niet helemaal geslaagde upgrade van V. 14.04LTS naar V. 16.04LTS

Y P

niet helemaal geslaagde upgrade van V. 14.04LTS naar V. 16.04LTS

Y P
Hallo lieve Ubunteros,

ik heb een "oud" netbook, een Asus 1225C 11,6 inch, met een Cedar Trail chip
gerecupereerd; er stond nog een 14.04 op, ik heb dan maar do-release-upgrade
gedraaid.
Dit is geslaagd en herstarten doet hij ook;
wel zit ik met de volgende problemen:

* Geen brltty, geen stem van Orca
* waarschijnlijk voor het geluid omdat er ook een probleem ermee is, nl.
  geen geluid meer, voorlopig...
* en heel waarschijnlijk, -maar dat kan ik zelf niet checken-, geen beeld of
  zwart beeld, vermoed ik.
* Wel heb ik per ssh toegang tot die machine, dus log ik me in en zou ik in
  principe kunnen achterhalen wat er fout loopt:
  kan iemand mij vertellen welke files (logs enzo) nuttige informatie
  bevatten ? Dank u.
* NB: voor de Cedar Trail is er per dpkg -i een cedarview-drm pack
  geïnstalleerd.
  Is dit in recentere kernels intussen ondersteund zodat ik gewoon ev. een
* installatie from zero van de 18.04 zou kunnen overwezgen ?

Grts,

Y P

Re: niet helemaal geslaagde upgrade van V. 14.04LTS naar V. 16.04LTS

Jan Claeys (Ubuntu)
On Fri, 2018-05-25 at 11:01 +0200, Y P wrote:
> [...]
> ev. een
> * installatie from zero van de 18.04 zou kunnen overwezgen ?

Cedar Trail heeft een PowerVR SGX 545 grafische processor waar geen
open source drivers voor bestaan, en voor de meeste kernel-versies ook
geen closed source drivers.

Ik vrees dus dat het geen goed idee is om daar een nieuwe Ubuntu-versie
op te zetten, tenzij je een driver specifiek voor de linux kernel in
die Ubuntu vindt ergens.

Re: niet helemaal geslaagde upgrade van V. 14.04LTS naar V. 16.04LTS

Marc Coevoet-3
Op 27-05-18 om 21:00 schreef Jan Claeys (Ubuntu):

> [...]
>
> Ik vrees dus dat het geen goed idee is om daar een nieuwe Ubuntu-versie
> op te zetten, tenzij je een driver specifiek voor de linux kernel in

Ik had vroeger een cedar trial ASUS eeepc, maar liet m onder 12.04 tot
in 2017 er geen support meer was, ik deed m weg ...  (ik probeerde wel
vanalles ..)

Ik geloof dat er in mint iets was dat cedar trial dekte, maar ik gebruik
lubuntu op mini pc, en elders xubuntu.

Ik heb gezien dat de processor zonder de goede driver naar 100% gaat
voor de vtm nieuws video, maar met de driver geen 30%...

Ik geef even de link voor het vtm nieuws: de fantasie vult die aan tot
een script voor alle dag ;-)

http://flvpd.vtm.be/videocms/nieuws/elemental_poc/2018/05/27/19u/nieuws.mp4

Ik gebruik nu op vakantie een even oude sony vpcm13m1e

Marc

--
The "Penguin" has arrived - and he's not going away - ever.
http://shortwave dot tk