optie voor dual boot verschijnt niet tijdens installatie van 16.04.2

optie voor dual boot verschijnt niet tijdens installatie van 16.04.2

Milton-19
Hoi allen,

Hoewel haast geen verkeer is te merken stel ik toch een vraag, wie weet:
op een Toshiba Tecra A11-1EG wil ik Ubuntu 16.04.2 installeren naast
Windows 10. Echter zie ik deze optie tijdens het installeren niet staan.
Er staat:
1. Wis schijf en installeer Ubuntu.
2. Iets anders.

Wie weet raad/advies? Alvast bedankt.
Milton

Re: optie voor dual boot verschijnt niet tijdens installatie van 16.04.2

Ron-32
Hallo Milton;
wat ik altijd doe, is eerst de hardeschijf indelen, en een partitie
maken voor Ubuntu.
Daarna bij het installeren kies je dan voor "iets anders" en dan kan je
de partitie aanwijzen.
Deze gebruiken als EXT4, formatteren en mounten als "/" is dan voldoende.

Succes :-)

Op 14-07-17 om 15:46 schreef Milton:

> [...]
> Milton

Re: optie voor dual boot verschijnt niet tijdens installatie van 16.04.2

Hallo Ron,

Deze optie geprobeerd maar liep tegen het volgende:
Bij de installatie kies ik voor Try Ubuntu
in een terminal start ik gparted op
ik zie sda, sda1 en sda2
op sda2 staat Windows die ik dan moet verkleinen
ik kies voor Resize
ik zie netjes de grootte van de schijf staan: 247000

Als ik nu deze waarde wil aanpassen dan springt de oorspronkelijke
waarde terug.
Verder heb ik geen ervaring met gparted.
Milton
Op 14-07-17 om 16:37 schreef Ron:

> [...]
>
> Succes :-)

Re: optie voor dual boot verschijnt niet tijdens installatie van 16.04.2

de partitie mag niet gemound zijn, eerst alles unmounten.
Gaat het dan wel?

Ron

Op 14-07-17 om 16:50 schreef Milton:

> [...]
>>> 1. Wis schijf en installeer Ubuntu.

Re: optie voor dual boot verschijnt niet tijdens installatie van 16.04.2

Helaas zie ik in gparted geen knop unmount.
Als ik in de terminal umount /dev/sda typ dan zegt de terminal dat
/dev/sda niet gemount is.

Op 14-07-17 om 17:05 schreef Ron:

> [...]
> Gaat het dan wel?
>
> Ron

Re: optie voor dual boot verschijnt niet tijdens installatie van 16.04.2

Floris-4
/dev/sda is je hele harde schijf, die kan je niet unmounten. Probeer
umount /dev/sda2
voor je Windows partie

Succes,

Floris

Op Sat, 15 Jul 2017 19:55:30 +0200 schreef Milton
<[hidden email]>:

> Helaas zie ik in gparted geen knop unmount.
> Als ik in de terminal umount /dev/sda typ dan zegt de terminal dat
> /dev/sda niet gemount is.

Re: opgelost! optie voor dual boot verschijnt niet tijdens installatie van 16.04.2

Milton-19
Hoi allen,

De dual boot Ubuntu 16.04.2 en Windows 10 is gelukt. De schijf is in
Windows eerst verkleind. Daarna was de optie Naast Windows installeren
weer beschikbaar. Echter koos ik voor de optie Iets anders zodat ik de
vrij gemaakte ruimte kon benutten.
Milton

Op 15-07-17 om 20:43 schreef Floris:

> /dev/sda is je hele harde schijf, die kan je niet unmounten. Probeer
> umount /dev/sda2
> voor je Windows partie
>
> Succes,
>
> Floris

Ubuntu start met grub

Floris-4
Op Thu, 20 Jul 2017 00:01:11 +0200 schreef Luc Schamp <[hidden email]>:

Hallo,

Ik heb een probleem. Mijn computer heeft een probleem.
Na een update start hij niet meer op. Zelfs het keuzemenu tussen Windows en Ubuntu verschijnt niet meer.  Er verschijnt enkel ' Grub'.
Kan iemand me helpen?

Kan je ergens een 'stoom' cursus Ubuntu volgen? Al dan niet tegen betaling?

Groeten
Luc Schamp

Of er een echte Ubuntu cursus is, dat weet ik niet. Maar je kan op internet heel veel informatie (vaak in het engels) vinden.

Naar je computer probleem:
Waarschijnlijk kan je na 'grub>' commando's in typen.

Eerst kijken of grub je hardeschijf ziet.
(comando voor de eerste hardeschijf hd0 en de eerste partitie ,1 Hiermee kan je spelen om je Ubuntu partitie te vinden)
grub> ls (hd0,1)/
(uitkomst)
lost+found/ bin/ boot/ cdrom/ dev/ etc/ home/ lib/
lib64/ media/ mnt/ opt/ proc/ root/ run/ sbin/
srv/ sys/ tmp/ usr/ var/ vmlinuz vmlinuz.old
initrd.img initrd.img.old

Waarschijnlijk is de uitkomst bij jouw iets anders. Als er maar mappen als bin, boot, root, etc en sbin in staan.
Hierna kan je Ubuntu opstarten met de volgende vier commando's:
grub> set root=(hd0,1)
grub> linux /boot/vmlinuz-3.13.0-29-generic root=/dev/sda1
grub> initrd /boot/initrd.img-3.13.0-29-generic
grub> boot

Waarschijnlijk weet je de precieze naam van vmlinuz en initrd niet, maar als je de eerste letters hebt getypt, dan kan je met de [TAB] toets de naam laten aanvullen.

