Ubuntu Dapper (beta)

12

Ubuntu Dapper (beta)

H.C. van der Burg
Hallo Hein,

Ik heb vandaag geprobeerd Ubuntu Dapper 6.0.6 (beta) geprobeerd te
installeren. Nadat het installatie-programma diverse keren (4 à 5 keer)
op verschillende percentages was vastgelopen, liep hij ook één keer door
tot en met de herstart.

Na de herstart kwam weer (evenals in Ubuntu 5.0.4) de foutmelding:

GRUB Loading stage1.5.

GRUB loading, please wait...
Error 18

Zover was ik indertijd met versie 5.0.4 ook al gekomen, dus voor mij is
er nog geen verbetering opgetreden in de installatie van Ubuntu. Het
vertoont nog steeds dezelfde nukken als in versie 5.0.4. maar toont een
iets andere weergave dan in die versie.

Hopelijk hebben jullie iets aan deze mededeling, zo niet dan gooi je dit
bericht maar in de prullenbak. Ik ga mijn PC proberen op orde te krijgen
en gebruik daarvoor maar weer een programma dat zich wel laat
installeren (Windows XP).

Met vriendelijke groet,
Henk van der Burg

Re: Ubuntu Dapper (beta)

arie de jonge
H.C. van der Burg wrote:

> [...]
> dit bericht maar in de prullenbak. Ik ga mijn PC proberen op orde te
> krijgen en gebruik daarvoor maar weer een programma dat zich wel laat

ach hier werkt het goed, zowel 5.04 , 5.10 als dapper flight6 (
ondertussen via updates 6.06 beta ) installeerden prima op verschillende
pc's en een laptop. netwerk drivers wrden ook netjes gevonden, iets wat
win xp nog steeds niet kan

--
"So raise the candles high 'Cuz if you don't we could stay black against the night Oh raise them higher again and if you do we could stay dry against the rain" Candles in the rain , Melanie Safka

Re: Ubuntu Dapper (beta)

On Mon, 24 Apr 2006, H.C. van der Burg wrote:

> [...]
> installeren. Nadat het installatie-programma diverse keren (4 à 5 keer)
> op verschillende percentages was vastgelopen, liep hij ook één keer door

Hoe brand je de CDs? Heb je al eens geprobeerd om op een lagere snelheid te
branden? Heb je de md5sum van de CD-images gecontrolleerd voordat je ze ging
branden?

En hoe zit je hardware in elkaar? Wat voor een harddisk heb je? (IDE?
SATA?), wat voor 'n CD-speler, CPU, etc.

Re: Ubuntu Dapper (beta)

Roelof de Groot

Error 18 heeft te maken met Grub, dit staat los van het gebruikte OS.
Vaak komt dit door het feit dat Grub op de 1 of andere manier niet goed je schijf kan gebruiken (kan bijvoorbeeld niet bij /boot)
Natuurlijk zal xp goed installeren doordat deze gewoon grub wegflikkert (zonder te vragen!) en je mbr overschrijft, xp word vervolgens helemaal aan het begin van je hd geplaatst en alles draait.
Dit geld ook voor ubuntu (dat ie aan het begin van je schijf komt) als je je hd voor / tijdens installatie wist.

Waarchijnlijk heb je nu een dualboot geinstalleerd naast XP?
Zo ja, dan komt het probleem daar waarschijnlijk vandaan. Je linux partitie begint dan waarschijnlijk na sector 1024 op je harddisk.
Als je een wat oudere  pc hebt kan dat nogal eens voor problemen zorgen.
Een update van je bios bied meestal uitkomst.
Of natuurlijk gewoon xp eraf en alleen ubuntu erop.

Probeer anders eens de live cd, weet je meteen of het aan ubuntu ligt of niet (waarschijnlijk niet dus).

Succes!

Groeten Roelof.

On Mon, 2006-04-24 at 14:15 +0200, Arie de Jonge wrote:
H.C. van der Burg wrote:
> [...]

