Ubuntu

dennis barten
Geachte heer,

In eerste instantie complimenten voor Ubuntu. Hoewel het wennen is na jarenlang Windows te hebben gebruikt, ziet het geheel er verzorgd en kwalitatief uit. Toch heb ik enkele vragen. Hopelijk kunt u deze beantwoorden:

* Ubuntu verkreeg ik tesamen met een nieuwe pc. Dit systeem werd geleverd na afsluiting van een mobiel abonnement. Informatique is het merk. Het geheel werd geleverd met twee CD-ROMS. Als ik deze twee schijfjes "ASROCK Intel Inside Series"  en "Sweex"  probeer te downloaden, geeft Ubuntu onbegrijpelijke mapjes en files weer, waar ik niets mee kan. Ik maak me zorgen over het niet kunnen installeren van deze inhoud; wat als mijn computer niet goed beveiligd is? Aan de andere kant krijg ik sterk de indruk dat Ubuntu al kant al klaar geleverd is op mijn computer. Firefox webbrowser en alle toepassingen waren al vanaf het eerste opstarten beschikbaar. Mijn vraag is: dien ik nog (basis)software te downloaden  (met de nadruk op virusscan e.d.) of hoef ik mij geen zorgen te maken? Als dit wel nodig is, hoe dien ik dit dan te doen?
* Momenteel probeer ik programma's als Skype en LimeWire te downloaden en op te slaan op mijn computer. Echter, Ubuntu zegt de software niet te kunnen installeren; de programma's zijn "niet geschikt." Hoe kan ik deze en andere programma's van het internet downloaden en correct installeren?

Bij voorbaat dank,

Dennis Barten
[hidden email]
06-43554843

Copy addresses and emails from any email account to Yahoo! Mail - quick, easy and free. Do it now...

Re: Ubuntu

Martijn van de Streek
On Mon, 26 Feb 2007, dennis barten wrote:

> Geachte heer,

Dit is een mailinglist hoor, niet één persoon die alle vragen
beantwoordt :)

> [...]
> jarenlang Windows te hebben gebruikt, ziet het geheel er verzorgd en
> kwalitatief uit. Toch heb ik enkele vragen. Hopelijk kunt u deze

Bedankt, er wordt nog steeds hard doorgewerkt aan de nieuwe versie(s).
En ik zal mijn best doen..

> [...]
>   twee schijfjes "ASROCK Intel Inside Series"  en "Sweex"  probeer te
>   downloaden, geeft Ubuntu onbegrijpelijke mapjes en files weer, waar

Dit klinkt alsof het CD's zijn van meegeleverde hardware. Die heb je in
(Ubuntu) Linux niet nodig. Hardware wordt over het algemeen vanzelf
geinstalleerd. Als alle hardware gewoon werkt, hoef je je geen zorgen te
maken.

>   Ik maak me zorgen over het niet kunnen installeren
>   van deze inhoud; wat als mijn computer niet goed beveiligd is?

Het heeft niets met beveiliging te maken (ASROCK is een
moederbord-fabrikant, Intel een chip-bakker, en Sweex is een
van-alles-en-nogwat fabrikant: netwerkkaartjes, geluidskaartes, etc).

> [...]
>   vraag is: dien ik nog (basis)software te downloaden  (met de nadruk
>   op virusscan e.d.) of hoef ik mij geen zorgen te maken? Als dit wel

Een virusscanner is over het algemeen niet nodig. Alle echt nodige
dingen (een office-pakket, webbrowser, emailprogramma) zijn standaard
geinstalleerd. Als je meer software wilt, dan kun je dat vinden in het
'Installeren/verwijderen'-programma in het Toepassingen-menu.

> [...]
>   niet te kunnen installeren; de programma's zijn "niet geschikt." Hoe
>   kan ik deze en andere programma's van het internet downloaden en

Dat kan kloppen, in ieder geval, als je het van de sites van skype en
limewire haalt.

Zoek ze eens op bij 'Toepassingen' -> Installeren/verwijderen in het
menu: dan kun je ze op die manier installeren. Dit vereist wel een
verbinding met het internet.

