Ubuntu-sertifiodut laitteet - Grenius Oy

Ubuntu-sertifiodut laitteet - Grenius Oy

Sampo Saukko

Hei!

Tiedoksi Ubuntu yhteisölle.

Grenius Oy myy sekä käytetyt että uudet Ubuntu-sertifioidut sekä sertifioimattomat Ubuntu-yhteensopivat ja esiasennetut laitteet.

Kumppaneinamme mm. Dell, Lenovo, HP, Fujitsu ja Microsoft.

Meillä myös Linux osaamista tarpeen vaatiessa ja paljon tyytyväisiä Ubuntun käyttäjiä asiakaskunnassamme.

- Kaikkiin Windows kannettaviin uusimman Ubuntun esiasennus Greniuksella veloituksetta.

- Ubuntu yhteisölle -5% ale kaikista grenius.fi verkkokaupan käytetyistä tuotteista koodilla ubuntu5

Tiedot voisi tietysti lisätä tänne jos mahdollista (viimeksi päivitetty 2019):

https://www.ubuntu-fi.org/kaupalliset-palvelut/tietokoneet-ja-laitteet

--
Ystävällisin terveisin
/ Kind regards

Sampo Saukko
Grenius Oy Ltd.

Peuraniitty 5 B 22,
02750, Espoo, FINLAND

P: 010 338 9660 (+358 10 338 9660)

Email: [hidden email]
Webshop: https://grenius.fi
B2B: https://grenius.fi/business

Re: Ubuntu-sertifioidut laitteet - Grenius Oy

Sampo Saukko

Hei,

Onko tätä sivua tarkoitus päivittää? Kuka mahdollisesti ja miten saisin yhteyden?

Sampo Saukko kirjoitti 2020-10-19 11:33:

[...]

Tm_T
Hei,

olettaisin että minulla on mahdollisuus muokata jos muita ei ole ilmoittautunut.

Tm_T, Jussi Kekkonen
  Ubuntu/KDE developer  [hidden email]

Re: Ubuntu-sertifioidut laitteet - Grenius Oy

Otto Kekäläinen
Moi!

Tuolle sivulle kannattaisi laittaa linkki sivuun https://linuxpreloaded.com/

Itse olen ostanut Linux-koneet viime vuosina Delliltä sekä Tuxedo Computersilta. Viimeksi eilen tilasin Tuxedolta 3 kpl 14" jotka on käytössä todettu todella hyviksi.

Delliltäkin olen syksyllä yrittänyt ostaa Ubuntu-läopäreitä, mutta myyvät tällä hetkellä vain eioota.

Greniuksen sivuilta kuin hain "ubuntu" ei ollut yhtään tuloksia ja haulla"linux" tuli vain koneita joissa esiasennettu win 10...

Re: Ubuntu-sertifioidut laitteet - Grenius Oy

Sampo Saukko

Moi,

Vastauksena lähinnä Kekäläisen Otolle sekä Kekkosen Jussille.

Jussi, kiitos ilmoittautumisesta. Kukaan muu ei ole ilmoittautunut sivua päivittämään.

Jos mahdollista, olisi kiva että nämä tiedot lisättäisiin sivuille. Viestin alalaidassa on vielä pieni yhteenveto.

Otto, kiitos kommenteista. Tuohon, miksi "Ubuntu" tai "Linux" hakusanoilla et verkkokaupastamme löydä mitään, on sinäänsä syy, vaikka tuo otetaan kyllä kehitysehdotuksena vastaan ja korjataan heti, että löytyvät jatkossa näillä hakusanoilla.

Tämä johtuu siitä, että kaikki ne Windows koneet jotka löysit, siis käytännössä kaikki verkkokauppame koneet ovat saatavilla esiasennetulla Ubuntulla, kuten tuolla ensimmäisessä viestissäni hieman mainostinkin. Meiltä myös ihan virallisesti Ubuntu-sertifioidut laitteet löytyvät kyllä myös. Toistaiseksi niitä ei ole listattu mitenkään erikseen Ubuntu-sertifoiduiksi, sillä näitä laitteita on melko laajasti, mutta ehkä pitäisi. Otetaan työn alle.