"So raise the candles high 'Cuz if you don't we could stay black against the night Oh raise them higher again and if you do we could stay dry against the rain" Candles in the rain , Melanie Safka

Bart de Koning
Klinkt als media die verkeerd staan ingesteld. Soms komt dat voor met
SATA schijven. Proberen opnieuw op te starten met een live CD,
check het bestand device.map:
sudo gedit /boot/grub/device.map
-> floppy is /dev/fd0
-> SATA is /dev/sda
(de volgende sdb, dan sdc, etc.)
-> PATA is /dev/hda
(ook weer hdb, dan hdc, etc)

Het moeilijke is dan dat hd0, hd1 moeten overeenkomen met de gegevens
van het bios:
hd0 is de eerste harde schijf, hd1 de tweede, etc.
meestal krijg je dan iets als:
(fd0) /dev/fd0
(hd0) /dev/sda
(hd1)  /dev/hda
(hd2)  /dev/hdb

en dan opnieuw grub installeren:
sudo grub-install /dev/sda

(of /dev/fd0, /dev/hda, /dev/hdb, etc., zo is het bijvoorbeeld handig
bij een dual boot de oplader van windows niet gelijk eraf te gooien,
die krijg je er namelijk heel lastig weer op, Microsoft gaat er
namelijk van uit dat je dat gewoon nooit doet. Dan kun je ubuntu en
grub op een andere harde schijf zetten. Bios moet je dan wel laten
opstarten vanaf die andere harde schijf)

Dat zou moeten werken. In ieder geval zou het je een menu op moeten leveren.
Meestal krijg je daarna problemen met het grub menu zelf en staan alle
partities verkeerd, maar dat is op te lossen door de opstartregels te
bewerken en zo de partities te veranderen naar de goede waarden
(meestal (hd0,0) verandere naar bijvoorbeeld (hd0,1) wat staat voor de
TWEEDE partitie op de TWEEDE hardeschijf) en dan in de volgede regel
sda1 veranderen naar bijvoorbeeld sda2 (wat ook staat voor de TWEEDE
partitie op de SATA schijf). Grub en de linuxkernel gebruiken namelijk
andere schrijfwijzes voor de verschillende partities. Dit klinkt
lastig, maar eigenlijk is het vrij simpel als je de naamgeving even
doorhebt (en trial-en-error werkt :-))
Als je de juiste instellingen gevonden hebt permanent wijzigen door:
sudo gedit /boot/grub/menu.lst
(vergeet niet een reserve kopietje te maken!)

Succes, groet,
Bart
2006/4/24, Martijn van de Streek <[hidden email]>:

> [...]
>
> Martijn
> --
> Sorry isn't an excuse when you do something stupid on purpose.

Re: Ubuntu Dapper (beta)

Bart de Koning
Sorry foutje:

2006/4/24, Bart de Koning <[hidden email]>:
> (meestal (hd0,0) verandere naar bijvoorbeeld (hd0,1) wat staat voor de
> TWEEDE partitie op de TWEEDE hardeschijf)

dat is uiteraard de EERSTE harde schijf :-S

Groet,
Bart

Re: Ubuntu Dapper (beta)

H.v.Dijk
Op ma, 24-04-2006 te 14:27 +0100, schreef
[hidden email]:

> [...]
> door
> tot en met de herstart.
>
> Na de herstart kwam weer (evenals in Ubuntu 5.0.4) de foutmelding:

Het betreft een (oude) Aldi PC met een Intel-Pentium III van 450 Mhz.
Zoals ik al eerder heb aangegeven heb ik Ubuntu alles zelfstandig laten
doen. Ik heb alleen zo nu en dan een vraag beantwoord (tijdzone e.d.).
Vreemd is mogelijk dat bij het (automatisch) partitioneren Ubuntu
aangeeft dat hij/zij een schijf van 8,3 Gb meent te herkennen, terwijl
Windows XP maar een schijf herkend van 7,7 Gb.
Bart de Koning had mij ook gevraagd om te bekijken welke tekst in
"device.map" zou staan. Dit bestand was eveneens leeg. Dat heb ik hem
gemaild, maar verder nog geen bericht terug gehad van hem

