installeren

pvds
hallo,

ik ben nog maar een paar maanden bezig met linux en 'twil niet altijd zo
vlot verlopen.
in juni 2005 installeerde ik ubuntu 5.04 op een laptop, geen probleem,
programma's installeren was een ander paar mouwen maar toch met vallen
en opstaan lukte er het één en ander wel.
Zo had ik scribus erop staan en dit werkte redelijk goed. Gisteren
installeerde ik mijn onlangs nieuwe ubuntu cd's de 5.10
Weerom verliep de installatie naar wens maar scribus was met geen
stokken erop te krijgen. :(
Het klinkt misschien stom maar elk LINUX- programma dat ik installeer
schrijf ik de commando's op in een schriftje, kwestie om niet te
vergeten. Ik volgde de instructies uit het schriftje ( wat wel werkte
met de vorige scribus en ubuntu 5.04)
Moet er voor elke nieuwe ubuntu update een nieuwe 'scribus-versie'
gedownload worden ?

O ja nog iets wanneer gaat men in godsnaam een volledige usb-adsl
configuratie in de ubuntu-distro zetten.
Ik heb al verschillende adsl -4- linux-sites bezocht , mare voor mij is
het chinees !

groeten

paul

Re: installeren

Dennis Kaarsemaker
On ma, 2005-11-28 at 20:09 +0100, pvds wrote:

> Moet er voor elke nieuwe ubuntu update een nieuwe 'scribus-versie'
> gedownload worden ?

sudo apt-get install scribus

Als je hem gewoon vanuit de repositories installeert, wordt-ie
automatisch upto-date gehouden.

> O ja nog iets wanneer gaat men in godsnaam een volledige usb-adsl
> configuratie in de ubuntu-distro zetten.

Niet. USB modems zijn een vieze hack waar vrijwel alleen voor windows
drivers voor zijn.
  - Linux for human beings: http://www.ubuntulinux.org
  - Linux voor normale mensen: http://www.ubuntulinux.nl

Re: installeren

On Mon, 28 Nov 2005, pvds wrote:

> [...]
> scribus en ubuntu 5.04)
>
> Moet er voor elke nieuwe ubuntu update een nieuwe 'scribus-versie'

Mag ik vragen wat je allemaal geprobeerd hebt ("schrijf je schriftje eens
over?" :)) Dan kunnen we kijken wat er aan de hand kan zijn.

In principe zou het voldoende moeten zijn om de "universe" component aan te
zetten (dit kan in synaptic pakketbeheer, bij 'Pakketbronnen', zie ook
http://help.ubuntu.com/), de pakketlijsten bij te werken, en dan in de lijst
te zoeken naar scribus.

> O ja nog iets wanneer gaat men in godsnaam een volledige usb-adsl
> configuratie in de ubuntu-distro zetten.
> Ik heb al verschillende adsl -4- linux-sites bezocht , mare voor mij is
> het chinees !

Al op de Ubuntu Hulp-pagina's geweest? Die zijn gewoon Engels (komt
vertaling aan voor de volgende release).

http://help.ubuntu.com/
en
http://wiki.ubuntu.com/

Zwart is gewoon donker wit!
        - Squishy

Re: installeren

Martijn Vermaat
Hoi Paul,

Ik heb verder geen verstand van Scribus, maar als je je
Ubuntu 5.4 installatie ge-update hebt naar 5.10 zouden
eerder geinstalleerde programma's er nog gewoon op moeten
staan.

Of ben je met een schone 5.10 installatie begonnen? Dan
ga je naar Systeem->Beheer->Synaptic package manager en
installeer je Scribus net zoals je dat voor alle andere
software zou doen: druk op F1, vul 'scribus' in, zoek en
installeer Scribus.
Dit is de aanbevolen manier om software in Ubuntu te
installeren (en te deinstalleren). Kun je dit, dan heb
je bovendien geen schriftje meer nodig om voor ieder
programma installatiecommando's te onthouden.

