dolby

Bart Ruber
Ik ben beginnend gebruiker en ik vraag me af hoe ik een dolby 5.1 steje kan
aansluiten (instaleren) op ubuntu.

bart

Re: dolby

Dimitri Van Landuyt
Vergeef me mijn onwetendheid, maar is een "steje" een soort geluidskaart? Zo ja, kan je dan even een link sturen met technische specificaties ervan. Op basis daarvan kunnen we de chipset van die kaart opzoeken en kan er gezocht worden naar informatie over hoe deze kaart ondersteund wordt door breezy.

On 1/5/06, Bart Ruber <[hidden email]> wrote:
Ik ben beginnend gebruiker en ik vraag me af hoe ik een dolby 5.1 steje kan
aansluiten (instaleren) op ubuntu.

bart

Re: dolby

Martijn van de Streek
On Thu, 05 Jan 2006, Dimitri Van Landuyt wrote:

> [...]
> worden naar informatie over hoe deze kaart ondersteund wordt door breezy.

Nee, een 5.1 setje is een set van 6 speakers, die je op een speciale
manier aan je geluidskaart kunt knutselen (soms digitaal, soms door
line-out om te toveren tot back-speaker output).

Als je dit gewoon doet, en in de mixer (dubbelklik op het speakertje in
Ubuntu) instelt dat je 5.1 wilt gebruiken (misschien moet je hiervoor
wat extra dingen aanzetten/instellen) moet het werken zodra je iets
afspeelt met meer dan 2 kanalen:  een DVD bijvoorbeeld.

Zie help.ubuntu.com en wiki.ubuntu.com hoe je dat aan de praat krijgt.

Ik BEN een search-engine
        - JHM

Re: dolby

Bart Ruber
dat is  het hem juist ik heb dat netjes aangesloten en in vind een 4 kanaals
optie maar geen 5.1 kanaals optie. Daarom vroeg ik me ook al af of er geen
aanvullende software geinstalleerd hoefde te worden.

> [...]
>afspeelt met meer dan 2 kanalen:  een DVD bijvoorbeeld.
>
>Zie help.ubuntu.com en wiki.ubuntu.com hoe je dat aan de praat krijgt.

Re: dolby

Martijn van de Streek
On Thu, 05 Jan 2006, Bart Ruber wrote:

> dat is  het hem juist ik heb dat netjes aangesloten en in vind een 4
> kanaals optie maar geen 5.1 kanaals optie. Daarom vroeg ik me ook al af of
> er geen aanvullende software geinstalleerd hoefde te worden.

Voor hardware-support hoeft dat sowieso nooit in Ubuntu (in de regel).

Zet hem gewoon op 4-kanaals, en probeer het eens. Je zult iig nooit 5.1
horen met stereo muziekfiles -- die zijn gewoon maar stereo, en zullen
dus alleen de 2 frontspeakers aanspreken.

Later als ik groot ben wil ik ook sales-droid worden!
        - JHM

Re: dolby

Hoi,

(overigens, zou je 'list reply' willen doen? en niet prive antwoorden op
mailinglist-mail?)

Martijn

> [...]

> kanaals optie maar geen 5.1 kanaals optie. Daarom vroeg ik me ook al af of
> er geen aanvullende software geinstalleerd hoefde te worden.

Ik wil windows!
        - Zarq

Re: dolby

Dimitri Van Landuyt
Ik weet dat deze chipset ondersteund wordt door ubuntu. Ik heb onlangs nog een kaartje in een ubuntusysteem geinstalleerd dat deze chipset heeft en dat werkte zonder enig probleem!
Het verschil is dat ikzelf geen 5.1 setje erop gehangen heb, en ik weet niet of deze kaart/chipset dat ondersteunt... Werkt je kaart op de gewone manier in ubuntu, met 2 boxen? Dat lijkt me een goed beginpunt, om dan daar verder die 6 speakers op aan proberen te sluiten. Ofwel begrijp ik je vraag verkeerd. Een goede plaats om ervaringen van andere gebruikers op te zoeken is wiki.ubuntu.com of ubuntuforums.com, zoals Martijn hierboven heeft vermeld.

Dimitri

On 1/5/06, Bart Ruber <[hidden email]> wrote:
Is niet je onwetendheid is inderdaad de kaart waarop ik de boxen wil
aansluiten. Sorry.  Het is een c-media CMI8738 on board kaartje. Is dat
voldoende info?

> [...]
>worden naar informatie over hoe deze kaart ondersteund wordt door breezy.

Re: dolby

Martijn Klijnstra

Is het ook mogelijk om al het geluid door alle boxen heen te pompen?
Het hoeft dan niet in stereo, maar het mag ook allemaal gelijk zijn.

Mvg,
Martijn
On 05/01/06, Martijn van de Streek <[hidden email]> wrote:

> Hoi,
>
> (overigens, zou je 'list reply' willen doen? en niet prive antwoorden op
> [...]

Re: dolby

Bart Ruber
hij werkt gewoon met 2 boksen. dus geluid heb ik. Nu alleen het dolby effect
nog, is wel zo mooi met dvd's.

bart

> [...]

Martijn van de Streek
On Thu, 05 Jan 2006, Bart Ruber wrote:

> hij werkt gewoon met 2 boksen. dus geluid heb ik. Nu alleen het dolby

Gewoon DVD's afspelen met de 5.1 soundtrack (als je eea hebt ingesteld
in de mixer). Zou gewoon moeten werken.

Je moet niet nadenken over SQL
        - Emphyrio

Re: dolby

Bart Ruber
yep het werkt. Bedankt iedereen voor jullie hulp.

bart

> [...]
>Subject: Re: dolby
>Date: Thu, 5 Jan 2006 14:24:26 +0100

>Gewoon DVD's afspelen met de 5.1 soundtrack (als je eea hebt ingesteld

Re: dolby

Dimitri Van Landuyt
Volgens de forums kan je het volgende commando gebruiken om te testen of je dolby werkt.

speaker-test -c6 -D plug:surround51

Indien dit werkt is er in principe geen probleem om dit te doen werken op je systeem. Zoals hierboven reeds gezegd werd zal je voor mp3s slechts 2 kanalen hebben, maar indien alles goed ingesteld staat zou je bij het afspelen van je dvd's wel dan wel kunnen genieten van je dolby effect.
Zoals Martijn zegt moet je eens kijken in je sound mixer, en bij Edit, Preferences kijken welke kanalen je hebt. Volgens sommige posts op de ubuntuforums zouden er kanalen moeten zijn zoals <wave sur> en <wave cen>, die je diepste en je middelste speakers zouden aansturen.

Dimitri