Sorry Henk, Moet zijn: sudo fdisk -l /dev/hda
Al weet ik niet welk wachtwoord je met een live-cd moet invullen

> Met vriendelijke groet,
> Henk van der Burg

Re: Ubuntu Dapper (beta)

Bart de Koning

> Misschien kan je aangeven op welke wijze ik eventueel kan achterhalen
> welke harde schijf ik heb. De live CD (Ubuntu 6.0.6) werkt normaal want
> anders had ik Ubuntu ook niet kunnen installeren.
>
> In spanning je antwoord afwachtend en met vriendelijke groet,
> Henk van der Burg

Met het commando van H.J.M. van Dijk. Als je daar een partitietabel
krijgt, is het een PATA. Maar dat zal wel zo zijn. Oude computers
hebben meestal geen aansluitmogelijkheden voor SATA, en zelfs de
kleinste SATA schijf is 60 GB.
Wat je ook kunt doen is met de Live CD, onder systeem -> Beheer ->
Disks openen. Dan krijg je de info in een GUI (graphical user
interface).
Nu is de grote vraag of deze schijf met de Live CD wel "gemount" (=
aangekoppeld) wordt.
zoniet dan moet je even een directorie maken:
sudo mkdir /mnt/tmp
(sudo staat voor superuser do, oftewel voer het commando uit met
administrator rechten, ik zou dus altijd oppassen als je een sudo
commando uitvoert)
en aankoppelen:
sudo mount /dev/hda1 /mnt/tmp
(hiermee hang je zeg maar de harde schijf op achter de directorie
/mnt/tmp. Als net linux gebruiker is dat wat onwennig. Linux gebruikt
dus geen letters, maar hangt schijven op in je directorie structuur).

Bekijk nu eens of het device bestand op die schijf ook geen tekst bevat:

gedit /mnt/tmp/boot/grub/device.map
(bij het typen kun je de tab toets gebruiken voor aanvullingen)

deze moet het volgende bevatten:

(fd0) /dev/fd0
(hd0) /dev/hda

niet meer, maar ook niet minder (of je moet geen floppydrive hebben).
bevat deze dat niet sluit gedit en voer het commando uit maar nu met
sudo ervoor en kopieer bovenstaande tekst erin.
Nu grub opnieuw installeren, maar dit moet alleen wel vanaf het
systeem op de harde schijf. Daarvoor kun je chroot gebruiken (change
root directorie):
sudo chroot  /mnt/tmp  /sbin/grub-install  /dev/hda1

En dan zou het moeten werken.

http://www.terabyteunlimited.com/kb/article.php?id=232
bevat meer info over het herstellen van grub. Ik heb die info gebruikt
toen ik destijds een soortgelijk probleem had, en komt ongeveer
overeen met het bovenstaande.

Succes!
Bart

Re: Ubuntu Dapper (beta)

H.v.Dijk
Op di, 25-04-2006 te 16:51 +0200, schreef H.C. van der Burg:

> [...]
>
> Na ingave van het onderstaande commando wordt het volgende weergegeven:
>
> Disk /dev/had: 8292 MB, 9292114432 bytes
> 255 heads, 63 sectors/track, 1008 cylinders
> Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
>
>      Device Boot                Start               End
> Blocks            Id      System
> /dev/hda1     *                       1              962
> 7727233+      83      Linux
> /dev/hda2                          963            1008
> 369495          5      Extended
> /dev/hda5                          963            1008
> 369463        82      Linux swap / Solaris
Heb je Ubuntu-nl no 24 gezien? Deze info kun je het best ook daarheen
sturen (zie CC)

Re: Ubuntu Dapper (beta)

Bart de Koning
Op 26-4-06 heeft H.C. van der Burg<[hidden email]> het volgende geschreven:
> Hallo Bart,
>
> Na het commando sudo chroot /mnt/tmp /sbin/grub-install /dev/hda wordt
> weergegeven:
> /dev/hda: Not found or not a block device

Heej dat is een vreemde foutmelding, kan wel verklaren waarom Grub ook
niet automatisch goed werd geinstalleerd... iemand een idee???

