installeren gelukt !

pvds
het installeren van scribus is gelukt via het commando 'sudo dpkg ......'
Het pakket scribus heb ik  van de http://packages.ubuntu.com/breezy/
gehaald.
Ik heb nog andere pakketten ( dia-0.94 enz....) van die site afgehaald
en met hetzelfde commando erop gezet.
Dus het installeren lukt .

nogmaals dank voor de hulp

paul

Re: installeren gelukt !

Jan Claeys
On wo, 2005-11-30 at 20:57 +0100, pvds wrote:
> [...]
> gehaald.
> Ik heb nog andere pakketten ( dia-0.94 enz....) van die site afgehaald

Waarom manueel downloaden?

"Synaptic" en "Installeer toepassingen" downloaden zelf alles wat nodig
is als je er een programma mee installeert *en* zorgen er tegelijk ook
voor dat bij een upgrade automatisch ook alle programma's mee ge-upgrade
worden naar de juiste versie.

Prutsen met dpkg is bijna nooit nodig dankzij dit systeem.

Re: installeren gelukt !

Martijn Vermaat

> Waarom manueel downloaden?

Eerder werd vermeld dat er geen verbinding met internet is ;)

Er is wel een manier om toch apt/aptitude/synaptic/etc te gebruiken
in plaats van dpkg zonder internet verbinding. Het makkelijkst is om
gedownloade .deb bestanden in de apt cache te plaatsen:

  /var/cache/apt/archives

--
Martijn Vermaat

Student Computer Science        www.cs.vu.nl/~mvermaat/
Vrije Universiteit, Amsterdam         [hidden email]

Re: installeren gelukt !

Adrien Verlee
Op wo, 30-11-2005 te 23:11 +0100, schreef Martijn Vermaat:
> in plaats van dpkg zonder internet verbinding. Het makkelijkst is om
> gedownloade .deb bestanden in de apt cache te plaatsen:
>
>   /var/cache/apt/archives

Haha. Ik neem aan dat dit werkt als die lijn niet toegevoegd is bij de
repositories?
Goeie tip.
--
Adrien - Quoten is efficiënt
www.marxists.org/nederlands/index.htm Laat je niet kisten, heb klasse!

> [...]

Op wo, 30-11-2005 te 23:11 +0100, schreef Martijn Vermaat:
> gedownloade .deb bestanden in de apt cache te plaatsen:

Schijnt toch niet te werken.

Een andere suggestie die hier langs gekomen is om deb-paketten te
instaleren die niet in een repository zit was:
dpkg -i 'naam'.deb

Dat werkt hier ook niet. Geprobeerd inclusief 'sudo' en './'

Het gaat in het bijzonder om Bumblebee dat ik gehaald heb van:
http://www.gnomefiles.org/app.php?soft_id=896

The source tarball helpt mij ook niet verder. Ik zie er geen
aanwijzigingen staan hoe het te installeren.
--
adrien

Re: installeren gelukt !

Jos Herni
Adrien Verlee schreef:

> [...]
>
> The source tarball helpt mij ook niet verder. Ik zie er geen
> aanwijzigingen staan hoe het te installeren.

Je hebt dat bestand gedownload maar mogelijk moet het nog aangepast
worden in haar rechten. Klik er eens op met je rechter muisknop, ga naar
eigenschappen, ga naar het tabblad " rechten" en zet vinkje in de "
uitvoeren" bij eigenaar en eventueel bij anderen. Dan sudo dpkg -i etc.

Re: installeren gelukt !

Martijn van de Streek
On Sat, 17 Dec 2005, Jos Herni wrote:

> [...]
> eigenschappen, ga naar het tabblad " rechten" en zet vinkje in de "
> uitvoeren" bij eigenaar en eventueel bij anderen. Dan sudo dpkg -i etc.

Je hoeft deb-files niet executable te maken! Dat hoeft BIJNA nooit.

Alles wat je in /var/cache/apt/archives gooit MOET ook via apt te
installeren zijn ('apt-get install bla' moet gaan downloaden enzo). En het
pakket wat je er neer zet meot dezelfde MD5-sum en size hebben.

Dat, en software van buiten de repositories installeren is HEEL eng (ivm
virussen en andere malware): Gebruik ALLEEN de officiele repositories,
tenzij je weet hoe en of je andere repositories moet vertrouwen (en dan nog:
gebruik alleen signed repositories, gesigned door vertrouwde keys -- voeg
NOOIT zomaar keys toe die je niet kent verder -- en geloof nooit wat iemand
op zn website zegt, check altijd het web of trust -- zie ook
http://foodfight.org/ondertekenen voor uitleg).

Een kameel slaat water op in z'n bulten: waterstof in de éen, zuurstof in de
ander.

Re: installeren gelukt !

Dennis Kaarsemaker
On za, 2005-12-17 at 19:28 +0100, Martijn van de Streek wrote:

> Je hoeft deb-files niet executable te maken! Dat hoeft BIJNA nooit.

Bijna?
  - Linux for human beings: http://www.ubuntulinux.org
  - Linux voor normale mensen: http://www.ubuntulinux.nl

Re: installeren gelukt !

