Leafnode installeren

Robert Spanjaard
Ik ben op zoek naar een vervanger voor Hamster (Windows). Als
eerste wil ik Leaefnode proberen, omdat dat 't kleinste en simpelste
programmma is. (Als ik daar wat opties in mis, ga ik naar CNews, en
desnoods naar een volledige server zoals INN.)

Nu heb ik Leafnode geïnstalleerd met Synaptic, maar hij werkt niet. Hij
heeft wel verbinding met een server, en heeft de grouplist netjes
opgehaald, maar ik kan op geen enkele manier verbinding tussen Pan en
Leafnode maken.

De bestanden /etc/hosts.allow en /etc/hosts.deny zijn door de installer
aangepast; in beide bestanden staat een stukje voor Leafnode:

   ---8<---- hosts.allow -----8<------8<------8<------8<------8<------8<--
   #-- leafnode begin
   leafnode: 127.0.0.1
   #-- leafnode end
   ---8<------8<------8<------8<------8<------8<------8<------8<------8<--

   ---8<---- hosts.deny ------8<------8<------8<------8<------8<------8<--
   #-- leafnode begin
   leafnode: ALL
   #-- leafnode end
   ---8<------8<------8<------8<------8<------8<------8<------8<------8<--

   (Bijt dit elkaar trouwens niet?)

Verder zijn beide bestanden leeg.

Als ik verbinding wil maken via 127.0.0.1 op poort 119, zit die poort
gewoon dicht.

Wat moet ik nu nog doen om Pan en Leafnode vriendjes te laten worden?

--
Regards, Robert                                      http://www.arumes.com

Re: Leafnode installeren

Mark Schouten
On Mon, Apr 24, 2006 at 08:17:00PM +0200, Robert Spanjaard wrote:
> Als ik verbinding wil maken via 127.0.0.1 op poort 119, zit die poort
> gewoon dicht.
>
> Wat moet ik nu nog doen om Pan en Leafnode vriendjes te laten worden?

Ik heb even leafnode geinstalleerd, en het lijkt mij een dependency-bug.
Als ik leafnode installeer maakt hij wel een inetd.conf aan, maar het
package inetd is niet geinstalleerd. IMHO zou dat een dependency moeten
zijn.

Type maar eens apt-get install inetd, dan werkt het opeens. Bij mij
althans, met Dapper.

Mark

Re: Leafnode installeren

Robert Spanjaard
On Mon, 24 Apr 2006 20:32:43 +0200, Mark Schouten wrote:

> [...]
> zijn.
>
> Type maar eens apt-get install inetd, dan werkt het opeens. Bij mij
Er is idd geen enkele inetd-variant geïnstalleerd. Dus als Leafnode dat
nodig heeft, is dat inderdaad een fout.
Nu heb ik inetd via Synaptic geïnstalleerd ("netkit-inetd" om precies te
zijn; "inetd" stond er niet tussen), maar /etc/inetd.conf is natuurlijk
nog 'leeg'. En ik heb geen idee wat ik daar neer moet zetten. Op dit
moment werkt er iig nog niks 'opeens'.:-)

On Mon, Apr 24, 2006 at 10:31:01PM +0200, Robert Spanjaard wrote:

> [...]
> nog 'leeg'. En ik heb geen idee wat ik daar neer moet zetten. Op dit
> moment werkt er iig nog niks 'opeens'.:-)

In /etc/inetd.conf moet het volgende staan:

nntp            stream  tcp     nowait  news    /usr/sbin/tcpd /usr/sbin/leafnode

Mark

Re: Leafnode installeren

Mark Schouten
On Tue, Apr 25, 2006 at 08:46:45AM +0200, Mark Schouten wrote:
> In /etc/inetd.conf moet het volgende staan:
>
> nntp            stream  tcp     nowait  news    /usr/sbin/tcpd /usr/sbin/leafnode

Dit is overigens bug 41236.

Mark

Re: Leafnode installeren

Robert Spanjaard
On Tue, 25 Apr 2006 08:46:45 +0200, Mark Schouten wrote:

> In /etc/inetd.conf moet het volgende staan:
>
> nntp            stream  tcp     nowait  news    /usr/sbin/tcpd /usr/sbin/leafnode
En dan opnieuw opstarten, en dan werkt 'ie inderdaad. Ik heb nog
geprobeerd om alleen inetd opnieuw te starten ipv de hele computer.
Afsluiten via de System Monitor (is er een nette manier om inetd af te
sluiten?) en gewoon inetd in een terminal ingetikt, maar daarna zat poort
119 nog steeds dicht.

Maar goed... Volgens mij moet ik de rest zelf wel kunnen vinden, tenzij ik
weer tegen een bug aanloop. Bedankt voor de hulp!

Even terzijde: trouwens best een handig programma, dat inetd. Zo kan je in
principe een newsserver in ANSI-C schrijven, omdat je gewoon via stdio kan
werken. Dat betekent dat je niet veel kennis nodig hebt, en dat je
programma's lekker cross-platform zijn. :-)

On Tue, 25 Apr 2006 20:58:09 +0200, Robert Spanjaard wrote:

> [...]
> werken. Dat betekent dat je niet veel kennis nodig hebt, en dat je
> programma's lekker cross-platform zijn. :-)

Ehm... Dat is niet helemaal waar. Ik vergat 't fetchnews-deel even. De
newsclient-kant werkt wel, maar je moet de berichten ook ergens vandaan
halen natuurlijk.

--
Regards, Robert                                      http://www.arumes.com

Re: Leafnode installeren

Herman Bos-3
Robert Spanjaard wrote:
> [...]
> Afsluiten via de System Monitor (is er een nette manier om inetd af te
> sluiten?) en gewoon inetd in een terminal ingetikt, maar daarna zat poort

Om de inetd service te stoppen:
`sudo /etc/init.d/inetd stop`

In dit geval had je hem het beste kunnen restarten:
`sudo /etc/init.d/inetd restart`

Als je in /etc/init.d kijkt (`ls /etc/init.d`) dan zie je voor elke
service eigenlijk wel een script staan, deze kunnen allemaal (minimaal)
aangeroepen worden met stop|start|restart.

herman@edubuntu:~$ /etc/init.d/inetd
 * Usage: /etc/init.d/inetd {start|stop|reload|restart}

herman@edubuntu:~$ sudo /etc/init.d/inetd restart
 * Restarting internet superserver...
[ ok ]

Re: Leafnode installeren

Mark Schouten
On Tue, Apr 25, 2006 at 08:51:05AM +0200, Mark Schouten wrote:

> Dit is overigens bug 41236.

En is gefixed.

Mark

Re: Leafnode installeren

Robert Spanjaard
On Wed, 26 Apr 2006 09:41:21 +0200, Herman Bos wrote:

[...]
> herman@edubuntu:~$ /etc/init.d/inetd
>  * Usage: /etc/init.d/inetd {start|stop|reload|restart}
[...]

Aha. De eerste keer had ik inetd zelf gestart (ik ging er niet vanuit dat
dat automatisch zou gaan), en toen ik later in de System Monitor keek,
zag ik dat inetd twee keer draaide. Ik had dus niet verwacht dat 't
programma zo slim zou zijn, en had dus ook niet naar die opties gezocht.
Soms denk ik nog teveel op de Windows-manier. :-)

--
Regards, Robert                                      http://www.arumes.com