kan niet meer inloggen na update in consoles 1 tem 6

Y P

kan niet meer inloggen na update in consoles 1 tem 6

Y P
Hoi beste Ubunteros,

ik update gisteren en zie dat er kernel 4.4.0.142 mee komt.
Ik herstart en kan sindsdien enkel naar een terminal vanuit m'n grafische
omgeving,
maar dat werkt niet leuk met brltty enzo,

als ik ctrl+alt+f1 tem 6 doe prompt hij wel voor een login:
maar vliegt hij meteen in blinkinig en zie ik snel Password: voorbij gaan
en ook login incorrect.

Wat nu ?

NB: brltty werkt want ik kan dankzij dit dit mailtje in mutt typen.

Graag verder advies aub.

Ev. mbt grub en bv. .141 kernel laten booten ?

Y P

--
  |  Verstuurd vanaf mijn GNU/Linux  |  Envoyé de mon GNU/Linux  |
  |  -----------------  Sent from GNU/Linux  ------------------  |

Y P

Re: kan niet meer inloggen na update in consoles 1 tem 6

Y P
On Tue, Feb 05, 2019 at 03:17:01PM +0100, OliWare (Gmail) wrote:
> uw "locales" veranderd ? Toch geen qwerrty of zo geworden ?

Ik heb enkel een update gedaan via apt-get update && apt-get dist-upgrade
Dat had ik een week eerder ong. ookal gedaan.
'K zou graag de 4.4.0.141 terug willen laten booten, want de .142 is pas
gisteren binnengekomen.
Maar wat kan ik waar voor grub veranderen ?
(enkel terminal toegang met brltty, dat wel)

YP

Y P

Re: kan niet meer inloggen na update in consoles 1 tem 6

Y P
Hoi,

ik heb een howto gevonden mbt resetten van het paswoord;
ik weet niet of dit voor de v. 16.04.5 lts van toepassing is, vermoed van
wel omdat het over de 16.04.2 gaat...

nuja, ikzelf kan niet in de Advanced Options van Grub (cf. link hierna)
omdat brltty op het ogenblik dat je de computer start, nog niet in actie is...

Dus wil ik vragen of ik op een andere manier ev. via het editen van
/etc/default/grub een Uvbuntu met kernel 4.4.0.141, te weten de vorige en
dus voor de loginproblemen, kan doen starten ?
Toegegeven ik zie niet het verband met de kernel en het inloggen, er zijn
nl. geen xserver packs met de updat meegekomen...
toch kan ik niet rechtstreeks in die laptop inloggen;
wel per ssh zoals nu, vanuit een oudere coputer.

Alvast dank voor wat hulp,

Dit is het document die ik online heb gevonden:

What do I solve :login incorrect” error in Ubuntu 16.04.1? - Quora

Grtjs, Y P

On Tue, Feb 05, 2019 at 03:17:01PM +0100, OliWare (Gmail) wrote:
> uw "locales" veranderd ? Toch geen qwerrty of zo geworden ?

Re: kan niet meer inloggen na update in consoles 1 tem 6

Jan Claeys (Ubuntu)
On Wed, 2019-02-06 at 16:31 +0100, Y P wrote:
> [...]
> /etc/default/grub een Uvbuntu met kernel 4.4.0.141, te weten de
> vorige en dus voor de loginproblemen, kan doen starten ?

Je zou de 4.4.0.142 kernel gewoon (tijdelijk) kunnen verwijderen...

Y P

Re: kan niet meer inloggen na update in consoles 1 tem 6

Y P
Hallo Jan,

of gewoon in /etc/default/grub de default versie gemarkeerd als 0 door een
andere entry vervangen, nuja ik twijfel tussen de zgn. upstart en de generic
kernel:
is een generic altijd de 1ste versie, dan de upstart en dan de recovery ?

Y P

Y P

Re: kan niet meer inloggen na update in consoles 1 tem 6

Y P

ik weet niet precies hoe ik propertjes enkel kernel 4.4.0-142 moet
verwijderen, als ik het met autoremove probeer wilt hij veel meer dan enkel
de packs rondom de juiste kernel weg doen.

Ik probeer eerder in /etc/default/grub de grub_default=0 op 3 te zetten, dat
zou 4.4.0-141 generic moeten zijn, wel hij blijft de .142 booten, alsof een
update-grub niet werkt.