HD via usb

Patrick Coeman
Beste,

Ik heb een 6GB harde schijf uit een laptop in een passende enclosure
gestopt. Als ik die aansluit vindt ubuntu deze zet dus een link op je
desktop. Mooi, alleen wens ik die schijf nu te formatteren. en daar
wringt het schoentje. De schijf is read-only. De indeling is ntfs. Is
dit een probleem omwille van beperkingen in de ntfs driver? Is er daar
omheen te komen? Ik wil die schijf herformatteren. De data moet secure
verwijderd worden, is er daar een tool voor?

--
171.be - Patrick Coeman

smime.p7s (2K) Download Attachment

Re: HD via usb

Peter Lieverdink-2
Patrick Coeman wrote:
> [...]
> omheen te komen? Ik wil die schijf herformatteren. De data moet secure
> verwijderd worden, is er daar een tool voor?

Je kun het hele ding wel een paar keer overschrijven met data uit
/dev/random (zie 'man dd'). Dat gooit alles eraf en laat er random troep
staan (ipv allemaal nulletjes). Dat kan wel lang duren trouwens.

- P.

Re: HD via usb

On vr, 2005-12-16 at 01:54 +0100, Patrick Coeman wrote:
> [...]
> wringt het schoentje. De schijf is read-only. De indeling is ntfs. Is
> dit een probleem omwille van beperkingen in de ntfs driver? Is er daar

Niet de drive maar de NTFS-partitie wordt read-only aangekoppeld, en dat
is inderdaad omdat de schrijfmogelijkheden van de NTFS-driver nog niet
betrouwbaar genoeg zijn.

Re: HD via usb

Patrick Coeman
Is er een manier om hier van af te komen? De inhoud van die schijf is
niet belangrijk, alles is gecopierd, ik zou die nu geformateerd moeten
krijgen maar steeds stuit ik op die read-only toestand. Ik kan
natuurlijk naar de pc van mijn zoon gaan en dat onder win doen, maar ik
wil het nu toch wel onder linux rond krijgen.

--
171.be - Patrick Coeman

smime.p7s (2K) Download Attachment

Re: HD via usb

Dimitri Van Landuyt
Hey,

Dit is perfect mogelijk vanuit je Ubuntu desktop! Open de "Disks" tool wanneer de drive aangekoppeld is (System, Administration, Disks). In de storage list links zou je nu je extra harde schijf moeten vinden (zorg dat je zeker bent dat je de juiste selecteert!). Als je dan naar de "Partitions" tab gaat, zou er bij Status "accessible" moeten staan (wat erop wijst dat je partitie gemount is). Unmount ze nu (door op disable te duwen), en de Format knop zou bruikbaar moeten zijn. Klik hierop, kies je filesysteem (fat of ext3, of wat je maar verkiest, liefst geen ntfs), en je bent er!

Succes!

Dimitri

--
171.be - Patrick Coeman

Re: HD via usb

Patrick Coeman
Ge zijt ne schat.

:-)

Bedankt dus...

Op vr, 16-12-2005 te 11:28 +0100, schreef Dimitri Van Landuyt:

> [...]
>         > Niet de drive maar de NTFS-partitie wordt read-only
>         aangekoppeld, en dat
>         > is inderdaad omdat de schrijfmogelijkheden van de

171.be - Patrick Coeman

ICT consulting & beveiliging voor KMO & NGO - Security naar ISO-17799 - Openbron en openstandaarden
GNU Linux (Debian & Ubuntu), OpenBSD, FreeBSD, DesktopBSD, PC-BSD, MS-Windows XP, server 2003 std & SBS

Bredestraat 171 - 2620 Hemiksem 0476 959505  - 03 8777998  [hidden email]   http://www.171.be
BTW-Ondernemingsnummer: BE-0868.969.748

smime.p7s (2K) Download Attachment