Tarkastamme Ubuntu-sertifioinnin siis toistaiseksi tarvittaessa ja kysyttäessä. Tieto oli lähinnä Ubuntu-yhteisölle siitä, että meiltä näitä saa.

Ubuntu-sertifioituja laitteita löytyy sekä käytettyinä että uusina. Suomenkielisillä ja muun kielisillä näppäimistöillä. Toimimme sekä Dellin, HP:n, Lenovon, Fujitsun että Microsoftin kumppaneina uusien laitteiden osalta.

Myös käytetyissä useille koneille löytyy tuo Ubuntu-sertifoitu -status, mutta toki muutkin käytetyt koneet ovat pääsääntöisesti Ubuntu-yhteensopivia ja saatavilla esiasennetulla Ubuntulla varustettuina ja testattuina meidän toimesta. Joko Dual-bootina Windowsin rinnalla tai pelkällä Ubuntulla.

Windows-lisenssi käytetyissä koneissa on lähes poikkeuksetta valmiina, eikä sinäänsä suoraan vaikuta hintaan. Uusien kohdalla laitteita voi saada toimittajasta riippuen myös kokonaan ilman Windows-lisenssiä, jolloin voi vaikuttaa hintaan.

Yhteenvetona:

[...]

Kysy Ubuntu-sertifioituja tai Ubuntun esiasennusta asiakaspalvelusta.

Otto Kekäläinen kirjoitti 2020-11-03 17:31:

[...]

Timo Jyrinki-4
Hei Sampo ja muut!

Pahoittelut viiveestä viestien huomaamisessa.

Ensinnäkin kyllä joo editointi onnistuu. Laitettu Sampon pyytämiä
tietoja hieman muokaten, mukava kuulla että Espoosta löytyy näin hyvää
Ubuntu-palvelua!

Päivitin sivuja jo viime kuussa koska Dellin uusimmat
Ubuntu-esiasennetut kannettavat ovat nyt saatavilla ainakin Hobby
Hallilta.

Janille tiedoksi että Wordpress-sivujen editointi onnistuu jos liittyy
ryhmään https://launchpad.net/~blog.ubuntu-fi.org-editors. Päivitin
tietoa pariin paikkaan josta puuttui (en löytänyt foorumilta aihetta),
.

t. Timo

to 5. marrask. 2020 klo 11.10 Sampo Saukko ([hidden email]) kirjoitti:

> [...]

Re: Ubuntu-sertifioidut laitteet - Grenius Oy

Suurkiitokset tästä!

PS. Tuota Dell XPS 13 7390 -mallia Ubuntulla esiasennettuna saatavilla myös meiltä täältä. Tosin enää muutama jäljellä.

Developer editionia aiemmin kysellystä, uudemmasta XPS 13 9310 -mallista odotellaan vielä, mutta tulossa sekin.

--

Timo Jyrinki kirjoitti 2020-12-03 11:18:

[...]

Eipä kestä! Tuo 7390 on nyt linkattu suoraan sivun yläosassa
grenius.fi:hin, jo senkin takia että ette ole noissa hinta.fi-hauissa.

Tosi hyvä jos XPS 9310 Developer Editionia saatte myös myyntiin, tulee
varmaan itsellekin päivitys eteen keväällä. Tuntuu että riippumatta
käyttöjärjestelmästä ovat uudet XPS:t olleet tiukassa Suomeen saannin
kannalta, johtuukohan Intelin 10nm-prosessin ongelmista. 9300:ta ei
saanut käytännössä koko vuonna, nyt ehti sitten jo tuo syksyn uudempi
malli.