Laat weten hoe ver je hiermee komt, dan kunnen we je verder helpen

Succes,

Floris

Re: Ubuntu start met grub

Floris-4
Ik ga de vraag doorspelen naar de Ubuntu mailing list, want mijn kennis van efi boot is te klein om goed verder te kunnen helpen. De enige dingen die ik nog kan bedenken zijn: staat SecureBoot o.i.d uit in de Bios? Staat Fastboot uit in Windows? Die laatste is natuurlijk lastig uit te zetten als je niet meer in Windows kan komen.

Voor iedereen in de Ubuntu Mailing list een samenvatting van het probleem van Luc
- Na een update start Ubuntu niet meer op en laat een grub prompt zien.
- Er wordt gebruik gemaakt van efi boot
- Zelf dacht ik dat door:
  grub> set root ...
  grub> linux ... root=...
  grub> initrd ...
  grub> boot
De computer wel weer op te starten was. Helaas heeft Luc hier een probleem mee.

Heeft iemand anders nog ideeën?

Floris

Op Sat, 22 Jul 2017 22:37:35 +0200 schreef Luc Schamp <[hidden email]>:

Het wil niet lukken.

Als eerste
Grub>ls
(Hd0) (hd0,gpt3) (hd0,gpt2) (hd0,gpt1) (hd1) (hd2) (hd2,gpt8) ..7..6..5..4..3..2..(hd2,gpt1)
Error : failure  reading sector Oxfc from 'hd1'.
Error : failure reading sector Oxeo from 'hd1'.
Error : failure reading sector 0x0 from 'hd1'.

Ik heb al de verschillende partities geprobeerd zoals je beschreven hebt, maar zonder resultaat. Ik vrees dus voor 'hd1'.

Heb je nog ideeën?

Alvast bedankt
Luc

Op 21 jul. 2017 10:22 a.m. schreef "Floris" <[hidden email]>:
Op Thu, 20 Jul 2017 21:42:25 +0200 schreef Luc Schamp <[hidden email]>:

Dag Floris

Bedankt voor je antwoord.

Ik heb geprobeerd wat je schreef maar bij het eerste gaat het al mis.

Als ik na grub ' ls(hd0,1)/' ingeef  verschijnt er ' efi/'
Dus ik probeer maar verder tegen beter weten in.
Grub  set root=(hd0,1)
Dan verschijnt er niets. Volgende lijn.
Grub linux /boot/vmlinuz-3.13.0-29-generic root=/dev/sda1
Error file ' /boot/vmlinuz-3.13.0-29-generic' not found.

Ik heb dit verscheidene keren geprobeerd.
Heb je nog andere mogelijkheden?

Alvast bedankt voor de hulp

Luc

Zo te zien gebruikt je computer de nieuwe manier van opstarten, dus de plekken waar de bestanden staan zijn iets anders, maar gelukkig werkt grub en kan je die plekken vinden. De tab-knop is je vriend in grub!

Eerst moet je je /boot map vinden. Met 'ls' zie je alle partities
  grub> ls
  (memdisk) (hd0) (hd0,msdos) (hd1) (hd2) (hd2,gpt3) (hd2,gpt2) (hd2,gpt1)

Daarna loop je ze allemaal af op zoek naar je /boot map
  grub> ls (hd2,gpt1)/boot/grub
  error: file `/boot/grub' not found.

volgende poging:
  grub> ls (hd2,gpt2)/boot/grub
  unicode.pf2 [...] grub.cfg

Gevonden! Het eerste opstart commando wordt dan:
  grub> set root=(hd2,gpt2)
Bij jouw zijn dus waarschijnlijk hd2 en gpt2 iets anders

--------------------

Nu de "naam" van je partitie. Alles wat achter UUID staat. Bij jouw is dit een andere letter en cijfer combinatie.
  grub> ls -l (hd2,gpt2)
  Partition hd2,gpt2: Filesystem type ext* [...snip...] UUID e86c20b9-83e1-447d-a3be-d1ddaad6c4c6 - Partition start at [...]

Het tweede opstart commando wordt dan:
  grub> linux /boot/vmlinuz[... druk hier (twee keer) op de tab knop ...].efi.signed root=UUID=<de UUID die je gevonden hebt>
Misschien heb je geen bestand dat op .efi.signed eindigt, maar grub laat zien welke bestanden er bestaan die beginnen met vmlinuz-....

Je RAM disk is een stuk makkelijker te vinden:
  grub> initrd /boot/initrd[... druk hier weer op de tab knop ...]
Zorg er alleen voor dat de versie die achter initrd en vmlinuz hetzelfde zijn (als je meerdere keuzes hebt)

Daarna kan je starten met:
  grub> boot

Zoals je ziet, zijn de vier commando's eigenlijk hetzelfde als in het vorige mailtje alleen de namen zijn iets anders. Aan jouw de taak om uit te puzzelen wat de namen zijn.

Succes,

Floris