De computer is opgestart via een live-cd, en daarna is de eerste
(ubuntu) partitie gemount onder /mnt/tmp, om zo grub opnieuw te kunnen
installeren (met een chroot). Op zich zou het moeten lukken toch? Maar
dat lukt niet omdat hij de harde schijf niet als een block device
herkent...

> Het lijkt mij dus dat er iets niet goed is, maar ik weet niet wat. Ik
> heb nog geprobeerd om een "1" te plaatsen achter /dev/hda in het
> devicebestand, maar dat leverde dezelfde foutmelding op. Ik heb daar dus
> de "1" ook maar weer verwijderd.

Dit hoeft ook niet, dan wordt grub namelijk in de boot record van de
hda schijf geinstalleerd, anders op de eerste partitie (waarmee hij
mogelijk onvindbaar is voor het bios).

> De device.map is in ieder geval gevuld zoals hieronder is aangegeven.

Die was dus leeg?

(gevuld met:
(fd0)   /dev/fd0
(hd0)   /dev/hda
dat zou moeten kloppen)

> Misschien weet je een andere/volgende oplossing?

nog niet...

Maar iemand anders hopenlijk wel...

> Met vriendelijke groet,
> Henk van der Burg

Re: Ubuntu Dapper (beta)

Jan Claeys (Ubuntu)
Op wo, 26-04-2006 te 16:31 +0200, schreef Bart de Koning:

> [...]
> installeren (met een chroot). Op zich zou het moeten lukken toch? Maar
> dat lukt niet omdat hij de harde schijf niet als een block device
Je moet natuurlijk wel zorgen dat er binnen je chroot ook een /dev is...

Re: Ubuntu Dapper (beta)

Bart de Koning
Op 26-4-06 heeft Jan Claeys<[hidden email]> het volgende geschreven:

> Je moet natuurlijk wel zorgen dat er binnen je chroot ook een /dev is...
>

> --
> Jan Claeys

De hele ubuntu-partitie is gemount onder /mnt/tmp, en die wordt
gechroot. Dan is er daarbinnen toch een /dev? of zie ik dat nu
verkeerd?

Groet,
Bart

Re: ubuntu Dapper (beta)

H.v.Dijk
Op di, 25-04-2006 te 18:22 +0100, schreef
[hidden email]:

Is het mogelijk dat als er al een (in dit geval foute) MBR is, deze door
Ubuntu bij de installatie steeds onveranderd wordt gelaten? Oplossing
zou dan zijn deze MBR verwijderen; door Windows??
Hein (de digibeet)

Re: ubuntu Dapper (beta)

Adrien Verlee
Op do, 27-04-2006 te 17:00 +0200, schreef H.J.M. van Dijk:
> Is het mogelijk dat als er al een (in dit geval foute) MBR is, deze
> door Ubuntu bij de installatie steeds onveranderd wordt gelaten?
> Oplossing zou dan zijn deze MBR verwijderen; door Windows??

Uit een antwoord van Dennis op een eerdere vraag omtrent grub:

citaat:
" > Weet iemand hoe ik GRUB kan bewerken (liefst in GUI - en het liefst
> zeer gebruikersvriendelijk)?

sudo gedit /boot/grub/menu.lst "
einde citaat.
--
adrien

Re: ubuntu Dapper (beta)

Dennis Kaarsemaker
On do, 2006-04-27 at 17:27 +0200, Adrien Verlee wrote:

> [...]
>
> citaat:
> " > Weet iemand hoe ik GRUB kan bewerken (liefst in GUI - en het liefst

MBR en menu.lst hebben niet bijzonder veel met elkaar te maken. MBR
overschrijf je met fdisk /mbr onder windows bijvoorbeeld.
 - Linux for human beings - http://www.ubuntu.com
 - Linux voor iedereen - http://www.ubuntu-nl.org

Re: Ubuntu Dapper (beta)

Op do, 27-04-2006 te 11:37 +0200, schreef Bart de Koning:
> De hele ubuntu-partitie is gemount onder /mnt/tmp, en die wordt
> gechroot. Dan is er daarbinnen toch een /dev? of zie ik dat nu
> verkeerd?

