inloggen als root en installeren van aplicaties

inloggen als root en installeren van aplicaties

Jan Wijna
Hallo ubuntu lijst deelnemers

Een beginnersvraag waarschijnlijk, maar kan iemand mij vertellen hoe ik
als root kan inloggen bij Ubuntu? Ik begreep dat dat nodig is om
applicaties te installeren (m.n. gaat het dan om Skype en Yahoo
messenger).
Kan iemand mij hiermee op weg helpen?

vriendelijke groet, Jan Wijna

Re: inloggen als root en installeren van aplicaties

Adrien Verlee
Op zo, 12-02-2006 te 13:09 +0100, schreef Jan Wijna:
> applicaties te installeren (m.n. gaat het dan om Skype en Yahoo
> messenger).

Al Yahoo gegeven als zoekopdracht in synaptic?

Je kan de root-terminal actief maken in de aplications menu editor. Maar
of dat wijs is om op beginners niveau te doen? (disclaimer: ben ook
beginner :-)  )
--
Adrien - Quoten is efficiƫnt
www.marxists.org/nederlands/index.htm Laat je niet kisten, heb klasse!

On zo, 2006-02-12 at 13:09 +0100, Jan Wijna wrote:
> [...]
> als root kan inloggen bij Ubuntu? Ik begreep dat dat nodig is om
> applicaties te installeren (m.n. gaat het dan om Skype en Yahoo

Dat heb je dan verkeerd begrepen ;)

Inloggen als root is nooit nodig, met sudo kun je tijdelijk root worden
om bijvoorbeeld software te installeren. Voor skype kun je een pakket
vinden op http://mirror.ubuntulinux.nl onder extras (het pakket van
skype.com is stuk). Yahoo kun je het beste met gaim of kopete doen - de
officiele Yahoo client is een stuk ellende...

  - Linux for human beings: http://www.ubuntu.com
  - Linux voor iedereen:    http://www.ubuntu-nl.org

Re: inloggen als root en installeren van aplicaties

arie de jonge
Dennis Kaarsemaker schreef:

> [...]
>skype.com is stuk). Yahoo kun je het beste met gaim of kopete doen - de
>officiele Yahoo client is een stuk ellende...

goeie site, ik heb nu eindelijk skype aan de praat.

ik heb hem in synaptic toegevoegd.

Arie

--
"We can walk our road together, If our goals are all the same. We can run alone and free, if we persue a different aim. Let the truth of love be lighted, Let the love of truth shine clear. Sensibility. Armed with sense and liberty. With the heart and mind united in a single perfect sphere" The Sphere " a kind of a dream", Rush