drive image

adrien-5
Dankzij VMware draai ik nu enkele windowstoepassingen die ik niet missen
kan, en toch hoef ik linux niet te verlaten. Dat is superb!

Nu wil ik natuurlijk deze staat vd machine behouden. Een back-up zal
onvoldoende zijn.

Partimage was om een of andere reden voor mij ook niet geschikt (geloof
dat ik een of andere (windows?) schijf moest unmounten. De toepassing
Mondo werkt niet in Breezy wegens een foutje in een script.

Wat zou ik dan wel kunnen gebruiken?
--
adrien

Re: drive image

adrien-5
Op do, 25-05-2006 te 19:23 +0200, schreef adrien:
> Wat zou ik dan wel kunnen gebruiken?

Zie op GnomeFiles dat NeroLinux in aanmerking kan komen. Iemand met
negatieve ervaringen?
--
adrien

Re: drive image

Martijn Vermaat
Op do, 25-05-2006 te 19:23 +0200, schreef adrien:
> Nu wil ik natuurlijk deze staat vd machine behouden. Een back-up zal
> onvoldoende zijn.

Ik begrijp niet goed wat je hier bedoelt. Met de bestanden
eindigend op .vmdk en .vmx heb je de complete staat van je
virtuele machine.

Deze bestanden kun je zelf ergens neerzetten, maar natuurlijk
kun je ze ook meenemen met automatische backup software zoals
je misschien met je andere bestanden doet.

Waarschijnlijk mis ik wat precies je probleem is...

--
Martijn Vermaat

[hidden email]
http://www.cs.vu.nl/~mvermaat/

Re: drive image

adrien-5
Op do, 25-05-2006 te 19:48 +0200, schreef Martijn Vermaat:
> Waarschijnlijk mis ik wat precies je probleem is...

In Synaptic Kdar gezien, dat zal het voorlopig, tot Dapper, ook wel
doen.
Wil dus een zo volledig mogelijke image hebben hebben vd huidige staat
vh systeem en de instellingen. Niet enkel de bestanden van WMware.
--
adrien

Re: drive image

Bjorn Monnens-2
Wil je een backup nemen van die windows of van je heel machine?
Zoals Martijn al schreef, als je die vmware bestanden copieert op een
andere machine zet en daar vmplayer opstart met die bestanden heb je ze
in de staat dat je ze gecopieerd hebt. Dit is dus machine onafhankelijk.

Indien je je linux mee wilt nemen kan je best al beginnen met ne apt-get
--get-selections > installed-packages.txt en dan zelf build packages
exporteren alsook ne backup van je homedir te maken mbv rsync of iets
dergelijks.

Maar wat bedoel je precies met
"een zo volledig mogelijke image hebben hebben vd huidige staat
vh systeem en de instellingen. Niet enkel de bestanden van WMware"

???

Als je die backup neem heb je echt alles dus je hele systeem met
instellingen en alles!!

Groetjes

Bjorn

adrien wrote:

> [...]
>Wil dus een zo volledig mogelijke image hebben hebben vd huidige staat
>vh systeem en de instellingen. Niet enkel de bestanden van WMware.

Jan Claeys (Ubuntu)
Op vr, 26-05-2006 te 16:48 +0200, schreef Bjorn Monnens:
> Als je die backup neem heb je echt alles dus je hele systeem met
> instellingen en alles!!

Behalve z'n zelf-gecompileerde vmware-kernelmodule...

Re: drive image

Bjorn Monnens-2
Idd, tenzij de versie van vmware die hij draait compatible is met zijn
kernel natuurlijk (wat ik betwijfel als je dapper draait)
en sudo vmware-config.pl is nu niet het grootste probleem denk ik :)

en dat zinnetje sloeg op de windows systeem met instellingen en alles :)

> [...]

> --get-selections > installed-packages.txt en dan zelf build packages
> exporteren alsook ne backup van je homedir te maken mbv rsync of iets

Mag het ook in gewone gebruikerstaal ? :-) Sorry dit is Latijn.

> Maar wat bedoel je precies met
> "een zo volledig mogelijke image hebben hebben vd huidige staat
> vh systeem en de instellingen. Niet enkel de bestanden van WMware"

Een image zoals Mondo doet (naar ik begrijp), iets als NortonGhost, of
hoe dat weer mag heten.

Want ik kan uiteraard dat vmx-bestand saven, maar zit daar dan het
bestand in waaraan je aan het werken bent? Daar ben ik nog niet achter
gekomen.
--
adrien

Re: drive image

Bjorn Monnens-2
Sorry, ik dacht dat je dat wel kende :)

Nu ben ik er eigenlijk nog steeds niet 100% uit wat je wilt doen? Wil je
nu je windows backuppen of je linux of misschien beide ?
Indien je je windows enkel wilt backuppen zijn die vmware files genoeg.
Die vmware files bevatten je hele windows (dus je besturings systeem, je
C partitie,D partitie,... alles (met uitzondering van de netwerk mappen
natuurlijk, maar al je lokale bestanden, settings,... ALLES zit in die
vmware files. Dus een backup van die zou moeten volstaan.) Je kan het
eigenlijk heel simpel uittesten, kopieer de bestaande vmware bestanden
naar een andere locatie en start in vmware die bestanden eens op, maak
er een paar wijzingen in, sluit windows af en start dan je andere vmware
files op. Je zal zien dat de wijzignigen die je hebt aangebracht niet op
de originele zijn doorgevoerd!!!

Voor linux images ken ik helaas ken ik geen grafisch tools, ze zullen
wel bestaan, maar tot op heden geen ervaring mee.

Groetjes

Bjorn