Skriv om oss!

No1Viking
Hej

Jag skulle önska att alla, som gillar Ubuntu och vår officiellt godkända användarförening, skriver om oss på forum, i bloggar, i mailinglistor samt i egna och andras hemsidor. Det vore häftigt om vi, under julhelgen, vore över 100 inloggade på vår IRC, samtidigt, och ännu häftigare om vi hade över 1000 unika besökare på http://ubuntu-se.org/

Hjälp oss så att vi själva blir fler!

Michael Hamberg

Re: Skriv om oss!

Oscar Carlsson-2
Heh, det är ju lite ful-promotion egentligen.
Ska vi göra detta, så är det nog viktigt att det poängteras att det är den officiella svenska ubuntuföreningen, till skillnad från t.ex. ubuntu.se och inte bara ytterligare en svensk ubuntusida.

Jag uppdaterade artikeln på unix.se, såg att ubuntu.se tydligen var "ubuntus svenska webbplats" :-)

Oscar

On Fri, 16 Dec 2005 15:39:09 +0100
No1Viking <[hidden email]> wrote:

> [...]
> 100 inloggade på vår IRC, samtidigt, och ännu häftigare om vi hade över 1000

Re: Skriv om oss!

Anders Wallenquist
Oscar wrote:

> [...]
>
>Jag uppdaterade artikeln på unix.se, såg att ubuntu.se tydligen var "ubuntus svenska webbplats" :-)

ubuntulinux.se startades av ubuntuies och ubuntuförespråkare tillsammans
med ubuntulinux.org med instruktioner därifrån. När "Den svenska ubuntu
föreningen" startades var de fyra andra inte intresserade att anta mig
som medlem, men faktum kvarstår att vi trots allt är ett femtiotal
mycket aktiva ubuntuies som möts på ubuntulinux.se och ca 550
ytterligare medlemmar som också anser sig vara medlemmar i den svenska
ubutuföreningen.

Det har förekommit synpunkter på att alla sidor på webbplatsen inte är
wiki, men å andra sidan uppfyller de kriterierna på CC som kräver att
respektive sida har en upphovsman. Däremot kan den som vill lägga till
sidor och material och även kommentera andra sidor och material.

Jag tycker det är synd att vi i Sverige inte lyckas samarbeta bättre,
men med tiden kommer detta säkert att ändras. Vi har alla olika
bakgrund, erfarenheter och drivkrfter. Det viktigaste är att vi
tillsammans stärker Ubuntu på den svenska marknaden genom att skapa bra
tjänster och kampanjer för produkten och inspirera så många som möjligt
att driva utvecklingen framåt.

/Anders W

>Oscar

Re: Skriv om oss!

No1Viking
Anders!

Vi har helt olika mål, eller drivkraft, med vår verksamhet. Den som jag representerar har inget som helst vinstintresse, vi arbetar helt ideelt och har inte ens en egen kassa att sköta. När det gäller din verksamhet kan jag se att du vill tjäna pengar, vilket i sig inte är fel. Dock ser jag, och en del med mig, att det inte är förenligt med vår målsättning och vårt sätt att driva verksamheten.

Vi är den officella användarföreningen, eller ubuntuföreningen i Sverige om du så vill, godkända av Canonical. För att på nåt sätt få detta bekräftat vill jag att du gör en whois på ubuntu-se.org. Då kan du se att den domänen ägs av Canonical.

Vad jag förstår driver du ubuntulinux.se inom ramen för Kreawit och Vertel.

Vänligen

Michael Hamberg

Den 2005-12-17 skrev Anders Wallenquist <[hidden email]>:
Oscar wrote:

> [...]

tillsammans stärker Ubuntu på den svenska marknaden genom att skapa bra
tjänster och kampanjer för produkten och inspirera så många som möjligt

Re: Skriv om oss!

Fredrik Gustafsson
Jag trodde att Canonical drev Ubuntu linux med vinst intresse, om dock
på sikt. Har jag fel i detta?

