Geen geluid meer

Yoda Tuxedo

Can iemand mij vertellen welke paketten nodig zijn voor de sound?
Blijkbaar mist er een belangrijk pakket want ik krijg enkel ruis.
Pulse audio pakketten heb ik geinstalleerd ( en ook hersinstal) maar nog steeds geen sound.
In het begin werkte het geluid bij installatie per default maar na installatie en verwijdering een aantal pakketten was plots het geluid weg.
Ik heb vergeleken met een andere installatie maar toch krijg ik het geluid niet terug.
Wat kan ik hier aan doen ?
Configuratie scripts misschien ? Zijn er speciale scripts die moeten lopen om dit opnieuw in orde te krijgen?

Herinstall is geen optie want misschien krijg ik het weer terug als ik bep programma's installeer : dus meer info gevraagd :
- welke pakketten er moeten geinstalleerd zijn.
- En eventueel waar ik ze kan vinden.
- En of er configuratiescripts dienen te lopen.
- Drivers (standaard realtec soundchips?)

Peter

Re: Geen geluid meer

Marc Coevoet-3
On 21-06-16 11:46, Yoda Tuxedo wrote:

> [...]
> Blijkbaar mist er een belangrijk pakket want ik krijg enkel ruis.
> Pulse audio pakketten heb ik geinstalleerd ( en ook hersinstal) maar nog

Ik had hetzelfde probleem na een update.  Bij de volgende was het weer
in orde, maar ik heb een redder script als volgt:

#start op met vol op max
amixer cset iface=MIXER,name="Headphone Playback Volume"  100 >/dev/null

Want anders start de comp met volule NUL!

Marc

--
The "Penguin" has arrived - and he's not going away - ever.
http://shortwave dot tk

Re: Geen geluid meer

Floris-4
Op Tue, 21 Jun 2016 11:46:16 +0200 schreef Yoda Tuxedo <[hidden email]>:

[...]

Het belangrijkste pakket is alsa-base. Hierin zit ook het programma alsamixer. Geeft die je geluidskaart weer? En staan alle kanalen op een normaal geluidsniveau?

Ook kan je met
aplay -l
kijken of alles goed is.

Daarna kan je het pakket pavucontrol installeren en gebruiken om je standaard geluidskaart te kiezen.

mocht het nog niet werken, dan hoor ik het graag.

Succes,

Floris

Re: Geen geluid meer

Floris-4
Op Wed, 22 Jun 2016 14:55:28 +0200 schreef Yoda Tuxedo <[hidden email]>:

Ja, Alsabase ontbrak en heb ik geinstalleerd. Maar geen resultaat,  ik zie de geluidskaart en er beweegt op de visuele representatatie van de microfoon zie ik de reactie maar er komt geen geluid uit en de volumes staan op 100% en actief.
Bizar.

Op 21 juni 2016 18:48 schreef Floris <[hidden email]>:
[...]

 TUXEDO

Waarschijnlijk heb je het al honderd keer gecontroleerd, maar zijn alle draden van de speakers op de juiste poort aangesloten? Sommige geluidskaarten dempen ook het analoge geluid als de digitale uitgang aanstaat (spdif of hdmi) of als er een koptelefoon aangesloten is. Zet die dus op "mute"

Mocht dat allemaal niet het geval zijn post dan de uitkomst van
aplay -l
met daarbij welke uitgang je graag wilt gebruiken.

Ook kan het helpen om:
https://www.freedesktop.org/wiki/Software/PulseAudio/Documentation/User/PerfectSetup/
door te lezen.

succes,

Floris
Ps. geef een reactie naar de mailing list, zodat iedereen mee kan denken en helpen

Re: Geen geluid meer

Floris-4
Op Wed, 22 Jun 2016 18:26:12 +0200 schreef Yoda Tuxedo <[hidden email]>:

De aansluitingen zijn goed. Getest met koptelefoon, zonder luidsprekers, etc.
Maar met de install van Alsabase zijn de problemen toegenomen. Kan niet meer inloggen op X11. X11 KDE start op met verkeerd toetsenbord O.a. maar dat geeft niet want mijn paswoord is qwerty-azerty compatibel. Hij accepteert het paswoord mar komt dan leuk het opnieuw vragen na '?) herstart MDM ?
Heb pakketten moeten eraf gooien want anders wou hij niet installeren. Denk dat ik beter iets anders pak of opnieuw van scratch installeer.
Die dependency daar scheelt wat mee.
Cru is het lijkt te werken maar toch geen sound. Enkel ruis. En aan de mixer ligt het niet. In Aplay -l is niets abnormaals te zien.
Op console is de enige manier om nog in te loggen.

> De aansluitingen zijn goed. Getest met koptelefoon

Dus je hebt wel geluid en het ligt aan je speakers?

Voor zo ver ik weet heeft alsa niks (weinig) met X11 te maken, en lijkt het er erg op dat je pakketten uit verschillende distributies met elkaar aan het mengen bent. Als dat het geval is, dan sta je er alleen voor. Of je probeert weer alles naar een versie te krijgen.

succes,

Floris

Ps. geef een reactie naar de mailing list, zodat iedereen mee kan denken en helpen

--

MR. TUXEDO

Y P

mute Was:Re: Geen geluid meer

Y P
Hi Floris,

om in te pikken op jouw uitleg:
On Wed, Jun 22, 2016 at 04:19:00PM +0200, Floris wrote:
> Sommige
> geluidskaarten dempen ook het analoge geluid als de digitale uitgang
> aanstaat (spdif of hdmi) of als er een koptelefoon aangesloten is.

Ik heb het idd al gehad dat het op "mute" stond nadat ik de mini jack van
een speakerset uit de headphone output trok;
probleem: ik werk amper grafisch, wel in commandolijn met brltty.
Zodus kon ik met geen enekele commando deze mute op mute off zetten zodat ik
opnieuw geluid zou hebben:
- kan dat wel per commandolijn ?
- kan ik ev. de script voor max vol van Marc Coevoet gebruiken ?

Y P