Martijn van de Streek
On Sat, 17 Dec 2005, Dennis Kaarsemaker wrote:

> Bijna?

Mja, ik bedoel hier 'Je hoeft bijna nooit files executable te maken'. Dat
hoeft nl. alleen als je zelf scripts maakt en geen fatsoenlijke installer
wil schrijven :)

Als je maar scheel genoeg kijkt, wordt alles 3d.
        - keyweed

Re: installeren gelukt !

Adrien Verlee
Op za, 17-12-2005 te 19:24 +0100, schreef Jos Herni:
> [...]
> naar eigenschappen, ga naar het tabblad " rechten" en zet vinkje in de
> " uitvoeren" bij eigenaar en eventueel bij anderen. Dan sudo dpkg -i

Gelukt, na wat zoeken om het dan werkelijk aan de praat te krijgen.
Documentatie is (nog) nauwelijks voorzien.
--
adrien

Re: installeren gelukt !

Adrien Verlee
Op za, 17-12-2005 te 19:28 +0100, schreef Martijn van de Streek:
> Alles wat je in /var/cache/apt/archives gooit MOET ook via apt te
> installeren zijn ('apt-get install bla' moet gaan downloaden enzo).

Toch werkte het niet, maar kan ik zijn. Het voorstel van Jos werkte wel.

> [...]
> virussen en andere malware): Gebruik ALLEEN de officiele repositories,
> tenzij je weet hoe en of je andere repositories moet vertrouwen (en

Ik denk toch dat www.gnomefiles.org te vertrouwen is.

Eigenlijk wel een rare bedoening die repositories. Ik bedoel het
catalogeren en aanbieden van de software. Omdat ik een elegante
oplossing aan het zoeken ben voor gebruik en/of aanpassing van een
database kijk ik dus wat rond. En in die context Kexi geïnstalleerd, wat
dus in een repository zit. Maar dat spul - hoewel veel belovend van
opzet - is lang niet af. Ik heb bumblebee nu nog niet goed bekeken, maar
dat lijkt wèl te werken...
--
adrien

Re: installeren gelukt !

Martijn van de Streek
On Sat, 17 Dec 2005, Adrien Verlee wrote:

> Toch werkte het niet, maar kan ik zijn. Het voorstel van Jos werkte wel.

Zoals ik zei: als je apt-get install X doet, gaat'ie zelf downloaden. Als je
die file zelf downloadt, en in /var/cache/apt/archives gooit werkt het.

Als je het programma niet kunt 'apt-get install'-en, dan werkt het inderdaad
niet. Apt kan niet raden zonder pakketlijst (i.e. repository).

> Ik denk toch dat www.gnomefiles.org te vertrouwen is.

Cryptografische 'trust' (vertrouwen) is anders dan menselijk vertrouwen. Je
kunt er niet vanuit gaan dat gnomefiles.org niet gehackt is (oid) en dat
mensen 'enge software' neergezet hebben ipv dat wat jij zoekt. Als ze echter
de boel ondertekenen (met gpg ofzo), en de key waarmee dat gebeurt publiek
maken, en die key ZELF weer signen, kom je al makkelijker een heel eind.

Dit is hoe Dennis Kaarsemaker het doet voor zijn repositories (FreeNX e.d.)

Lees http://foodfight.org/ondertekenen eens voor meer info over crpytografie
en waarom het zo belangrijk is.

> [...]
> catalogeren en aanbieden van de software. Omdat ik een elegante
> oplossing aan het zoeken ben voor gebruik en/of aanpassing van een

OpenOffice.org Base ?

Er zijn ook wat programma's die de Gnome Database API gebruiken. Kijk eens
naar 'glom' en 'mergeant'. Zitten beide gewoon in universe.

Ze praten tegen standaard PostgreSQL of MySQL-databases (of sqlite, er is
een hele lijst plugins beschikbaar).

> En in die context Kexi geïnstalleerd, wat dus in een repository zit. Maar
> dat spul - hoewel veel belovend van opzet - is lang niet af. Ik heb
> bumblebee nu nog niet goed bekeken, maar dat lijkt wèl te werken...

Het is KDE, wat wil je dan :P

Je moet niet nadenken over SQL
        - Emphyrio

Re: installeren gelukt !

Adrien Verlee
Op zo, 18-12-2005 te 09:58 +0100, schreef Martijn van de Streek:
> OpenOffice.org Base ?

Zoals ik hier al vermelde: heb een test gedaan, en Base veranderde in
het veld datum de huidige datum naar 1970. Dan hou ik het tegenwoordig
voor bekeken. Ik steek geen energie meer in het allemaal te gaan
uitzoeken, dan gebruik ik mij tijd niet efficiënt.

> [...]
> eens naar 'glom' en 'mergeant'. Zitten beide gewoon in universe.
>
> Ze praten tegen standaard PostgreSQL of MySQL-databases (of sqlite, er

Ja weet ik, maar is ook allemaal zo complex voor een eenvoudige
database. Heb nu wel gezien dat in de repository van Dennis ubuntu-lamp
zit. Misschien is dat eens te overwegen, temeer ik zag dat er import
software bestaat: www.data-conversions.net , naar MySQL.
En anders houdt ik het maar bij Code weavers.