Om jag har rätt låter det rätt absurt att inte vilja att den svenska
ubuntu-föreningen och kan få styras av vinstintressen.

Linux har en svår markad, vi konkurerar mot flera andra OS som är
överlägsa linux. Dock är linux just linux därför att det är bra på det
mesta. Innom linux finns det ett flertal olika företag och
distributioner som marknadsförs. Kort sagt marknaden är hård. Min mening
är att alla svenska ubuntu föreningen _bör_ sammarbeta (om inte till och
med slås ihop) för att främja det _mål_ som vi alla har gemensamt.

/iveqy
On Sat, Dec 17, 2005 at 06:13:45PM +0100, No1Viking wrote:

> [...]
> ägs av Canonical.
>
> Vad jag förstår driver du ubuntulinux.se inom ramen för Kreawit och Vertel.

Re: Skriv om oss!

No1Viking
Fredrik

Vänligen läs vår översättning, från ubuntu.com, av hur man ser på Ubuntu ----> http://ubuntu-se.org/.

Micke

Den 2005-12-17 skrev Fredrik Gustafsson <[hidden email]>:
> [...]

> ägs av Canonical.
>
> Vad jag förstår driver du ubuntulinux.se inom ramen för Kreawit och Vertel.

Re: Skriv om oss!

John Nilsson
On Sat, 2005-12-17 at 17:51 +0100, Anders Wallenquist wrote:
> [...]
> mycket aktiva ubuntuies som möts på ubuntulinux.se och ca 550
> ytterligare medlemmar som också anser sig vara medlemmar i den svenska

Jag är bara nyfiken på om jag uppfattat detta rätt. ubuntulinux.se är
registrerat med tillåtelse [1] från Canonical Ltd. men är trots detta
inte ägd av Canonical Ltd. och anses inte heller vara en officiell
Ubuntu förening (vilket jag antyder "Canonical-authorised" antyder)?

[1] http://www.ubuntulinux.org/ubuntu/TrademarkPolicy/

MVH,
John

Re: Skriv om oss!

Robin Sonefors
lör 2005-12-17 klockan 19:36 +0100 skrev Fredrik Gustafsson:
> Jag trodde att Canonical drev Ubuntu linux med vinst intresse, om dock
> på sikt. Har jag fel i detta?

Canonical vill gå runt. Det är vad de har sagt. De vill sluta "snylta"
på Marks pengar förr eller senare, men mer än så är det inte.
> Om jag har rätt låter det rätt absurt att inte vilja att den svenska
> ubuntu-föreningen och kan få styras av vinstintressen.
Du missar en viktig detalj. Ubuntu drivs till 99% helt ideellt. En
otroligt stor del av jobbet kommer från Debian, som är helt ideellt.
Därifrån importeras det av frivilliga till Ubuntu (ok, mycket går
automatiskt), anpassas av ideella, testas av ideella, översätts av
ideella, för att sedan användas helt gratis.

Det finns ett gäng anställda på Canonical, som dels jobbar med att
skicka ut CD-skivor, koordinera arbetet och bestämma vad som ska göras,
och dels finns det några som är anställda för att de ska kunna ägna sig
åt sitt favoritprojekt (Jeff Waugh är t ex en Gnome-guru som är anställd
av Canonical) på heltid, för att utvecklingen ska gå snabbare.

Det finns en skillnad mellan Canonical och Ubuntu. Canonical är det
företaget som skjuter till de resurser som krävs för ren fluff och
lull-lull, Ubuntu är Communityt som ser till att det finns substans
bakom. Det är alltså bara ett absolut minimum av människor involverade i
Ubuntu som får betalt för det. Det är min, och även andras, fullständiga
övertygelse att även LoCo:sarna bör drivas ideelt, även om det inte
innebär att ingen medlem i LoCot får tjäna pengar på ubuntu. Vi vill
bara inte låta pengarna bestämma. Jag har hört liknande åsikter från
flera inom Ubuntu.

