Vechten met spamassassin en evolution

Patrick Coeman
Hallo,

Ik was een gelukkige gebruiker van Thunderbird. Omdat ik mijn pda op
Linux wil synchroniseren ben ik aan het overstappen naar Evolution. Ik
heb op het systeem spamassassin geïnstalleerd, in Evolution de spamcheck
aangevinkt evenals de optie externe tests uitvoeren.

Na enkele dagen draaien geraakt zo ongeveer 10% van de spam in de spam
map (troep) maar blijft er 90% gewoon in het postvak 'in' als nieuwe
mail zitten. Dagelijks betekend dit voor mij 150 tot 250 spams manueel
markeren als spam :-( Thunderbird deed dit na enkele dagen voor +95%
correct en na een week of zo bijna perfect.

Een zoektocht op het web levert mij vooral verwijzingen naar oude
config's van Evolution. Wat doe ik verkeerd?

--
Patrick Coeman

171.be
Bredestraat 171 te B-2620 Hemiksem
Tel:03 8777998 - Gsm:0476-959505 - http://www.171.be

Intel hardware - BSD - Linux - MS-Windows

Re: Vechten met spamassassin en evolution

Jeroen van Splunder
On do, 2005-11-10 at 22:26 +0100, patje wrote:
> [Evolution's spam filter werkt voor geen meter vergeleken met Thunderbird]

Ik heb hetzelfde ervaren. Thunderbird was vrij snel getraind, maar Evolution ziet niks als troep.

Er zijn wel enkele bugs over op de bugzilla, maar daar staat niet veel in.

--
Jeroen van Splunder <[hidden email]>

Re: Vechten met spamassassin en evolution

Jan Claeys
On do, 2005-11-10 at 23:14 +0100, Jeroen van Splunder wrote:

> Ik heb hetzelfde ervaren. Thunderbird was vrij snel getraind, maar Evolution ziet niks als troep.
>
> Er zijn wel enkele bugs over op de bugzilla, maar daar staat niet veel in.

Hm, bij mij werkt die spamfilter in Evolution helemaal niet, maar ik heb
dan ook nog geen poging gedaan om spamassassin of bogofilter of een
andere externe spamfilter te configureren.  Dat kan IMHO echter ook niet
de bedoeling zijn voor een desktop-systeem...

Thunderbird heeft een eigen ingebouwde spamfilter, die inderdaad
redelijk goed werkt.

Re: Vechten met spamassassin en evolution

Adrien Verlee
Op vr, 11-11-2005 te 18:09 +0100, schreef Jan Claeys:
> [...]
> een andere externe spamfilter te configureren.  Dat kan IMHO echter
> ook niet de bedoeling zijn voor een desktop-systeem...

Het staat bij mijn weten ook nergens vermeld dat je spamassassin *moet*
installeren om spam te weren (in Evolution), ik zat ook in het begin
maar te 'wachten' tot er schot kwam in de 'troep-behandeling'.

Je moet ook aanvinken dat spamassassin moet werken op het externe
niveau, om de betrouwbaarheid te verhogen (wat het langzamer doet zijn).
Voor ik ubuntu moest her-installeren kwam er weinig door. Nu zit ik op
50%. Het betert.

Maar wat mij nog niet duidelijk is, zijn de verzamelde mails in de troep
folder. Je kan die blijkbaar niet individueel of in een reeks
verwijderen?
Ben namelijk bang als ik de map helemaal zou opruimen, dat dan de
opgebouwde filter ook weer foetsie is.
--
Adrien - Quoten is efficiënt
www.marxists.org/nederlands/index.htm Laat je niet kisten, heb klasse!

Re: Vechten met spamassassin en evolution

Peter Poeliejoe

> [...]
>verwijderen?
>Ben namelijk bang als ik de map helemaal zou opruimen, dat dan de

Werkt het uberhaupt in Evolution?
Ik heb het weer eens een tijdje geprobeerd met evolution, maar was op
een gegeven moment meer bezig de boel steeds opnieuw anders in te
stellen en kreeg alle troep gewoon nog steeds binnen. Ik ben maar weer
terug bij Thunderbird. Dat scheelde mij een hoop tijd en het instellen
gaat in een oogwenk.

Peter

Op zo, 13-11-2005 te 21:10 +0100, schreef patje:
> Ik heb nu 7 dagen of zoiets evolution draaien, in troep zitten nu 1200
> mails en alle spam (een 150 per dag) blijft in mijn inbox manueel te
> verwijderen. Het is een kleine ramp in overzichtelijkheid...

Heb je eerst spamassassin geïnstalleerd? Misschien is de volgorde
belangrijk. Evolution -> spamassasin
[...]

Swatje
Mss moet je hem eerst aanzetten, dit moet je op 2 plaatsen doen:
 1) bewerken>Voorkeuren>E-Mail accounts>bewerken
        Dan tab blad Receiving Options
        en het vinkje Controleer nieuwe berichten op troep.
 2) bewerken>voorkeuren>Emailvoorkeuren
        dan tabblad Troep

Ik hoop dat dit helpt,
François

Op ma, 14-11-2005 te 10:45 +0100, schreef Swatje:
>  1) bewerken>Voorkeuren>E-Mail accounts>bewerken
>         Dan tab blad Receiving Options
>         en het vinkje Controleer nieuwe berichten op troep.

In mijn situatie heb ik drie pop's en één imap server. Enkel bij de
imap-server kan dat wat je schreef.
[...]

Na dagen proberen en testen heb ik in een nieuwe 5.10 Ubuntu installatie
het duo spamassassin - Evolution aan de praat gekregen. Manueel alleen
blijkbaar... Is dit een bug of toeval of weet-ik-veel-wat...

Het probleem: Als je mails als troep merkt worden deze zonder veel
problemen in de troep directory gedropt. Dat was van in den beginnen
geen probleem. Maar er gebeurde niets automatisch. Alle spam werd gewoon
in de inbox gedropt.

Als je nu naar de troep directory gaat, de boel selecteerd mat ctrl-a,
vervolgens op het troep icoontje duwt dan gebeurt er nog niets... Druk
nu even op verwijderen (vuilbak icoontje) en je ziet in de linker
benedenhoek dat de boel wordt verwerkt. Alle nu binnenkomende mails
worden nu gechecked.

Bij mij geraakt na een kleine week 2/3de van de spams automatisch in de
troep-map. Na het binnenhalen van de mail zwier ik die op bovenstaande
manier in de vuilbak. Als ik nu de andere mappen controleer en de boel
als spam (troep) merk dan ga ik iedere keer als hierboven door die map.
Ik heb na een week dus al 2/3 minder spam in de mappen staan. Nu dat
laatste 1/3de nog kwijt zien te spelen...

Vraag aan de goeroe's :-) Is dat een normale manier van werken of is dit
een mogelijke work-around voor een bug ?

dan wordt de inhoud van troep

Op ma, 14-11-2005 te 14:02 +0100, schreef Adrien Verlee:

> In mijn situatie heb ik drie pop's en één imap server. Enkel bij de
> imap-server kan dat wat je schreef.
--
171.be
Patrick Coeman
ICT consulting & beveiliging - Informatiebeveiliging naar ISO-17799
Openbron en openstandaarden -
GNU Linux (Debian & Ubuntu), OpenBSD, FreeBSD, DesktopBSD, PC-BSD
BTW / Ondernemingsnummer: BE-0868.969.748

Bredestraat 171 - 2620 Hemiksem
0476 959505  - 03 8777998