Of nog anders, is je probleem dat je geen internet
verbinding hebt dus geen gebruik kunt maken van de
online repositories? In dat geval zorg je dat je de .deb
file krijgt van packages.ubuntu.com en installeer je die
in een terminal met 'sudo dpkg -i scribus-bla.deb'.

Het aanbieden van volledige en betrouwbare ondersteuning
voor USB modems is een probleem doordat er geen open
drivers en firmware voor is (van de fabrikant).
Mijn ervaring is dat SpeedTouchConf de gemakkelijkste
oplossing is: http://steve-parker.org/speedtouchconf/

Installatie is snel te doen en goed beschreven op de
website. Ik zou wel aanraden eerst te verwijderen wat
je eerder geprobeerd hebt om je USB modem draaiende te
krijgen.

succes!
Martijn

> [...]
> configuratie in de ubuntu-distro zetten.
> Ik heb al verschillende adsl -4- linux-sites bezocht , mare voor mij is

Re: installeren

Adrien Verlee
Op ma, 28-11-2005 te 21:38 +0100, schreef Martijn Vermaat:
> [...]
> website. Ik zou wel aanraden eerst te verwijderen wat
> je eerder geprobeerd hebt om je USB modem draaiende te

En mijn ervaring is dat die usb modems (is het zo een blauw/groene
platte vis?) één puinhoop van ellende zijn.
Ik zou zeggen doe je zelf en linux een plezier, gooi dat ding buiten en
koop een modem die je aansluit op een kaart die je in de pc steekt.

Hoe dat soort van modem en netwerkkaart weer juist heet ontgaat mij nu.
Maar de kenners hier weten dat zo te zeggen. Zelf werk ik hier met een
speedtouch 510 en een SMC kaart, Ethernetkaart, 'k weet het weer!

Het enige nadeel dat ik kan bedenken, is het open schroeven vd pc kast
en het plaatsen vd kaart. Maar daarna zal je je geluk niet op kunnen :-)
--
Adrien - Quoten is efficiënt
www.marxists.org/nederlands/index.htm Laat je niet kisten, heb klasse!

Re: installeren

Jan Claeys
On di, 2005-11-29 at 00:40 +0100, Adrien Verlee wrote:
> [...]
>
> Het enige nadeel dat ik kan bedenken, is het open schroeven vd pc kast
> en het plaatsen vd kaart. Maar daarna zal je je geluk niet op kunnen :-)

De meeste moederborden en dus PCs hebben tegenwoordig ethernet standaard
ingebouwd.  Als je een oudere PC hebt zoals jij en ik moet je die
inderdaad zelf inbouwen (als er nog geen losse kaart inzat van bij de
aankoop).

Re: installeren

Martijn Vermaat
> [...]
> Ik zou zeggen doe je zelf en linux een plezier, gooi dat ding buiten en
> koop een modem die je aansluit op een kaart die je in de pc steekt.

Als je zo'n modem hebt en je kunt het werkend krijgen, waarom
zou je het dan weg moeten gooien?
Ik ben het met je eens dat het allesbehalve fijne apparaatjes
zijn, maar een aantal jaar geleden moest je gewoon extra geld
betalen om bij je ADSL abonnement een ethernet modem te krijgen.

Ze zijn minder betrouwbaar (ook onder Windows) en zijn niet
vriendelijk voor Linux, maar veel mensen hebben er nu eenmaal
eentje.

Mijn ouders (en Paul blijkbaar ook) hebben nog zo'n modem. Ik
begrijp goed dat zij liever geen geld uitgeven aan een ander
modem omdat dat beter zou werken.

(Nouja, eigenlijk hebben mijn ouders een ethernet modem en ik
een USB modem, maar toen zij ADSL kregen heb ik natuurlijk
geruild :P)

> Het enige nadeel dat ik kan bedenken, is het open schroeven vd pc kast
> en het plaatsen vd kaart.

Jij hebt zeker een flinke bankrekening?