så fald undgå det ved at købe en større USB-stick? Eller vil der under alle omstændigheder blive installeret noget på harddisken? Og hvorfor går det i øvrigt galt? Der har aldrig været problemer med harddisken. Eller tager jeg fejl: fejlmeddelelserne handler om noget helt andet?

På forhånd tak, hvis nogen gider beskæftige sig med mit problem

Gerd

Re: Fra en Newbie: Ønsker at køre Ubuntu fra en USB-stick uden at der sker nogen installation af noget på min harddisk

Henning Wangerin-2
Den 23-01-2017 kl. 22:35 skrev Gerd Nielsen:
> [...]
> enhed til Wifi. Har forsøgt at finde en driver hos HP, men de har
> tilsyneladende ikke en driver til Windows 7.

Det lyder som om den ligner rigtig mange af de maskiner vi installeret
lubuntu på i Sønderborg. ;-)

> Det var jammeren! Nu vil jeg gerne prøve at køre den med Ubuntu, inden
> jeg kasserer den. Foreløbig fra en USB-stick, da der ikke er meget plads
> på harddisken til en Ubuntu-installation. Jeg fandt på www.ubuntu.com

Hvor meget plads har du fri når du spørger din windows? Hvis du har 6-8
Gb fri, har du plads nok til at lege med. Men mere er selvfølgeligt kun
en fordel.

> [...]
> gik glat, og jeg ændrede i BIOS'en, så computeren startede op med USB først.

Det var godt. Det er som regel den største hurdle til at få det op at køre.

Hvad værre er, er at du forsøger at køre Ubuntu. Det tror jeg ikke
maskinen er stor nok til, men hvis du forsøger dig med enten Lubuntu
eller Ubuntu-mate, vil du kunne få en ganske udemærket maskine ud af
anstrængelderne.

> [...]
> og der kommer en række fejlmeddelelser. For mig ser det ud, som om der
> forsøges at installere noget på harddisken (hvilket jo ikke var

Det gurde den ikke gøre medmindre du selv giver den besked på det, men
uden at få den konkrete beskde som den kommer med, er det svært at sige
hvad der sker.

> Nu er det så, jeg tænker: Er en USB-stick på 2 GB alligevel for lille
> til, at man kan køre Ubuntu fra den, så det er nødvendigt at installere
> noget på harddisken?

Nej. CD/DVD'en lægges på usb-sticken. Det er alt. Og 2Gb er mere end
nok. Og i givet fald vil du få en fejl hvis den ikke kan finde plads nok
på sticken.

--
Henning Wangerin
Formand for Alssund Linux Brugergruppe

Re: Fra en Newbie: Ønsker at køre Ubuntu fra en USB-stick uden at der sker nogen installation af noget på min harddisk

Martin Ravensholt
Du bør under alle omstændigheder installere Ubuntu (eller en anden variant der af) på harddisken.
Ubuntu performer ikke særlig godt fra USB, og du vil umiddelbart miste dine ændringer ved hver eneste reboot (installationen er ikke persisteret).

Umiddelbart vil jeg også anbefale, at du - i stedet for Ubuntu (Unity), kigger på Ubuntu MATE, Linux Mint MATE/Cinnamon, ZorinOS, Manjaro eller Antergos.
Manjaro og Antergos er basseret på Arch Linux - og begge det man kalder "Rolling Distro" - dvs. at når først de er installeret, vil de fortsætte med at virke i al evighed (teoretisk).
Personligt foretrækker jeg Ubuntu MATE på ældre maskiner.

God fornøjelse :)

[...]

Folmer Fredslund
Hej Gerd,

Som Martin skriver, så får du ikke et godt indblik i hvordan Ubuntu (eller en anden linux distribution) kører hvis du ikke installerer det på den lokale harddisk, men vælger at køre det fra en USB port.

Du skriver desværre ikke noget særligt om computeren andet end at det er en bærbar og den er gammel. Pavilion mærket fra HP har alle mulige konfigurationer.
Så information om CPU og RAM kunne være godt at få med. evt hvilken slags harddisk der er i, men jeg regner med det er en 5400 rpm.

Jeg ville anbefale dig at forsøge med en lidt ældre version af en linux distribution, f.eks Lubuntu 14.04 som kan hentes her:
http://lubuntu.me/downloads/

Det kommer meget an på hvad du har af hardware, og som sagt så ved vi ikke noget. Windows Vista's krav går helt ned til en 800Mhz computer med 512 MB ram
https://support.microsoft.com/en-us/help/919183/system-requirements-for-windows-vista

Det burde Lubuntu kunne klare, se f.eks her:
https://wiki.ubuntu.com/Lubuntu/AdvancedMethods

Mht dit forsøg med installation:
Jeg tvivler på at der er forsøgt installeret noget med mindre du udtrykkeligt har bedt om det.

Jeg håber dette hjælper dig lidt på vej,

mvh
Folmer

Re: Fra en Newbie: Ønsker at køre Ubuntu fra en USB-stick uden at der sker nogen installation af noget på min harddisk

Poul
Hej ALLE

Jeg sidder lige nu og undrer mig over at min postkasse fyldes med UBUNTU problemer og deres mulige løsning. Men I almindelig e-mail format.

Hvorfor bruges "UBUNTU Danmarks loco team" forum ikke.

Der er altid kompetente kræfter on-line og en glimrende historik man kan søge i.

Se her :  https://ubuntudanmark.dk/forum/search.php?search_id=active_topics

Venligst

Poul

Re: Fra en Newbie: Ønsker at køre Ubuntu fra en USB-stick uden at der sker nogen installation af noget på min harddisk

Henning Wangerin-4
Den 25-01-2017 kl. 14:14 skrev Poul:
> [...]
>
> Hvorfor bruges *"UBUNTU Danmarks loco team"* forum ikke.
>
> Der er altid kompetente kræfter on-line og en glimrende historik man kan

Fordi vi også en mange som IKKE synes at fora er en særlig god
opfindelse ;=)

Det er den primære grund til at jeg stort set ikke er at finde på
diverse web-fora, men foretrækker mailinglister som denne. At jeg så har
problemer med at skrive til den er så en helt anden ting ;-)

Jeg er ved at guide Gerd gennem processen via mail, og vil efterfølgende
lægge beskrivelsen online på alslug.dk.

--
Henning Wangerin
Skoltoften 9, DK - 6400 Sonderborg

Re: Fra en Newbie: Ønsker at køre Ubuntu fra en USB-stick uden at der sker nogen installation af noget på min harddisk

Poul
Hej Henning

Hmmm... jeg mener du bruger listen i modstrid med intentionerne.

--- klip ---

Om ubuntu-dk

Listen er til for det danske LocoTeam , hvor al form for advocacy, fordanskning og dokumentation af Ubuntu diskuteres og koordineres.

--- klip slut ---

Jeg vil i al mindelighed bede dig om at respektere listens formål eller skrive direkte til personen du mener du hjælper.

Jeg deler ikke din opfattelse omkring fora.

Venligst
Poul