back up programma

Adrien Verlee
Wat draaien jullie als back up?

Sbackup (simple back up) bevredigt mij niet. Mondo schijnt goed te zijn,
en ziet er ook veelbelovend uit. Jammer genoeg zou er dus een fout zijn
in een of ander script. Ik krijg het toch niet op de harde schijf gezet.

En wachten op Dapper duurt nog een tijd. Iemand een idee?
--
adrien

Re: back up programma

Jos Herni
Adrien Verlee schreef:
> [...]
> in een of ander script. Ik krijg het toch niet op de harde schijf gezet.
>
> En wachten op Dapper duurt nog een tijd. Iemand een idee?

Om te beginnen zou ik gewoon starten met de beta van Dapper. Die is echt
stabiel genoeg.

Zelf gebruik ik geen software backup oplossing. Ik heb een aparte
partitie (ext3) als /mnt/data gemount en daarop staan mijn belangrijke
bestanden. (documenten, foto's, backups websites, software, etc. etc.).
Verder maak ik regelmatig een kopie van mijn thunderbird en firefox
profiel naar die partitie. Mijn e-mail staat sowieso op een elders
gehoste server dankzij IMAP.

Al deze gegevens zijn gekopierd naar een externe harddisk en zijn dus
dubbel aanwezig. De foto's zijn nog een keer naar dvd geschreven en
worden elders bewaard. De enige discipline die ik moet volgens is het
regelmatig wegschrijven van mijn nieuwste foto's naar cd of dvdrom.

Ik geef toe...dat is alweer een tijd geleden. Maar automatisch
wegschrijven naar cd of dvdrom doe je toch niet volgens mij. Ik ga het
meteen weer doen overigens. Bedankt voor je vraag dus ;-)

---

/Jos - Linux op mijn desktop - http://www.digiplace.nl

Re: back up programma

Hein-Pieter van Braam
Wil je 'gewone' gebruikers alsjeblieft niet aanraden om dapper te
gebruiken? Zeker niet als ze moeite hebben met eventuele instabiliteit?

Je weet niet wat zijn ideeen bij 'stabiel' zijn, als die namelijk
'breezy stabiel' zijn, dan hoeft dapper geen goed idee te zijn.

dank u! :)

On Mon, 2006-04-24 at 20:46 +0200, Jos Herni wrote:

> Om te beginnen zou ik gewoon starten met de beta van Dapper. Die is echt
> [...]

Herman Bos-3
Adrien Verlee wrote:
> [...]
> in een of ander script. Ik krijg het toch niet op de harde schijf gezet.
>
> En wachten op Dapper duurt nog een tijd. Iemand een idee?

Ik gebruik BackupPC, deze maakt nachtelijk backups van alle machines op
ons netwerk. Je hebt er een aparte server voor nodig maar de backups
staan nooit op de zelfde machine (en eventueel zelfs op een andere locatie).

Dit lijkt me echter geen oplossing die aansluit op jouw situatie.

Re: back up programma

Martijn van de Streek
On Tue, 25 Apr 2006, Herman Bos wrote:

> [...]
> staan nooit op de zelfde machine (en eventueel zelfs op een andere locatie).
>
> Dit lijkt me echter geen oplossing die aansluit op jouw situatie.

Ik gebruik rsync icm wat shellmagie en ssh-key-toverij :)

Ik heb altijd backups van de laatste 4 dagen, EN 1 per week van de afgelopen
4 weken (roterend), en dankzij hardlinks kost het bijna geen extra
diskspace.

Re: back up programma

Herman Bos-3
Martijn van de Streek wrote:
> [...]
> Ik heb altijd backups van de laatste 4 dagen, EN 1 per week van de afgelopen
> 4 weken (roterend), en dankzij hardlinks kost het bijna geen extra

Ik heb een vergelijkbaar resultaat alleen omdat BackupPC met een pool
werkt bespaar ik wat meer diskspace. Als op 8 machines een breezy iso
bewaar wordt die maar 1x opgeslagen door backuppc. :) hardlinks++

Re: back up programma

Jos Herni

Hein-Pieter van Braam schreef:
> [...]
>
> Je weet niet wat zijn ideeen bij 'stabiel' zijn, als die namelijk
> 'breezy stabiel' zijn, dan hoeft dapper geen goed idee te zijn.

Je bevestigd mijn vooroordeel dat bovenquoters onstabiel zijn. ;-)

Re: back up programma

Martijn van de Streek
On Tue, 25 Apr 2006, Jos Herni wrote:

> Je bevestigd mijn vooroordeel dat bovenquoters onstabiel zijn. ;-)

Zoals een collega van me .sigt:

A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?
A: Top-posting.
Q: What is the most annoying thing on usenet and in email?