migratie

Adrien Verlee
Mocht het ooit gelukken dat Linux een volwaardig alternatief verwerft
voor de scan en ocr programma's die lopen onder windows, dan zouden veel
mensen wel de overstap doen.

Ik toch, omdat ik nu toch naar windows moet om teksten in te scannen en
te laten ocr-en, maak ik ook geen werk van andere programma's om deze te
laten werken onder linux, of om een alternatief programma effectief te
gaan gebruiken onder linux. 'k loop dus wat te sukkelen op twee benen.

Of bestaat soms de mogelijkheid dat zo een scan en ocr programma onder
linux te draaien is? Inclusief de niet herkende scanner? (Misschien heb
ik dit hier al gevraagd, sorry dan).
--
adrien

Re: migratie

Martijn Vermaat
> Of bestaat soms de mogelijkheid dat zo een scan en ocr programma onder
> linux te draaien is? Inclusief de niet herkende scanner? (Misschien heb
> ik dit hier al gevraagd, sorry dan).

Simpele (en minder simpele) Windows programma's draaien
wel met behulp van Wine, of de commerciele Cedega variant.

Ik betwijfel echter of je dat lukt met scan software. Bij
mijn ouders heb ik VMWare Player geinstalleerd met een
image van een Windows 2000 installatie. Dit werkt prima
voor het enkele Windows programma waar ze nog aan vast
zitten. VMWare Player is niet 'free', maar wel gratis.

Voldoet xsane trouwens niet? Met Linux OCR software ben ik
niet bekend.

--
Martijn Vermaat

Student Computer Science
Vrije Universiteit, Amsterdam

[hidden email]
http://www.cs.vu.nl/~mvermaat/

Re: migratie

On Tue, 25 Apr 2006, Adrien Verlee wrote:

> Mocht het ooit gelukken dat Linux een volwaardig alternatief verwerft
> voor de scan en ocr programma's die lopen onder windows, dan zouden veel
> mensen wel de overstap doen.

Scannen opzich is heel makkelijk, met xsane (voor zover er een driver voor
de scanner is; dat is het bekende 'fabrikantenprobleem').

OCR zijn genoeg tools voor:

gocr - A command line OCR
gocr-gtk - A GTK wrapper around gocr
ocrad - Optical Character Recognition program

(bijvoorbeeld)

Re: migratie

Adrien Verlee
Op di, 25-04-2006 te 18:44 +0200, schreef Martijn van de Streek:
> Scannen opzich is heel makkelijk, met xsane (voor zover er een driver
> voor de scanner is; dat is het bekende 'fabrikantenprobleem').

Wel ja. Epson zou een driver leveren, maar geef ik nu juist de voorkeur
aan HP. En HP is in principe toch Linux vriendelijk? Maar geen driver
dus voor het type scanner dat ik wegens een bijzondere reden verkozen
heb. Toch niet de laatste maal dat ik gekeken heb.

> OCR zijn genoeg tools voor:
>
> gocr - A command line OCR
> gocr-gtk - A GTK wrapper around gocr
> ocrad - Optical Character Recognition program

Komen allemaal niet in de buurt van de kwaliteit (let op, geen verwijt -
tenslotte is linux geen commerciële onderneming, het is een
vaststelling) die pakketten als Omnipage of Finereader leveren.

Voor Linux bestaat, of bestond toch, ook een commercieel product (uit
Denemarken denk ik), maar dat werkte lang niet zo kwalitatief als
Omnipage (een collega heeft die software effectief getest), en daarboven
op ook nog 'onbetaalbaar'.
--
adrien

Re: migratie

Adrien Verlee
Op di, 25-04-2006 te 17:50 +0200, schreef Martijn Vermaat:
> Simpele (en minder simpele) Windows programma's draaien
> wel met behulp van Wine, of de commerciele Cedega variant.

Cedega lijkt enkel (oppervlakkig gekeken) voor spellen te zijn. Daar doe
ik niet aan mee :-)

Ik gebruik nu Cross Over Office, omdat ik echter gebonden lig aan die
niet herkende scanner maak ik er geen 100% gebruik van.

Mocht de Linux-gemeenschap daarvoor een oplossing vinden...
--
adrien

Re: migratie

Martijn Vermaat

> [...]
>
> Ik gebruik nu Cross Over Office, omdat ik echter gebonden lig aan die
> niet herkende scanner maak ik er geen 100% gebruik van.

Pardon, ik dacht inderdaad ook aan Cross Over
Office, maar zei per ongeluk Cedega ;)

> Mocht de Linux-gemeenschap daarvoor een oplossing vinden...

Zolang je Linux je scanner niet kunt laten
herkennen zul je met Wine (of COO) ook niet
ver komen denk ik.

Zoals gezegd, ik verwacht dat een volledige
Windows installatie in VMWare (of een andere
virtuele machine) je scanner wel kan zien.

Op wo, 26-04-2006 te 08:53 +0200, schreef Adrien Verlee:
> Komen allemaal niet in de buurt van de kwaliteit (let op, geen verwijt
> - tenslotte is linux geen commerciële onderneming, het is een
> vaststelling) die pakketten als Omnipage of Finereader leveren.

Je kan eens proberen om bedrijven als Omnipage, Abbyy (makers van
Finereader) en IRIS (Belgische OCR-software--marktleider voor bepaalde
toepassingen in de industrie, maar ze hebben ook ReadIris software voor
consumenten) aan te schrijven met de vraag of ze aan linux-versies
denken?

Ik zie bijvoorbeeld net dat IRIS al een SDK voor o.a. linux heeft, dus
de basis-functionaliteit is er al.

Wat je scanner betreft: HP doet over het algemeen niet echt moeilijk
over drivers voor toestellen die ze maken (toch niet voor printers,
scanners heb ik geen ervaring mee), maar mogelijk maken ze die scanners
niet zelf of maken ze ze onder licentie van een andere firma, en dan
moet de andere firma daar ook akkoord mee gaan?

Re: migratie

Adrien Verlee
Op wo, 26-04-2006 te 14:28 +0200, schreef Jan Claeys:
> [...]
> toepassingen in de industrie, maar ze hebben ook ReadIris software
> voor consumenten) aan te schrijven met de vraag of ze aan

Bij de HP-scanner zat software (een Pro-versie zelfs) van ReadIris. En
dit bedrijf heb ik ooit *zeker* aangeschreven met de vraag naar/voor een
linux versie.

Maar het nam zelfs niet de moeite voor de vorm te antwoorden. Misschien
geraakt het gewoon niet voorbij de secretaresse van dienst.

Ik zal in een stil uurtje VMware (zag er verschrikkelijk ingewikkeld
uit), de HP-drivers sectie, en de andere grote software makers, plus de
linux drivers voor scanners nog eens aflopen. Het is nu ook al een poos
geleden dat ik gekeken heb.
--
adrien