Adrien Verlee schreef:

> Toch werkte het niet, maar kan ik zijn. Het voorstel van Jos werkte wel.

Dank u.. ;-)

> [...]

> Lees http://foodfight.org/ondertekenen eens voor meer info over
> crpytografie en waarom het zo belangrijk is.

Het ondertussen kunnen lezen. In abstractie/theorie ga ik akkoord, maar
in de praktijk/concreet zie ik dit niet toepasbaar. Althans in algemene
zin. Misschien wel in enkele gevallen waar het gaat om
gevoelige/vertrouwelijke informatie tussen enkele mensen.

Maar ik zie het niet gebeuren in veralgemeende zin. Voor sommige mensen
is het feit dat zij er in slagen een e-mail de deur uit te krijgen al
een heldendaad. Ik begrijp dat zelf niet goed, maar het is wel een feit
dat ik soms vaststel. En de mensen waarover ik spreek zijn heus geen
dommerikken, maar wel hoog opgeleiden. Ik herhaal, ik maak er echt geen
grap van.

Om terug te komen op de zaak zelf. Bestaat er geen versleuteling zonder
die omweg naar een site, of kan je die site desgewenst links laten
liggen (zo denk ik het ook te kunnen begrijpen)? Dat ik dus zelf de key
overhandig aan een aantal mensen met wie ik vertrouwelijke informatie
deel.
--
adrien

Re: installeren gelukt !

Jan Claeys (Ubuntu)
Op za, 24-12-2005 te 15:52 +0100, schreef Adrien Verlee:

> [...]
> dat ik soms vaststel. En de mensen waarover ik spreek zijn heus geen
> dommerikken, maar wel hoog opgeleiden. Ik herhaal, ik maak er echt geen
Het is in feite aan de programma's om dat simpeler te maken, en het is
ook vooral het opzetten/instellen van de programma's dat niet altijd
simpel is; daarna kan het bijna "automatisch" gebruikt worden.

Idem voor "repositories" met software: eens de sleutel voor een
repository geïnstalleerd is, hebben de gebruikers er nauwelijks nog
omkijken naar.

Er zijn trouwens ook wel enkele GUI-programam's voor "sleutelbeheer",
bijvoorbeeld 'seahorse'.

> [...]
> liggen (zo denk ik het ook te kunnen begrijpen)? Dat ik dus zelf de key
> overhandig aan een aantal mensen met wie ik vertrouwelijke informatie

Je kan de publieke component van je PGP-sleutel perfect zelf
overhandigen (op een diskette, USB-stick, etc.).  In feite is dat zelfs
nog ietsje veiliger.  Het voordeel van via een keyserver te gaan en de
sleutel te controleren d.m.v. de ondertekening van een wederzijdse
kennis, is bijvoorbeeld als je correspondent aan de andere kant van de
wereld woont...

Re: installeren gelukt !

On Sat, 24 Dec 2005, Adrien Verlee wrote:

> [...]
> zin. Misschien wel in enkele gevallen waar het gaat om
> gevoelige/vertrouwelijke informatie tussen enkele mensen.

Ik zeg niet dat je alles moet _versleutelen_, maar _digitaal ondertekenen_
in ieder geval wel. Dat zorgt er namelijk voor dat je met een vrij grote
zekerheid kunt zeggen dat een stel bytes van een gegeven persoon/programma
af komen, ipv een willekeurige andere idioot op het internet (bijv. een
virusschrijver).

> [...]
> dat ik soms vaststel. En de mensen waarover ik spreek zijn heus geen
> dommerikken, maar wel hoog opgeleiden. Ik herhaal, ik maak er echt geen

Dat betekent alleen maar dat het te moeilijk gemaakt wordt. Het KAN namelijk
zeer simpel en transparant. En je hoeft niet eens op zo veel dingen te
letten. En anders heb je het ingebouwde 'trust path' in de distributie: bij
installatie vanaf CD wordt de key van Ubuntu mee-geinstalleerd, zodat het
systeem weet dat updates van Internet (bijvoorbeeld beveiligingsupdates)
écht van Canonical komen.

> [...]
> liggen (zo denk ik het ook te kunnen begrijpen)? Dat ik dus zelf de key
> overhandig aan een aantal mensen met wie ik vertrouwelijke informatie

Je zult altijd contact tussen de partijen moeten hebben om een sleutel af te
spreken voor encryptie. Lees mijn pagina nog eens goed door voor het waarom.

Dat trust path is belangrijk. In Windows (en in firefox, voor websites enzo)
wordt eea verzorgd door bedrijven als Verisign, maar tot hoe ver kun je die
vertrouwen? En die tekenen geen GPG-sleutels...

Onzin. Onze zwarte heli is keurig geleend van de UN World Government, en dat
is niet gebonden aan nationale milieuwetgeving.
        - JHM