datum van software

Adrien Verlee
Wat doe je het best bij het volgende probleem?

Met het bekijken van allerhande databases heb ik nu verschillende apache
modules actief. Ik denk niet zij er opstonden van veel vroeger.

Als ik kijk naar de datum vd map, is dat voldoende om te weten dat
synaptic ze mag weggooien? Ik ga dus van de veronderstelling uit dat de
databases die getest zijn en daarna weggegooid enkele
afhankelijkheden/modules hebben laten staan.
Ik kan mij toch niets anders herinneren van Apache.
--
adrien

Re: datum van software

Peter Lieverdink-2
Adrien Verlee wrote:

> [...]
> afhankelijkheden/modules hebben laten staan.
> Ik kan mij toch niets anders herinneren van Apache.

Installeer en draai 'deborphan'. Dat vertelt je precies welke packages
door niets gebruikt worden. je kunt de output via een pipe in 'sudo
apt-get remove --purge' gooien om het daarna weg te halen.

Kijk ook eens naar 'debfoster', dat is een handig tooltje om zo nu en
dan wat cruft weg te halen van je systeem.

- P.

Re: datum van software

Jan Claeys (Ubuntu)
Op wo, 28-12-2005 te 10:39 +1100, schreef Peter Lieverdink:
> Installeer en draai 'deborphan'. Dat vertelt je precies welke packages
> door niets gebruikt worden.

Nee, het toont welke pakketten niet _verplicht_ nodig zijn voor een
ander pakket.  Dat betekent echter dat pakketten die optioneel zijn,
maar die wel nuttige functionaliteit toevoegen aan een ander programma,
ook in die lijst komen.  (Een voorbeeld van zo'n pakket kan een
multimedia-codec zijn, als het geen onderdeel is van een verzameling
codecs die je via een meta-pakket geïnstalleerd hebt.)

> je kunt de output via een pipe in 'sudo
> apt-get remove --purge' gooien om het daarna weg te halen.

Niet blindelings doen dus, maar eerst controleren of je geen nuttige
dingen weggooit zo...!

Re: datum van software

Adrien Verlee
Op wo, 28-12-2005 te 13:23 +0100, schreef Jan Claeys:

[deborphan en ongebruikte software]
> Niet blindelings doen dus, maar eerst controleren of je geen nuttige
> dingen weggooit zo...!

Dat had ik al door toen ik het lijstje zag.

Maar weet je ook of in een standaard (desktop) installatie van Ubuntu
die apache web server wordt geïnstalleerd? Ik dacht van niet, is dat
juist?

Kan hem natuurlijk wel de-activeren in services, maar wil hem toch
kwijt.
--
adrien

Re: datum van software

Jan Claeys (Ubuntu)
Op wo, 28-12-2005 te 20:58 +0100, schreef Adrien Verlee:
> Maar weet je ook of in een standaard (desktop) installatie van Ubuntu
> die apache web server wordt geïnstalleerd? Ik dacht van niet, is dat
> juist?

Een standaard "ubuntu-desktop" installeert geen enkele internet-server,
dus ook geen apache.