Voitte myös tiedustella saisiko muualla Euroopassa saatavilla olevia
halvempia Ubuntu-malleja myyntiin. Näppäimistön suhteen SKU-yhdistelmä
pohjoismainen näppäimistö ja Ubuntu löytyy Ruotsin Dellin mukaan
ainakin Inspiron 15 3000:sta
https://www.dell.com/sv-se/shop/b%C3%A4rbara-dell-datorer/inspiron-15-3000/spd/inspiron-15-3583-laptop/cn38307
- Data Group on joskus myös löytänyt suorasta jälleenmyyjäohjelmastaan
malleja joita ei meinaa saada näkyviin muutoin.

-Timo

Re: Ubuntu-sertifioidut laitteet - Grenius Oy

Sampo Saukko

Moi Timo, kiitos taas!

"Tuo 7390 on nyt linkattu suoraan sivun yläosassa
grenius.fi:hin, jo senkin takia että ette ole noissa hinta.fi-hauissa."

- Huomasin, että tuossa "Grenius.fi" kohdassa on tällainen linkki: https://grenius.fi/?s=ubuntu&post_type=product

Tuo ei oikein johda mihinkään tuloksiin, olisiko vahingossa?

Mutta tämän linkin taakse pyrimme listaamaan Ubuntu-yhteensopivia koneita, sekä käytettyjä että uusia:

https://grenius.fi/tuote-avainsana/ubuntu-yhteensopiva/

Lajittelu vielä puuttuu ja kehitämme tuon osalta verkkokauppaa myöhemmin lisää. Myös Ubuntu-sertifioidut tulevat helposti löydettäväksi tulevaisuudessa.

"Voitte myös tiedustella saisiko muualla Euroopassa saatavilla olevia
halvempia Ubuntu-malleja myyntiin."

- Saamme periaattessa minkä tahansa Dellin Ubuntumallin kyllä tilattua. Ja suoraan tehtaalta custom tilauksena periaattessa minkä tahansa mallin. Selvityksessä on, josko nämä tuotaisi verkkokauppaamme saataville lähitulevaisuudessa.

--

Timo Jyrinki kirjoitti 2020-12-03 12:10:

[...]

Re: Ubuntu-sertifiodut laitteet - Grenius Oy

Otto Kekäläinen
Hei!

Tiedoksi kaikki listalla olevat: Grenius lunasti lupauksensa ja
valikoimasta löytyy nyt Ubuntu-käyttäjän unelmakone:
https://grenius.fi/tuote/dell-xps-13-9310-developer-edition-ubuntu/

Tilasin juuri äsken yhden itselleni. Suosittelen!

Näissä Dellin high-end koneissa hinta on vähän kalliimpi, mutta
työkoneesta kannattaa maksaa jotta työteho on maksimi, ja nämä ovat
myös kestäviä vehkeitä. Olen käyttänyt Dellin XPS 13 Ubuntu-koneita
nyt vuodesta 2011 lähtien ja aina ollut tyytyväinen.

- Otto

pe 4. jouluk. 2020 klo 10.08 Sampo Saukko ([hidden email]) kirjoitti:
> [...]
>
> Mutta tämän linkin taakse pyrimme listaamaan Ubuntu-yhteensopivia koneita, sekä käytettyjä että uusia:

Kiitos tästä! Tämän ubuntu-yhteensopiva-linkin laitoin nyt alemmassa
Käytetyt Ubuntu-laitteet -osioon, jonne se tuntuisi sopivan parhaiten
suoraan.