Re: Ubuntu

On ma, 2007-02-26 at 12:46 +0000, dennis barten wrote:

> * Ubuntu verkreeg ik tesamen met een nieuwe pc. Dit systeem werd
> geleverd na afsluiting van een mobiel abonnement.

Leuk! Wat voor abonnement is dat?

> [...]
> Als ik deze twee schijfjes "ASROCK Intel Inside Series"  en "Sweex"
> probeer te downloaden, geeft Ubuntu onbegrijpelijke mapjes en files

Die 2 schijfjes bevatten drivers en software voor windows en zijn niet
nuttig onder Ubuntu.

> [...]
> te kunnen installeren; de programma's zijn "niet geschikt." Hoe kan ik
> deze en andere programma's van het internet downloaden en correct

Welke versie van Ubuntu gebruik je?

Time is an illusion, lunchtime doubly so.

Re: Ubuntu

Alexander Blomen

Martijn van de Streek wrote:

> [...]
> 'Installeren/verwijderen'-programma in het Toepassingen-menu.

> Dat kan kloppen, in ieder geval, als je het van de sites van skype en

Voor limewire is trouwens frostwire (http://www.frostwire.com/) aan te
raden, daar is een ubuntu package die je kan installeren via de
standaard actie in firefox als je op de link drukt ( GDebi Pakket
installatie of hoe dat ook heet in nl )

Alexander

> Zoek ze eens op bij 'Toepassingen' -> Installeren/verwijderen in het
> menu: dan kun je ze op die manier installeren. Dit vereist wel een
> verbinding met het internet.
>
> Martijn

Re: Ubuntu

Jaap Woldringh
De tot nu toe gegeven antwoorden zijn volgens mij juist. Ik vind het overigens
een geweldig bericht dat een nieuwe computer wordt uitgeleverd met Ubuntu als
besturingssysteem, echter, iemand die alleen Windows kent en verwacht kan
daar een beetje vreemd tegenaan kijken. Die merkt dan dat allerlei software
die onder Windows draait niet op Ubuntu werkt, en heeft wellicht niet in de
peiling dat er enorm veel software beschikbaar is, onder handbereik, die
hetzelfde kan als die van Windows, soms wat minder, soms net zo goed, en ook
soms (veel) beter, volledig gratis te verkrijgen via de zogenaamde
repositories.

Om een beetje wegwijs te worden is het verstandig om te beginnen met het
ophalen van de Ubuntu Desktop Guide, van:

https://help.ubuntu.com/ubuntu/desktopguide/C/index.html

Groeten en veel succes met Ubuntu, en vooral: gefeliciteerd!!

Jaap Woldringh

Op maandag 26 februari 2007 14:14, schreef Alexander Blomen:

> [...]
> raden, daar is een ubuntu package die je kan installeren via de
> standaard actie in firefox als je op de link drukt ( GDebi Pakket

Re: Ubuntu

Jaap Woldringh
Op maandag 26 februari 2007 15:39, schreef Jaap Woldringh:

> [...]
>
> https://help.ubuntu.com/ubuntu/desktopguide/C/index.html
>
> Groeten en veel succes met Ubuntu, en vooral: gefeliciteerd!!

Sorry voor het "top posten" van mijn reactie (zie boven). Het is onbeleefd, de
verkeerde plek, maar helaas verwachten veel van mijn contacten dit, en heb ik
dat hier helaas ook gedaan. Komt die reactie dus wat vreemd in de lucht te
hangen...