I Lettland hade de förut ett LoCo, men vissa av medlemmarna ville tjäna
pengar på det, och andra ville inte det. Det slutade med att de delade
upp LoCo:t i två delar: dels de kommersiella, och dels de ideella. Där
har vi ju ett tydligt exempel på att det inte fungerar att sätta ihop de
två intressena (i alla fall inte alltid), och därför behöver vi inte
göra det misstaget som de gjorde.

> [...]
> är att alla svenska ubuntu föreningen _bör_ sammarbeta (om inte till och
> med slås ihop) för att främja det _mål_ som vi alla har gemensamt.
One size does not fit all. Om nu alla ska slåss gemensamt för samma mål
(om vi ens har samma mål?), varför sitter vi här med Ubuntu - Ubuntu bör
(med samma logik) slås ihop med Debian igen. Men eftersom Ubuntu och
Debian ser på saker och ting på olika sätt så har båda två en plats att
fylla. På samma sätt ser jag skillnaden mellan Ubuntulinux.se och Ubuntu
Sverige - vi har liknande, men inte identiska, mål, och därför har vi
båda två en roll att spela, och en plats att verka på.

> /iveqy

Re: Skriv om oss!

Robin Sonefors
Anders, Anders, Anders... Är det bara jag som tycker att det är ganska
uppenbart att du egentligen bara vill värva så många medlemmar av de som
inte var med förra gången det begav sig till din egen webbplats genom
att låta liten och oaccepterad?

Ok, kanske lite hårda ord, men ska vi se på vad du säger?

lör 2005-12-17 klockan 17:51 +0100 skrev Anders Wallenquist:
> [...]
> mycket aktiva ubuntuies som möts på ubuntulinux.se och ca 550
> ytterligare medlemmar som också anser sig vara medlemmar i den svenska
När har vi inte varit intresserade av att anta dig som medlem? Medlem i
Ubuntu Sverige får alla bli, oavsett vad man tycker eller vem man är.
Däremot är vi inte intresserade av att göra ditt företag till vårt
överhuvud, vilket skulle vara fallet om vi - som du tycker - använder
ubuntulinux.se som Ubuntu Sveriges webbplats.

De där 550 medlemmarna är också medlemmar i Ubuntu Sverige om de anser
sig vara det - vi har inga formella medlemsprocedurer, utan de som anser
sig vara med är det också.

> [...]
> tillsammans stärker Ubuntu på den svenska marknaden genom att skapa bra
> tjänster och kampanjer för produkten och inspirera så många som möjligt
Exakt - vi har olika drivkrafter, och det gör att vi vill gå olika
vägar. Du vill fylla upp dina och andras timmar som konsulter, och
därför vill du göra det lätt för företag att få hjälp. Du har digra
erfarenheter inom det området, och det speglar också din webbsida.
Ubuntu Sveriges webbsida saknar kanske den dimensionen, men arbetar för
att hjälpa vanliga användare att använda Ubuntu, och att hjälpa folk att
hjälpa ubuntu. Olika mål, olika metoder.

> /Anders W

Så om det nu är samarbetet du är efter, om det nu är så att du vill vara
med i Ubuntu Sverige, och om du nu vill öka samarbetet, vart är
förslagen? Jag ser inget konstruktivt alls, utan bara klagomål.

Re: Skriv om oss!

Robin Sonefors
Den där länken verkar fungera mer som riktlinjer än som regler. T ex ägs
inte ubuntulinux.se av canonical, vilket den sidan kräver, men anders
wallenquist har fått tillåtelse av canonical att driva sidan.

I övrigt har du förstått rätt.
sön 2005-12-18 klockan 01:00 +0100 skrev John Nilsson:

> [...]
> inte ägd av Canonical Ltd. och anses inte heller vara en officiell
> Ubuntu förening (vilket jag antyder "Canonical-authorised" antyder)?

Re: Skriv om oss!

Oscar Carlsson-2
[...]

Det är ganska svårt att på ett vettigt sätt kombinera en ideel förening med ett kommerciellt intresse, men det är inte helt omöjligt.
Jag föreslår inte att vi bör slå ihop ubuntulinux.se och ubuntu-se.org - men någon form av koppling vore nog ett smart drag.