Lisäsin lisäksi Greniuksen nyt vielä uutena kohtaan "Muita
Ubuntu-valmispaketteja", ja siihen linkki
https://grenius.fi/tuote-osasto/uudet/uudet-kannettavat/

Uutena sivujenne käyttäjänä joitain asioita on vielä vaikea löytää
siitä näkökulmasta kuin mitä itse etsin ja toisaalta miten asiat ovat
sivuillamme tällä hetkellä listattu. Uusienkin läppärien kohdalla
olisi mukavinta linkata sekä sellaiseen osoitteeseen joka listaa
koneita joissa Ubuntu tulee esiasennettuna&sertifioituna että
sellaiseen joka listaa koneita joihin esiasennuksen saa teidän
toimesta ilmaiseksi. Tuo linkki oli kovin vaatimaton valikoimaanne
nähden, mutta en löytänyt muuta joka suoraan näyttäisi suoraan
Ubuntu-asennuksella ostettavissa olevat laitteet. Toisaalta tämä
kertoo ehkä siitä, että olisi näppärää jos jokaisen
Ubuntu-yhteensopivankin kannettavan ostosivulla olisi mahdollisuus
klikata rakseista esim. "Ubuntu 20.04 LTS -käyttöjärjestelmän asennus
tietokoneeseen 0€" ja "Ubuntu 20.04 LTS -käyttöjärjestelmän asennus
tietokoneeseen Windowsin rinnalle, 0€", ilman että tarvitsee
kirjoittaa mitään käsin Lisätietoja-kenttään.

En löytänyt tapaa linkata kahteen avainsanaan, tai esim samaan aikaan
tuoteosastoon ja avainsanaan.

Varmaankin jos oikein saa toivoa nyt  tiedossani olevien linkkien
lisäksi niin linkkaisin mielelläni yhteen sellaiseen linkkiin, joka
listaa uudet Ubuntu-esiasennetut&sertifioidut kannettavat (avainsana
ubuntu-esiasennettu ja tuote-osasto "uudet-kannettavat"), ja yhteen
sellaiseen joka listaa uudet Ubuntu-yhteensopivat johon valittavissa
helposti Ubuntun asennus jollain edellä kuvatulla tavalla (avainsana
"ubuntu-yhteensopiva" ja tuote-osasto "uudet-kannettavat").

> - Saamme periaattessa minkä tahansa Dellin Ubuntumallin kyllä tilattua. Ja suoraan tehtaalta custom tilauksena periaattessa minkä tahansa mallin. Selvityksessä on, josko nämä tuotaisi verkkokauppaamme saataville lähitulevaisuudessa.

Kiitos tästä!

t. Timo

Re: Ubuntu-sertifiodut laitteet - Grenius Oy

Timo Jyrinki-4
Hei Otto ja Sampo,

Mukava kuulla! Osoite ei tällä hetkellä toimi, mikähän tämänhetkinen
tilanne on? Myöskään aiempaa 7390-malli ei enää löydy.

Minulla on vuoden 2018 Dell XPS 13 (7390) Developer Edition itselläni
käytössä tällä hetkellä. Tein siitä myös blogikirjoituksen vuonna
2019: https://www.ubuntu-fi.org/dell-xps-13-9370-2018-developer-edition-vuosi-kaytossa/
muistettuani kuvat jotka otin pakettia avatessani :)

t. Timo

ke 16. jouluk. 2020 klo 9.19 Otto Kekäläinen ([hidden email]) kirjoitti:

> [...]
>
> - Otto

Re: Ubuntu-sertifiodut laitteet - Grenius Oy

Juuri eilen Delliltä saamamme tiedon mukaan tuota viimeisintä mallia ei ole valitettavasti saatavilla enää, sillä Intelin prosessorin i7-1165G7 valmistus on lopetettu. Siksi poistettu myös verkkokaupastamme eilen perjantaiaamuna 8.1.
Uusi prosessori on huomattavasti tehokkaampi i7-1185G7, mutta se on myös kalliimpi.

i5- tai i7 prosessorilla varustettua uudempaa mallia siis löytyy toimitettavaksi ja tuo tulee verkkokauppaammekin ensi viikolla.

Myöskään vanhempia XPS malleja ei saa enää, ellei jollakin toimijalla satu olemaan niitä vielä varastossa.

Kiitoksia ja mukavaa viikonloppua!

-Sampo

--
Ystävällisin terveisin