Jaap

Re: Ubuntu

Richard Klein Leugemors
Jaap Woldringh wrote:

> Om een beetje wegwijs te worden is het verstandig om te beginnen met het
> ophalen van de Ubuntu Desktop Guide, van:
>
> https://help.ubuntu.com/ubuntu/desktopguide/C/index.html

Om het helemaal makkelijk te maken, er bestaat ook een Nederlandse
versie: https://help.ubuntu.com/ubuntu/desktopguide/nl/

--
|)egards
|\ichard

[hidden email]
http://www.xs4all.nl/~rkl

Re: Ubuntu

Han Bronsveld
Alexander,

Wat kan de reden zijn dat na een installatie van Frostwire, die zonder problemen verliep, er een icoon (een programma-icoon in zijn meest primitieve vorm) van Frostwire staat bij Toepassingen/Internet waarbij het starten daarvan niets oplevert? Ook via Alt+F2 levert wel de mogelijkheid tot Frostwire op maar levert een selectie daarvan niets op.

mvg,
Han

Alexander Blomen schreef:
Martijn van de Streek wrote:

> [...]

waarbij het starten daarvan niets oplevert? Ook via Alt+F2 levert wel de
mogelijkheid tot Frostwire op maar levert een selectie daarvan niets op.

Als je het volgende doet kunnen wij je beter helpen :)
1. Start een terminal
2. Tiep frostwire in en druk op enter
3. Stuur alle regeltjes die daarna verschijnen in een reply op deze post
naar de mailinglist toe. dan kunnen wij misschien zien wat er mis is :)
> [...]
te raden, daar is een ubuntu package die je kan installeren via de
standaard actie in firefox als je op de link drukt ( GDebi Pakket

Re: Ubuntu

On Tue, 06 Mar 2007, dennis barten wrote:

>   Bedankt voor het (zo spoedig) beantwoorden van mijn mail die ik
>   vorige week naar Ubuntu zond. Ik heb nog twee kleine vragen; Ik hoop
>   dat je me uit de brand kan helpen.

Je kunt beter de mailinglist nog eens mailen. Ik weet ook niet alles :)

>   * Ubuntu werkt prima, alleen Internet werkt zeer traag. Sites openen
>   langzaam, downloaden ook. Ik werk momenteel op een gloednieuw
>   systeem (Intel 2,66 GHz, met een 40 GB harddisc) en heb internet via
>   Casema. Weet jij een verklaring voor het trage werken van internet?
>   Kan het aan Ubuntu liggen? Moet ik een extra geheugenkaart
>   aanschaffen? Ik heb nog geen programma's van het internet op de
>   harde schijf gezet.

Hoe bedoel je 'zeer traag'? Hoe meet/bekijk je dit? Hoe zit alles
aangesloten vanaf je kabelmodem naar je PC? Direct? Via een router?
Switch? Wireless?

>   * Mijn printer (een HP laserjet 1100) krijg ik niet aangesloten. Met
>   Ubuntu kan ik de printer opzoeken en 'aansluiten' op de PC, maar als
>   ik wil printen gebeurt er niets. Ik heb werkelijk alles al
>   geprobeerd...

Ik weet niks over printers. Maar misschien iemand op de mailinglist wel.

Re: Ubuntu

Jan Claeys (Ubuntu)
On di, 2007-03-06 at 12:52 +0100, Martijn van de Streek wrote:

> Hoe bedoel je 'zeer traag'? Hoe meet/bekijk je dit? Hoe zit alles
> aangesloten vanaf je kabelmodem naar je PC? Direct? Via een router?
> Switch? Wireless?

En wat is traag: duurt het alleen maar lang voor een pagina binnenkomt
of een download start, of blijft het traag gaan eens die begonnen is?

RE: Ubuntu

On di, 2007-03-06 at 17:10 +0100, Thijs van der Horst wrote:
> hey sorry maar dit is volgens mij naar een verkeerde mail gestuurd?
> ik ben iig niet Martijn van de streek.

Ik heb het dan ook niet naar jou gestuurd maar naar de mailing list (net
zoals deze mail), als een aanvulling op een antwoord dat Martijn jou
gaf.  Als je zelf ook zorgt dat antwoorden op berichten van de mailing
list terug naar de mailing list ([hidden email]) gaan, maakt
dat de dingen een stuk eenvoudiger voor iedereen.

De oorzaak dat je dat allemaal niet ziet is overigens bijna zeker dat je
Hotmail gebruikt...  :-(