RE: ubuntu-nl Digest, Volume 12, Nummer 19

RE: ubuntu-nl Digest, Volume 12, Nummer 19

Erik van Ast
Hallo,

Ik ben al wat verder met het laten werken van mijn draadloze verbinding thuis. Ik heb de WEP sleutel eruit gehaald en de SSID weer aangezet, waardoor er eigenlijk geen beveiliging meer op mijn draadloze verbinding zat. Ik heb daarna geprobeerd in Ubuntu de draadloze verbinding op te pikken en nu lukte het wel! Alleen zodra ik de WEP beveiliging weer aanzet (128 bits, 13 karakters ASCII) werkt het niet meer. Is hier iets over bekend dat Ubuntu misschien niet goed met WEP overweg kan? Of kan het eraan liggen dat er een letter met een trema (ë) in mijn WEP key zit?
Kan iemand mij trouwens het verschil tussen WEP en WPA uitleggen?
Dan heb ik nog een kleine vraag. Zowel op mijn werk als thuis als ik inlog in Ubuntu staat het scherm niet gecentraliseerd op mijn monitor. Zodra ik Windows opstart is het hele beeldscherm gevuld, maar bij Ubuntu niet. Schermresolutie veranderen helpt niets, want dan staat het beeld op dezelfde manier niet goed. Het is een beetje irritant want het beeld is naar rechts verschoven, zodat ik het rechtse gedeelte van het scherm niet zie. Zo zie ik dus ook de kruisjes om vensters af te sluiten en de balkjes om te scrollen ook niet. Ik kan natuurlijk wel elke keer mijn monitor bijstellen, maar dat lijkt mij niet de manier...

Date: Mon, 21 Nov 2005 16:00:35 +0100
From: "Erik van Ast" <[hidden email]>
Subject: Draadloos
To: <[hidden email]>

Hallo Bart, Martijn of iemand anders,

Bedankt voor jullie antwoord. Misschien een stomme vraag, maar met Windows apparaatbeheer en netwerkinstellingen ben ik vrij handig, maar met Ubuntu (Linux) nog niet.

Ik zag staan dat je de encryption mode op encrypted moet zetten. Waar doe je dit? En welke tool gebruik je om je wireless aan de praat te krijgen? Ik gebruik nu de gewone "netwerk" tool en ik kan daar alleen de SSID, de encryption sleutel en of je een static IP of via DHCP toegekend IP krijgt invullen. Wat kan ik hier nog meer veranderen? Als ik mijn SSID en mijn sleutel opgaf en daarna de verbinding activeerde, gebeurde er niets. Toen ik de WIFI managers er nog op had staan, zei hij ook dat de link 54Mbps was en de signaalsterkte sterk. Ik kreeg alleen geen IP-adres toegewezen. Ik heb nu Ubuntu helemaal schoon opnieuw geïnstalleerd om opnieuw te beginnen, maar heb nog geen oplossing gevonden. Is het geen driver probleem? Mijn draadloze kaart is een Conceptronic 54 PCI kaart, maar zij hebben geen linux drivers. Mijn kaart wordt herkend als een RT2500 kaart..

Ik hoop dat iemand mij hier doorheen kan helpen...

-------------- next part --------------
Er is een HTML-bijlage verwijderd...

------------------------------

Message: 2
Date: Mon, 21 Nov 2005 16:34:38 +0100
From: Mart?n van de Streek <[hidden email]>
Subject: [[hidden email]: RE: Draadloos]
To: [hidden email]

Er is een ingevoegd bericht verwijderd...
Van: "Erik van Ast" <[hidden email]>
Onderwerp: RE: Draadloos
Datum: Mon, 21 Nov 2005 16:18:51 +0100
Groote: 3724

Eind van ubuntu-nl Digest, Volume 12, Nummer 19

RE: ubuntu-nl Digest, Volume 12, Nummer 19

Dennis Kaarsemaker
On di, 2005-11-22 at 09:24 +0100, Erik van Ast wrote:

> [...]
> het niet meer. Is hier iets over bekend dat Ubuntu misschien niet goed
> met WEP overweg kan? Of kan het eraan liggen dat er een letter met een
Een wep key kan alleen 1234567890abcdef bevatten. Wat jij hebt ingesteld
is een key-generating passphrase, iets dat door linux nog niet
ondersteund wordt.

> Kan iemand mij trouwens het verschil tussen WEP en WPA uitleggen?

Wep is simpel in te stellen en makkelijk te kraken, WPA is iets lastiger
in te stellen en moeilijker te kraken.

