Limewire / Apollon / Gift

maikel-2
Hallo,

In mijn zoektocht naar LimeWire voor Ubuntu heb ik dom gedaan, namelijk
niet gebruik gemaakt van Synaptic, maar van de informatie op deze URL:
http://ubuntuguide.org/#limewire. Dit zorgde keurig voor een
pictogrammetje in het startmenu 'internet', maar werken doet het niet.

Hoe maak ik dit weer ongedaan?

Ik zocht verder en vond Apollon. Soms geeft Ubuntu in Synaptic aan dat
voor de gekozen actie het doorvoeren van extra veranderingen nodig is.
Voor Apollon is er een afhankelijkheid met gift, maar dat wordt niet
vanzelf geinstalleerd. Dus ik zoeken op gift, maar dat geeft  een aantal
treffers. Welk pakket moet ik installeren om Apollon aan de praat te
krijgen? (Of misschien is er een veel beter alternatief voor Apollon?).

Maikel

Re: Limewire / Apollon / Gift

Jeroen van Splunder
Op wo, 21-12-2005 te 20:51 +0100, schreef Maikel:
> [...]
> treffers. Welk pakket moet ik installeren om Apollon aan de praat te
> krijgen? (Of misschien is er een veel beter alternatief voor Apollon?).
Je kan gewoon het pakket "apollon" in Synaptic markeren voor
installatie. Als je dan kiest om extra veranderingen door te voeren,
_moet_ libgift0 ook geïnstalleerd worden, want daar is apollon
afhankelijk van. (Als dit niet gebeurd is dit hoogstwaarschijnlijk een
fout in het programma!) Om te kijken waar apollon van af hangt, kun je
met de rechtermuisknop op apollon klikken in Synaptic, eigenschappen
selecteren en dan in het tabblad afhankelijkheden kijken. Je ziet dan
onder andere libgift0 staan.

--
Jeroen van Splunder <[hidden email]>

Re: Limewire / Apollon / Gift

Jeroen van Splunder
Op wo, 21-12-2005 te 21:55 +0100, schreef Maikel:

> Klopt helemaal. Alleen Apollon verschijnt niet in het startmenu. Via een
> terminalvenster kan ik via de opdracht appolon het programma wel
> starten, maar dan protesteert apollon dat ie gift niet kan vinden. (en
> geeft een hele rits errors)
Als een programma niet in het startmenu verschijnt, komt dit
waarschijnlijk omdat het geen desktop bestand[1] heeft.
Als apollon protesteert door missende pakketen is dat vrijwel _zeker_
een bug. Wil je alsjeblieft een bug aanmaken op apollon[2]?
> Dus via Synaptic alles waar gift in voorkomt en enigszins betrekking
> heeft op file sharing geinstalleerd en dan start Apollon wel. (alleen
> via een terminal venster)
Hoogstwaarschijnlijk een bug, dus. Zie boven. Het zou nog mooier zijn
als je precies kan aangeven welk pakket apollon eigenlijk wel nodig
heeft, maar volgens het pakketsysteem niet van afhankelijk is.
> Het loopt niet helemaal zoals verwacht en gedownloade bestanden
> verschijnen niet op de plek die Apollon aangeeft.
Dat is misschien ook een bug - maar wel een andere.
[1]https://wiki.ubuntu.com/UniversePackageWithoutDesktopFile
[2]https://launchpad.net/distros/ubuntu/+source/apollon/+filebug
--
Jeroen van Splunder <[hidden email]>

Re: Limewire / Apollon / Gift

Vincent van Adrighem
Op Wed, 21 Dec 2005 20:51:09 +0100
schreef Maikel <[hidden email]>:

> [...]
> deze URL: http://ubuntuguide.org/#limewire. Dit zorgde keurig voor een
> pictogrammetje in het startmenu 'internet', maar werken doet het niet.

Overigens kun je limewire wel gewoon werkend krijgen door die guide te
negeren (ik heb notabene ruim een jaar geleden een mailtje naar
die gast gestuurd om de limewire-guide bij te werken, maargoed).

Om het correct werkend te krijgen doe je dit:
Installeer met synaptic het pakket "alien". Dat is een programma om
rpm-pakketten om te zetten naar debjes. Dit wil je niet te veel
gebruiken, maar met individuele pakketten (vaak van zaken die door
derden verspreid worden zoals limewire) werkt het perfect.
Download de rpm van limewire van de limewire website.
zet hem om het de opdracht "sudo alien blablabla.rpm" in een terminal.
Installeer het gegenereerde debje met "sudo dpkg -i blablabla.deb".

Groetjes,
Vincent

Re: Limewire / Apollon / Gift

Jos Herni
Vincent van Adrighem schreef:

> [...]
> zet hem om het de opdracht "sudo alien blablabla.rpm" in een terminal.
> Installeer het gegenereerde debje met "sudo dpkg -i blablabla.deb".

LimiWire is toch een Java applicatie? Je kan gewoon het pakket
downloaden vanaf de Limewire website, lokaal uitpakken en een starter
maken. Werkt uit de kunst!

/Jos

Re: Limewire / Apollon / Gift

Vincent van Adrighem
Op Thu, 22 Dec 2005 12:36:26 +0100
schreef Jos Herni <[hidden email]>:

> LimiWire is toch een Java applicatie? Je kan gewoon het pakket
> downloaden vanaf de Limewire website, lokaal uitpakken en een starter
> maken. Werkt uit de kunst!
Dat is zo, maar dan ga je buiten de package manager om werken, en moet
je zelf je starters op orde houden. Ook staat limewire dan niet in het
menu zelf. De bovengenoemde manier zorgt er ook voor dat limewire netjes
in synaptic verschijnt. Bovendien is limewire dan ook beschikbaar voor
alle gebruikers, mocht je meerdere personen op 1 computer hebben werken
(zoals bij een familiecomputer).

Groetjes,
Vincent

Re: Limewire / Apollon / Gift

maikel-2
> [...]

> als je precies kan aangeven welk pakket apollon eigenlijk wel nodig
> heeft, maar volgens het pakketsysteem niet van afhankelijk is.

Hmmm, het is iets anders dan ik in eerste instantie verwoordde: de
melding luidt namelijk:
--
Sorry, I couldn't locate your giFT installation,please select the path
to your giFT like /.../share/giFT

En dat klopt op zich, want giFT is/wordt ook niet geinstalleerd. Zie
trouwnes ook deze URL:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=59857&highlight=p2p+filesharing

Dit is een dusdanig lange workaround dat ik eerst de oplossing van
Vincent van Adrighem ga proberen.

Mag ik het melden van de problemen rondom de installatie van Apollon op
lanchpad in het Nederlands doen?

Maikel

Re: Limewire / Apollon / Gift

Jeroen van Splunder
Op do, 22-12-2005 te 22:25 +0100, schreef Maikel:
> Mag ik het melden van de problemen rondom de installatie van Apollon op
> lanchpad in het Nederlands doen?
Nee, maar ik (of iemand anders van het DutchTeam) wil het wel voor je
vertalen.

En stuur mailinglistmail alsjeblieft niet direct naar mij, maar naar de
mailinglist ([hidden email]). Je kan met Evolution
reply-to-list doen door op ctrl-l te drukken, dan wordt het adres meteen
goed ingevuld.
--
Jeroen van Splunder <[hidden email]>