PC-speaker

Bart de Koning
Hoi iedereen,

Weet iemand hoe je de PC-speaker kunt afzetten in Dapper? Het gaan om
een standaard AT-style speaker sound, die ook niet is af te zetten in
de bios. Sinds ik een upgrade heb gedaan naar Dapper, geeft hij een
vreselijk irritant bleepje als ik probeer cellen te overschrijven in
OOo Calc. Nu kan ik daar wel mee leven maar mijn collega's wat minder
;-)
Heb al alle system sounds al uitgezet bij voorkeuren maar het helpt
niets en kan ook niets regelen aan de PC-speaker bij de
volumeregeling...
Iemand een idee?

Groet,
Bart

Re: PC-speaker

Peter Lieverdink-2
Bart de Koning wrote:

> [...]
> Heb al alle system sounds al uitgezet bij voorkeuren maar het helpt
> niets en kan ook niets regelen aan de PC-speaker bij de

Doos open, pc speaker header van mobo aftrekken. Gegarandeerd geen
biepjes meer :-)

- P.

Re: PC-speaker

Robin Elfrink
Bart de Koning wrote:

> Heb al alle system sounds al uitgezet bij voorkeuren maar het helpt
> niets en kan ook niets regelen aan de PC-speaker bij de
> volumeregeling...
> Iemand een idee?

/usr/bin/setterm -blength 0

Dit geldt bij mijn weten voor de 'huidige' console, dus hoe je dat onder
X gata krijgen weet ik zo niet. Mogelijk ergens in een .rc file of
ergens onder /etc/init.d.

Robin

Re: PC-speaker

Martijn van de Streek
On Wed, 01 Feb 2006, Robin Elfrink wrote:

> /usr/bin/setterm -blength 0
>
> Dit geldt bij mijn weten voor de 'huidige' console, dus hoe je dat onder
> X gata krijgen weet ik zo niet. Mogelijk ergens in een .rc file of
> ergens onder /etc/init.d.

In X kan het met 'xset b off', of globaal door de pc-speaker-module niet
meer te laden.. maar ik weet niet precies hoe je DAT voor elkaar krijgt :)

Zwart is gewoon donker wit!
        - Squishy

Re: PC-speaker

Vincent van Adrighem
Op Wed, 1 Feb 2006 11:41:01 +0100
schreef Bart de Koning <[hidden email]>:

> [...]
> Heb al alle system sounds al uitgezet bij voorkeuren maar het helpt
> niets en kan ook niets regelen aan de PC-speaker bij de
Als het gaat om de "systeembel", oftewel een algemeen "er is iets
mis" piepje...dan kun je die gewoon uitschakelen in de gnome config.
Je opent de Voorkeuren, onderdeel "Geluid" en selecteert het tabblad
"Systeembel". Daar kun je dat uitschakelen.

Ik denk trouwens eerder dat je het probleem met piepen van OOo moet
bekijken, want je zet nu natuurlijk de "er is iets mis"-piep uit. Die
kan verrekte handig zijn.

Maargoed, dit zou het wel moeten verhelpen.

Groetjes,
Vincent

Re: PC-speaker

On wo, 2006-02-01 at 13:32 +0100, Martijn van de Streek wrote:

> In X kan het met 'xset b off', of globaal door de pc-speaker-module niet
> meer te laden.. maar ik weet niet precies hoe je DAT voor elkaar krijgt :)
>
> Martijn
iets als:
echo 'blacklist pcspeaker' > /etc/modprobe.d/nosoundforme
  - Linux for human beings: http://www.ubuntu.com
  - Linux voor iedereen:    http://www.ubuntu-nl.org

PC-speaker

Bart de Koning
2006/2/1, Dennis Kaarsemaker <[hidden email]>:

> iets als:
> echo 'blacklist pcspeaker' > /etc/modprobe.d/nosoundforme
> --
> Dennis K.
Dank iedereen!
'xset b off' werkte. Schijnbaar heet in het Engels de interne speaker
de System Bell, daar had ik nog niet naar gezocht.

> [...]
>Je opent de Voorkeuren, onderdeel "Geluid" en selecteert het tabblad
>"Systeembel". Daar kun je dat uitschakelen.
Dat was het eerste wat ik probeerde, maar werkte niet. Het gaat om
Dapper, dus waarschijnlijk is het een bug. Zal eens kijken of er nog
iemand tegenaan is gelopen.

>Ik denk trouwens eerder dat je het probleem met piepen van OOo moet
>bekijken, want je zet nu natuurlijk de "er is iets mis"-piep uit. Die
>kan verrekte handig zijn.
Er is geen optie om alleen de beep uit te zetten in OOo, wel de hele
waarschuwing, maar dat is nu ook weer niet de bedoeling. Dus ik denk
dat de system beep van Gnome gebruikt wordt, als alternatief voor de
"er is iets mis" gebruik ik de visuele beep (opflikkeren van de
titelbalk).

>Maargoed, dit zou het wel moeten verhelpen.
>
>Groetjes,
>Vincent

Nogmaals dank!
Bart