  - Linux for human beings: http://www.ubuntulinux.org
  - Linux voor normale mensen: http://www.ubuntulinux.nl

Re: ubuntu-nl Digest, Volume 12, Nummer 19

Jos Herni
Dennis Kaarsemaker schreef:

> Wep is simpel in te stellen en makkelijk te kraken, WPA is iets lastiger
> in te stellen en moeilijker te kraken.

In principe is WEP te kraken en inderdaad is het niet heel erg moeilijk.
Maar makkelijk is ook weer overdreven. Je moet als "kraker"  lang genoeg
verkeer ontvangen om die code te kunnen kraken. Reken maar op minimaal 2
Gb. aan dataverkeer als je een 128 sleutel gebruikt. En voor veel mensen
is dat echt te veel. Bij bedrijven is dat iets makkelijker omdat daar
wat meer dataverkeer zal worden verstookt. Bij een particulier moet je
dan net even met een forse download bezig zijn. Met WEP kan je de
veiligheid verder vergroten door regelmatig een nieuwe encryptie sleutel
in te brengen.

On Tue, 22 Nov 2005, Dennis Kaarsemaker wrote:

> Een wep key kan alleen 1234567890abcdef bevatten. Wat jij hebt ingesteld
> is een key-generating passphrase, iets dat door linux nog niet
> ondersteund wordt.

Nope. Er is een standaard-manier om strings naar hex-keys te mappen
(MD5?). Die kun je instellen door "iwconfig eth0 key s:stringetje" te
doen.

> Wep is simpel in te stellen en makkelijk te kraken, WPA is iets lastiger
> in te stellen en moeilijker te kraken.

Managementsamenvatting ;)

Never moon a werewolf.

> [...]

> vensters af te sluiten en de balkjes om te scrollen ook niet. Ik kan
> natuurlijk wel elke keer mijn monitor bijstellen, maar dat lijkt mij
Normaal zou je monitor dat moeten onthouden als je dat bijstelt.
De instellingen van een monitor worden bijgehouden per combinatie van
resolutie en beeldherhalingsfrequentie (vb. 1024x768 @ 72Hz).  Het feit
dat je dat moet verzetten bij Ubuntu betekent dat er onder Windows een
andere frequentie (of resolutie) gebruikt wordt.  Je kan dus eventueel
ook eens kijken om dat voor beide gelijk te zetten.

On di, 2005-11-22 at 09:47 +0100, Jos Herni wrote:
> [...]
> dan net even met een forse download bezig zijn. Met WEP kan je de
> veiligheid verder vergroten door regelmatig een nieuwe encryptie sleutel

10 minuten dataverkeer op een redelijk druk netwerk is genoeg :)

On di, 2005-11-22 at 09:50 +0100, Martijn van de Streek wrote:

> Nope. Er is een standaard-manier om strings naar hex-keys te mappen
> (MD5?). Die kun je instellen door "iwconfig eth0 key s:stringetje" te
> doen.

       key/enc[ryption]
              Used  to  manipulate  encryption or scrambling keys and security
              mode.
              To set the current encryption key, just enter  the  key  in  hex
              digits  as  XXXX-XXXX-XXXX-XXXX or XXXXXXXX.  To set a key other
              than the current key, prepend  or  append  [index]  to  the  key
              itself (this won’t change which is the active key). You can also
              enter the key as  an  ASCII  string  by  using  the  s:  prefix.
              Passphrase is currently not supported.

Dan begrijp ik dit stukje uit de manpage waarschijnlijk verkeerd...

Erik van Ast schreef:

> [...]
> te scrollen ook niet. Ik kan natuurlijk wel elke keer mijn monitor
> bijstellen, maar dat lijkt mij niet de manier...

Inderdaad. Je hebt waarschijnlijk een nvidia kaart in je computer
zitten? Je gebruikt bij Ubuntu standaard de open source driver om een
nvidia kaart aan te sturen. Je hebt dan beeld, en meer ook niet. Geen GL
ondersteuning b.v. dus een game draaien gaat vreselijk traag. En de
uitlijning verloopt niet goed. Oplossing: nvidiadriver installeren zoals
je kunt nalezen op de wiki:

http://help.ubuntu.com/starterguide/C/faqguide-all.html#fg-hardware

/Jos

> [...]

> Dan begrijp ik dit stukje uit de manpage waarschijnlijk verkeerd...
"You can also enter the key as an ASCII string by using the s: prefix."

Werkt prefect bij mn ouders thuis. Passphrase is weer een andere (4e)
methode van keys opgeven gok ik.