Alles onder /dev is virtueel (via 'tmpfs') en wordt door 'udev'
"ingevuld" met de gevonden hardware.

Je moet binnen de chroot /sbin/MAKEDEV (hoofdletters!) starten met
root-rechten, dacht ik.

Re: ubuntu Dapper (beta)

Adrien Verlee
Op do, 27-04-2006 te 17:37 +0200, schreef Dennis Kaarsemaker:
> MBR en menu.lst hebben niet bijzonder veel met elkaar te maken. MBR
> overschrijf je met fdisk /mbr onder windows bijvoorbeeld.

Dit advies heb ik al meer dan eens zien geven. Het is mij toch een
raadsel.

Bij een eerdere linux distributie die ik kwijt wou heb ik dit ook eens
gedaan. Met als gevolg dat een deel vd harde schijf, de linux partities,
virtueel weg was.

Is het dus niet zo dat je er moet bij vertellen dat je voor dat commando
uit te voeren je iets moet doen met je partities (wat je moet doen weet
ik niet)?
--
adrien

Re: Ubuntu Dapper (beta)

Bart de Koning
Op 28-4-06 heeft H.C. van der Burg<[hidden email]> het volgende geschreven:

> Hallo Bart,
>

> [knip]
> >
> In het verleden had ik dezelfde problemen met zowel versie 5.04 als
> 5.10. Hierbij was versie 5.10 een officiële uitgave van Ubuntu. Dit is
> op een andere forum ter sprake gebracht, maar de "hulp" daar was minimaal.
>
> Niet alleen Ubuntu struikelt over de installatie op deze PC, maar ook
> SuSe, Fedora en Linspire. Allen hebben problemen met de GRUB-loader. Ik
> begrijp dan alleen niet waarom Mandrake dat blijkbaar niet heeft.
> Is die distro dan zoveel beter dan de andere?

> [...]
Nee, die is niet beter, maar wel anders. Volgens mij heeft
Mandrake/Mandriva Lilo als standard bootloader. En heeft schijnbaar
minder problemen met je harde schijf. Misschien een idee om Lilo ipv.
Grub te installeren. Iemand een idee hoe dat te doen met een live-CD?

> [...]
> "ingevuld" met de gevonden hardware.
>
> Je moet binnen de chroot /sbin/MAKEDEV (hoofdletters!) starten met

Dit valt ook te proberen en moet ook met Sudo worden uitgevoerd.
Dus je maakt een chroot:
sudo chroot /mnt/tmp
(dit commando verandert de rootdir van de normale / naar /mnt/tmp waar
de hda op gemount is)

sudo MAKEDEV
(maakt alle devices aan)

sudo grub-install /dev/hda
(installeert de grub-loader, check de inhoud van
/boot/grub/device.map, die wordt nu weergegeven, klopt die niet eerst
de inhoud veranderen met sudo gedit /boot/grub/device.map)

exit
(we verlaten de gewijzigde root)

sudo reboot
en kijken of die het nu wel doet!

Groet,
Bart

Fwd: Ubuntu Dapper (beta)

Bart de Koning
Iemand een idee?

Re: Fwd: Ubuntu Dapper (beta)

Jan Claeys (Ubuntu)
> [...]
> de
> oren, met de tekst:
> sudo: unable to lookup ubuntu via gethostbyname()

Als je al root bent (zie de "#" op het einde van de prompt) moet je geen
'sudo' voor 'MAKEDEV' zetten...

12