advies gevraagd

Adrien Verlee
Ubuntu help vermeld Code Weavers en Win4Lin.
Maar ik zou toch nog een klok graag horen luiden.

In Open Office heb ik Base getest, en denk dat ik nog een hele boterham
zou hebben om mijn access database (zie
http://www.a.verlee.easynet.be/database/index.html ) om te zetten (de
structuur, niet de gegevens) naar OO. Om maar al iets te noemen, het
veld Date wijzigde Base zomaar op eigen houtje in 1970...

Daarom beging ik te denken Access maar te behouden en te laten draaien
binnen Linux.

Buiten de genoemde zijn er ook nog Qemu en Wine. De prijs zet ik nu
tussen haakjes, het moet mij vooral gaan om de functionaliteit en
eenvoud.
Knippen en plakken in beide richtingen moet kunnen.
Voor het moment zie ik vijf win-programma's die bruikbaar moeten zijn.
- Access database (2002)
- Word97 (omwille van een speciale macro)
- NoteTab Pro
- WinSCP
- scan en ocr

Concreet de vraag, heeft iemand hiermee ervaring en is in staat te
zeggen ik zou gaan voor....
--
Adrien - Quoten is efficiƫnt
www.marxists.org/nederlands/index.htm Laat je niet kisten, heb klasse!

Re: advies gevraagd

Jan Claeys
On di, 2005-12-13 at 15:03 +0100, Adrien Verlee wrote:
> - Access database (2002)

Ik heb de pagina over je database bekeken, en dat is zeker doenbaar om
er een web-frontend voor te maken.  Met OOo Base heb ik geen ervaring,
en dus kan ik er weinig over zeggen of het daarmee zou moeten gaan.

Er zijn wel enkele andere database frontends ook, alsook diverse
toolkits om zelf iets te programmeren.

NB: er zit ook een literatuurcitatendatabank in OOo zelf?

> - Word97 (omwille van een speciale macro)

Die is niet omzetbaar naar een OOo macro?

> - NoteTab Pro

Waar gebruik je dit precies voor?

> - WinSCP

Dat zit standaard in Nautilus ingebouwd.  Eigenlijk zit het in de
GnomeVFS bibliotheek, dus in sommige programma's kan je dat zelfs
rechtstreeks in het "open file" dialoogvenster gebruiken, bijv. in de
Bluefish HTML-editor.

Gewoon Ctrl-L en een scp:// of sftp:// of ssh:// URL ingeven en je kan
op de server werken alsof het op je locale harde schijf is...

> - scan en ocr

Heb je de scan- & ocr-programma's in Ubuntu geprobeerd?  (De
OCR-programma's hebben zeker niet al de mogelijkheden van de betere
Windows-programma's, maar het hangt er uiteraard van af wat je nodig
hebt.)

Re: advies gevraagd

Adrien Verlee
Op di, 13-12-2005 te 19:06 +0100, schreef Jan Claeys:

> NB: er zit ook een literatuurcitatendatabank in OOo zelf?

Die is afgekeurd door mij.

> Die is niet omzetbaar naar een OOo macro?

Als ik erop studeer ja.

> Waar gebruik je dit precies voor?

html maken. Heel handig, heb een template en zgn. 'clips' die het werk
sterk vereenvoudigen. Nog niets gevonden dat equivalent is in Linux.

> Dat zit standaard in Nautilus ingebouwd.  Eigenlijk zit het in de

Dank voor de tip.

> Heb je de scan- & ocr-programma's in Ubuntu geprobeerd?  (De

Mijn scanner wordt niet herkend. Heb nu wel een tekst van het net
gehaald waarin *zou* staan hoe je zelf een scan-driver kan maken. Moet
het nog lezen.

Om op de vraag terug te komen, wat zou de beste keuze kunnen zijn Code
Weavers, win4lin, qemu, wine?
--
adrien

Re: advies gevraagd

Bart de Koning
Op 14-12-05 heeft Adrien Verlee<[hidden email]> het volgende geschreven:
> Op di, 13-12-2005 te 19:06 +0100, schreef Jan Claeys:
>
> Om op de vraag terug te komen, wat zou de beste keuze kunnen zijn Code
> [...]

Ikzelf gebruik Code Weavers. De nieuwste versie heeft al enorme
verbeteringen ondergaan, maar veel programma's hebben nog steeds de
neiging niet 100% te doen wat ze moeten doen. Zo durf ik niet te
zeggen of je scanner zou werken onder CodeWeavers (het is namelijk
geen emulator, maar meer een extra laag, die je programma min of meer
vertaald. Dus extra windows drivers werken nog steeds niet) .
Maar office XP werkt als een trein (soms sneller als op een windows
computer)..., evenals Endnote 7.0 (literatuurreferentie programma).
Zelfs de koppeling tussen Endnote en Word werkt zonder problemen.

Win4lin en qemu heb ik nooit gebruikt dus daar kan ik niets over zeggen.

CodeWeavers is een grafische schil om Wine heen. In principe werkt
Wine ook, maar dat kost je waarschijnlijk wel een paar weekenden om
uit te vogelen hoe je het een en ander aan de praat krijgt, terwijl
met Crossover Office het een kwestie is van de "install software"
knop, CD erin en het werkt... (vaak). Het programma krijgt onder
windows applications een plaats in je toepassingen menu.
En CodeWeavers levert debian packages voor Crossover Office, die onder
Ubuntu vlekkeloos werken.
Op http://www.codeweavers.com/compatibility/browse/name vind je een
lijst van software die al dan niet werkt en bekende problemen.

Groet en succes,
Bart