Volume control

Roelof de Groot
Hoi,

Ik heb sinds een tijdje een beetje een vaag probleempje met Dapper met het volume control.
Dit is volgens mij ontstaan nadat ik alsamixer (op de prompt) gebruikt heb.
Sindsdien (of natuurlijk door updates die diezelfde dag zijn geinstalleerd.. weekje terug) kan ik mijn volume niet meer regelen door het master volume zachter te zetten.
Echt heel vaag... na wat uitproberen kwam ik erachter dat het master 'schuifje' het volume van wave surround niet meeneemt.

Nu kan ik natuurlijk het volume control zo instellen dat de 'hoofdschuif' het volume van zowel master als wave surround aanpast.
Echter probleem is dan dat ik mijn toetsenbord altijd gebruikte om het volume te regelen.
Maar doordat deze natuurlijk alleen master aanpast gaan er maar 2 van de 4 speakers harder/zachter, die andere 2 speakers kunnen alleen met wave surround aangepast worden.

Ik gebruik een SoundBlaster Live Player kaartje (een wat oudere al, maar wel een met dolby surround).

Heeft iemand anders dit misschien ook eens gehad? En iemand dus misschien een idee?

Bedankt alvast.

Roelof.

Re: Volume control

Martijn van de Streek
On Tue, 25 Apr 2006, Roelof de Groot wrote:

> [...]
> wel een met dolby surround).
>
> Heeft iemand anders dit misschien ook eens gehad? En iemand dus

Kijk op launchpad.net of dit een bekend probleem is, en zo niet, file een
bug. Zo wel, abonneer je op de bug ('Subscribe'), zodat je hulp (extra
informatie meestal) kunt geven als daar om gevraagd wordt.

Re: Volume control

Mark Schouten
On Tue, Apr 25, 2006 at 07:21:49PM +0200, Roelof de Groot wrote:
> Heeft iemand anders dit misschien ook eens gehad? En iemand dus
> misschien een idee?

Je kunt even /etc/init.d/alsa-utils reset draaien. Dat reset je
alsa-instellingen naar dezelfde settings als bij het installeren. (Ik
heb dit probleem ook wel eens gehad met ongeveer dezelfde kaart.)

Mark

Re: Volume control

Robert Spanjaard
On Tue, 25 Apr 2006 19:21:49 +0200, Roelof de Groot wrote:

> [...]
> Sindsdien (of natuurlijk door updates die diezelfde dag zijn
> geinstalleerd.. weekje terug) kan ik mijn volume niet meer regelen door
[...]
> Heeft iemand anders dit misschien ook eens gehad? En iemand dus
> misschien een idee?

Geen idee, helaas, maar wel ongeveer hetzelfde prbleem (met release 5.10,
en een on-board chipje). Bij mij (gewone 2.0-speakers) heeft het
veranderen van de Master helemaal geen effect. Als oplossing heb ik de
volumeschuif in 't panel op PCM gezet, maar de regeling via 't toetsenbord
blijft op Master staan. Die knoppen (+, -, mute) doen dus eigenlijk niks.
Bij mij is dat overigens sinds de installatie van Ubuntu het geval; het is
dus niet later ontstaan door updates.

--
Regards, Robert                                      http://www.arumes.com

Re: Volume control

Roelof de Groot
Hmm, dit lijkt niet te helpen helaas.
Heb dit gedaan, vervolgens een alsa-utils restart, maar geen effect.

Erg vreemd vooral omdat na de install van (toen) flight 6 werkte het wel ok.
En nu ineens is master maar 2 speakers :s
Vreemd.
Heb dit namelijk nog nooit eerder gehad, mijn pc heeft een dual-boot met Gentoo Linux en daar heb ik dit probleem niet.
Ook met eerdere versies van Ubuntu ben ik hier nooit tegenaan gelopen.

Nou ja, zal ff zien of ik een bug kan filen anders, Tenzij iemand nog andere ideeen heeft?
Zijn de gnome volume settings ook te resetten misschien?

Roelof.

On Tue, 2006-04-25 at 19:58 +0200, Mark Schouten wrote:
> [...]

alsa-instellingen naar dezelfde settings als bij het installeren. (Ik
heb dit probleem ook wel eens gehad met ongeveer dezelfde kaart.)

Oh, en ik zie net dat die reset op een of andere manier niet de volume settings reset.

Ook ligt het niet aan gnome merk ik net, de master schuif in alsamixer (console) heeft hetzelfde effect als de master schuif in gnome (2 speakers maar dus)
Het moet dus iets in die alsa config zijn....