cron/crontab sidan halvfärdig

Bugzilla from kaminix@gmail.com
http://ubuntu-se.org/Wiki/crontab

Jag har nästan skrivit klart en grundläggande howto i hur man använder crontab. Jag är själv rätt nöjd hittils, men har inte hunnit korrekturläsa den för stavfel och dylikt.

Då till den stora frågan, varför slänger jag in en halvfärdig wikisida i e-postlistan?
1. Jag vill ha era åsikter på sidan.
2. Jag vill ha förslag på vad som ska läggas till.
3. Jag vill ha någon som kontrollerar att allt stämmer. Jag har inte någon erfarenhet av cron blandat med grafiska program, men tycker ändå att det bör nämnas, bland annat. Jag är rätt säker på att allt annat stämmer, men det skadar inte att ha någon som kontrollerar det jag skrivit.

Om någon sedan kan fortsätta artikeln med mer avancerad användning av cron så skulle det inte vara helt fel heller. Exempelvis att använda cron med root-konto, att köra saker vartannan eller vart tredje timme osv.

Har inte fixat till radbrytningar och så än, jag hade tänkt läsa på lite om textformatering i wikin imorgon, så jag lär komma in med editering av det rätt snart. Men givetvis är någon annan som kan få det gjort snabbare välkomen att formatera texten om denne känner att den inte har något bättre för sig. :)

Sen tänkte jag att vi kunde göra en redirect från sidan "cron" till den här sidan. Anledningen till att jag använda crontabtiteln är helt enkelt för att det är i crontab all editering sker, så det känns lite vilseledande att skriva det i cron.

Hoppas ni är nöjda med cron-howton såhär långt. :)

Kritik angående hur pedagogiskt jag skrivit är mycket välkomnat. Jag är inte särskillt pedagogisk av mig i vanliga fall, men jag försöker bättra på det. :)

//Patrik "Kaminix" Rundberg

Re: cron/crontab sidan halvfärdig

Robin Sonefors
Väldigt bra jobbat!

Eftersom jag inte kan något om cron kan jag inte hjälpa till så mycket,
tyvärr. Kan dock påpeka att "om du inte förstår detta är det ok" är
sällan bra att skriva - då får läsaren en känsla av att det är
jättesvårt.

Jag la till sidan till vår att-göra-lista på wikin, så du får passa på
att skapa dig en profil så personer som läser den kan kontakta dig ;)

tis 2005-12-13 klockan 23:52 +0100 skrev Patrik Rundberg:

> [...]
>
> Kritik angående hur pedagogiskt jag skrivit är mycket välkomnat. Jag
> är inte särskillt pedagogisk av mig i vanliga fall, men jag försöker

Daniel Nylander-2
Patrik Rundberg skrev:
> http://ubuntu-se.org/Wiki/crontab
>
> Jag har nästan skrivit klart en grundläggande howto i hur man använder
> crontab. Jag är själv rätt nöjd hittils, men har inte hunnit
> korrekturläsa den för stavfel och dylikt.

Bra jobbat.
Noterade lite snabbt att du skrivit "programet" på något ställe.

Kanske bör även "bcron", "fcron" "gcrontab", "kcron" och "apticron" nämnas?

Mvh
Daniel

info.vcf (326 bytes) Download Attachment
smime.p7s (4K) Download Attachment

Re: cron/crontab sidan halvfärdig

Bugzilla from kaminix@gmail.com
Hade inte tänkt nämna de grafiska programmen, eftersom att dom i princip är lika svåra att använda som terminalgrejen, plus att de sätter dig lite halvt beroende av ett grafiskt program.

Men visst, finns det intresse så skulle jag givetvis kunna utforska de här programen och lägga till hur man använder dem.

Bör det då stå på samma wikisida eller på en separat wikisida som vi sätter en länk till på den här sidan? Tänkte att det kan se lite avskräckande ut med en såpass lång sida som det lär bli om vi skriver om alla grafiska program.

Robin Sonnefors:
Jag har redan gjort profilen PatrikRundberg, och det är den jag skapade sidan med. ;)

On 14/12/05, Daniel Nylander <[hidden email]> wrote:
Patrik Rundberg skrev:
> [...]

Noterade lite snabbt att du skrivit "programet" på något ställe.

Kanske bör även "bcron", "fcron" "gcrontab", "kcron" och "apticron" nämnas?

Christian Bjälevik
> [...]

> Kritik angående hur pedagogiskt jag skrivit är mycket välkomnat. Jag
> är inte särskillt pedagogisk av mig i vanliga fall, men jag försöker

Jag passade på att slänga in lite info om anacron. Det är trots allt
installerat som standard och allt :-). Tyvärr glömde jag logga in, så
det syns inte att det är jag som gjort :-P.
--
Christian Bjälevik <[hidden email]>

ons 2005-12-14 klockan 10:56 +0100 skrev Daniel Nylander:

> [...]
> Noterade lite snabbt att du skrivit "programet" på något ställe.
>
> Kanske bör även "bcron", "fcron" "gcrontab", "kcron" och "apticron" nämnas?

/me funderar

bcron och fcron verkar båda vara alternativ till den cron vi har. Är det
verkligen en bra sak att förklara saker som byter ut vad resten av oss
använder som standard? apticron ser ut att vara något som Ubuntu redan
har genom update-notifier. Varför beskriva den då? De andra två är dock
program för att styra cron(tab), men kräver väl då att vi splittar sidan
till en Ubuntu- och Kubuntuvariant?

Bara lite funderingar...

Kärlek, /C
--
Christian Bjälevik <[hidden email]>

Re: cron/crontab sidan �

Daniel Nylander-2
Christian Bjälevik skrev:

> [...]
> har genom update-notifier. Varför beskriva den då? De andra två är dock
> program för att styra cron(tab), men kräver väl då att vi splittar sidan

Det skadar väl inte att informera att de finns och vad de gör?
Behöver ju inte gå in i detalj hur de fungerar.

Daniel

smime.p7s (4K) Download Attachment

Re: cron/crontab sidan halvfärdig

Bugzilla from kaminix@gmail.com
bcron verkar inte ens finnas i repositoriet, så den bör vi absolut inte gå igenom tycker jag.