Gedeelde mappen niet beschikbaar?

Robert Spanjaard
Op een PC met Ubuntu 5.10 heb ik een gedeelde map ingesteld (Sytem >
Administration > Shared Folders). Op een andere PC met XP SP2 probeer ik
die map nu te bereiken, maar dat lukt niet.

- De computer wordt wel herkend. Maar als ik daarop (dubbel)klik, krijg ik
de foutmelding "\\[computer] is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de
juiste machtigingen voor deze netwerkbron. Neem contact met de beheeerder
van de server op als u wilt weten of u toegangsmachtigingen heeft."

- In de firewall in Ubuntu (Firestarter) heb ik ingaand verkeer vanaf
het IP van de Windows-PC helemaal openstaan, maar als ik verbinding
probeer te maken gebeurt er niets. Als ik vanaf de Windows-PC met Telnet
verbinding maak op poort 139, wordt er wel een verbinding aangegeven bij
"Active connections". Dus de firewall lijkt iig niet in de weg te zitten.

- De beheerder van de server weet ook niet wat er fout gaat :-)

Wat kan ik nog proberen om Samba (daar gaat 't natuurlijk om) werkend te
krijgen?

--
Regards, Robert                                      http://www.arumes.com

Re: Gedeelde mappen niet beschikbaar?

Dennis Kaarsemaker
On vr, 2006-05-19 at 00:24 +0200, Robert Spanjaard wrote:

> Wat kan ik nog proberen om Samba (daar gaat 't natuurlijk om) werkend
> te krijgen?

Op de server: sudo smbpasswd -a je_loginnaam

Time is an illusion, lunchtime doubly so.

On Fri, 19 May 2006 01:00:52 +0200, Dennis Kaarsemaker wrote:

> Op de server: sudo smbpasswd -a je_loginnaam

Nu wordt de computer helemaal niet meer weergegeven.
Kan het zijn dat de fout buiten Samba zit? Ik heb immmers al verschil
aangegeven tussen een Explorer-verbinding (niets te zien bij "Active
connections") en een Telnet-verbinding (wel een verbinding te zien).

On Fri, 19 May 2006 17:19:54 +0200, Robert Spanjaard wrote:

> Nu wordt de computer helemaal niet meer weergegeven.

En nu weer wel (?), maar met dezelfde foutmelding als in m'n eerste
bericht. De firewall heeft nu bij één poging aangegeven dat er
verbindingen werden gemaakt (poort 139 en 445), daarna niet meer.

Bestandsdeling tussen notebook en desktop is voor mij wel belangrijk.
't Zal toch niet zo zijn dat ik hierdoor gedwongen word Windows te blijven
gebruiken... :-S

--
Regards, Robert                                      http://www.arumes.com