Ska försöka förklara min tankekedja.
Jag hänger mycket på linuxportalen.se - det är en frivilligsida, som dock drivs av ett företag - Trinix AB, och i ett tidigt stadium av sidan blev jag lite orolig, då jag inte riktigt visste vad Trinix ville, vad deras planer var och hur framtiden för sidan såg ut - farhågor som dock snabbt blev helt uppklarade, då Jonas (Trinix AB) förklarade hur det hela låg till - visst, precis som med Canonical, så har det hela ett kommerciellt intresse i det hela - men på lång sikt. Att driva en lyckad sida som handlar om linux och fri programvara drar alltid ögonen till sig, vilket i det långa loppet, iaf rent teoretiskt sett, leder till en ökad efterfrågan om hjälp, support och uppdrag för Linux och annan fri programvara, vilket kan leda till att Trinix AB går plus på hela processen.

Detta ser jag inget som helst problem med - så länge man håller klara begränsningar mellan ideelt arbete och kommerciella företag kan sånt här gå vägen.

Det finns ytterligare liknande exempel i denna stil i linuxsverige - ta bara linux.nu, linux.se och se.linux.org - de två första är nyhetssidor av varierande seriositet, medan den sista är den officiella svenska linuxföreningen.
Går man in på linux.se ligger det reklam för ett företag, vars relation till sidan i övrigt inte känns helt klarlagd, mellan nästan (som det känns) varannan nyhet - och jag flyr sidan så fort jag kan.
Linux.nu är av en annan karaktär - de använder sig av google adsense, vilket inte gör reklamen lika uppenbar - men kvalitén och subjektiviteten på innehållet kanske inte är helt lyckad.

Som kontrast mot detta står svenska linuxföreningen - en förening för intresserade linuxfantaster i landet, som förvisso har blivit sponsrade av företag, men hur föreningen sköts och relationen till företagen är mycket klarare än vad den känns med linux.se och linux.nu.

Det blev ett lång mail det här, ska se om jag inte kan sammanfatta allt detta till det jag vill säga.
Att på något plan köra ubuntulinux.se och ubuntu-se.org är inte helt omöjligt, och vore faktiskt inte helt dumt, egentligen - bara man klart och tydligt kan separera på sidorna.
Om både frivilligarbetarna och de anställda på kreawit hjälps åt och arbetar mot ett gemensamt mål (att främja ubuntu linux), inte motarbetar eller smutskastar varandra så ser jag inga som helst problem - men här ska man inte heller lämna kreawit att leva på luft - för man kan hänvisa besökare som är intresserade av kommerciell support eller andra ubunturelaterade uppdrag till kreawit - dock bör inte sidan vara någon plattform för marknadsföring för kreawit.

Oscar

Re: Skriv om oss!

Robin Sonefors
sön 2005-12-18 klockan 13:06 +0100 skrev Oscar Carlsson:

> [...]
> support eller andra ubunturelaterade uppdrag till kreawit - dock bör
> inte sidan vara någon plattform för marknadsföring för kreawit.

En intressant ide, faktiskt. Vi har flera gånger sagt till Anders att vi
inte har något emot en sida för kommersiell support, och andra
företagstjänster - det kommer att behövas sådana om Ubuntu ska slå
igenom - men vi vill, till skillnad från Anders, inte presentera
företagen och LoCo:t som samma sak. Om du kollar på ubuntulinux.se så
ser du på förstasidan massa knappar långt ner, och flera av dessa
presenterar vad "vi" - ubuntulinux.se? - säljer och erbjuder. Det här
att inte kunna se skillnad på företaget och användarföreningen är vad
Ubuntu Sverige var mest emot förra gången anders skrev här på
maillistan.

Så att ha ett samarbete, eller enas, är inte ett problem i sig.
Problemet är att företaget(/företagen) inte ska presenteras som LoCot,
då LoCot i Sverige har valt att inte syssla med kommersiell verksamhet.