cdrw compatibiliteit

Adrien Verlee
Tot mijn verrassing kom ik nu tot de bevinding dat een cdrw gemaakt in
windows (met direct cd van roxio versie 7) niet te lezen is onder linux.
Het betreft een 'back up' van voornamelijk word en tekst bestanden die
weggeschreven werden omdat de harde schijf ging vervangen worden.

Op zich niet een kapitaal probleem, kan de files nog lezen via win. Maar
vind het wel niet kunnen. Nog iemand met deze ervaring?
--
Adrien - Quoten is efficiƫnt
www.marxists.org/nederlands/index.htm Laat je niet kisten, heb klasse!

Re: cdrw compatibiliteit

Vincent van Adrighem
Op Thu, 10 Nov 2005 13:51:51 +0100
schreef Adrien Verlee <[hidden email]>:

> [...]
>
> Op zich niet een kapitaal probleem, kan de files nog lezen via win.
> Maar vind het wel niet kunnen. Nog iemand met deze ervaring?

Het zou kunnen dat het filesystem niet correct herkend wordt. Kijk eens
of je CD wel goed herkend wordt (in een terminal de opdracht 'mount'
geven. Daar moet je cd-speler tussen staan). Roxio Direct CD is een
subklasse van 'UDF', dus dat zal als type erbij moeten staan. Is dat
niet het geval, dan is de autodetectie waarschijnlijk mislukt en zul je
met de hand moeten mounten (als root). Daarna zou je d'r wel gewoon bij
moeten kunnen.
(sudo mount -t udf /dev/<je-cd-rom-speler> /media/cdrom)
ofzo...

Groetjes,
Vincent

Re: cdrw compatibiliteit

Bart de Koning

Is dat de versie dat de CD als het ware als een harde schijf kan
worden gebruikt? Dus eigenlijk continu laadt en brandt. Dat maakt
dacht ik gebruik van specifieke (gesloten) bestandssystemen die toch
afhankelijk zijn van het brandprogramma (verg. InCD van NERO)? Als dat
het geval is kan het bestandssysteem alleen gelezen worden met die
software en dus niet met behulp van Linux.

Groet,
Bart

Re: cdrw compatibiliteit

Vincent van Adrighem
Op Thu, 10 Nov 2005 15:59:11 +0100
schreef Bart de Koning <[hidden email]>:

> [...]
> het geval is kan het bestandssysteem alleen gelezen worden met die
> software en dus niet met behulp van Linux.

Al die zaken (Direct CD, InCD, <voeghieruweigenbijdehandtenaamtoe>)
zijn een subklasse van udf. Het moet in ieder geval leesbaar zijn met
de algemene driver die linux heeft. Bestanden toevoegen zou misschien
specifieke spullen van Roxio of Ahead vereisen.

Daarover gesproken, Ahead Nero is verkrijgbaar voor Linux als je al een
Windowsversie hebt (retail), dus is het overwegen waard als ze ook
InCD beschikbaar hebben voor Linux en je het niet erg vind om een paar
pieken aan dat bedrijf te geven.

Groetjes,
Vincent

Re: cdrw compatibiliteit

Adrien Verlee
Op do, 10-11-2005 te 14:18 +0100, schreef Vincent van Adrighem:
> geven. Daar moet je cd-speler tussen staan). Roxio Direct CD is een
> subklasse van 'UDF', dus dat zal als type erbij moeten staan. Is dat

Dit staat er:
/dev/hdc on /media/cdrom0 type iso9660
(ro,noexec,nosuid,nodev,user=adrien)

Dus het lijkt dat de fout zit bij windows of roxio. Zal dat eens nazien,
geen idee waarom het plots geen directcd-mode meer zou zijn.