partities

nicolaasyme
Zeg,als ik Kubuntu ga installeren maakt de installatie wizard dan zelf
een root en swap partitie aan of kan ik dat beter zelf doen met Norton
Partitionmagic vanuit Windows?Wat is jullie ervaring hier mee?(En als ik
dat zelf tydens de installatie kan doen door ongebruikte ruimte van de C
partitie af te snoepen is dat nog mooier want ik hou niet zo van
geautomatiseerde installaties ;-) )alvast bedankt voor de reacties :-)

Re: partities

Jeroen van Splunder
Op zo, 18-12-2005 te 01:18 +0100, schreef nicolaasyme:
> [...]
> partitie af te snoepen is dat nog mooier want ik hou niet zo van
> geautomatiseerde installaties ;-) )alvast bedankt voor de reacties :-)

De partitoneerder kan alles voor je invullen, maar je kan ook kiezen om
zelf in te delen. Dit van tevoren doen is niet handig, maar voor lege
ruimte zorgen kan wel (hoewel de partitioneerder ook partities kan
verkleinen). Een paar jaar terug gebruikte ik Windows met PartitionMagic
en had ik ook ext2 of ext3 partities aangemaakt, maar daar flipte het
installatieprogramma van Suse op, want die wou dat zelf regelen. Met de
debian-installer die Ubuntu gebruikt kan het wel, maar ik raad het je
niet aan.
--
Jeroen van Splunder <[hidden email]>

Re: partities

Vincent van Adrighem
Op Sun, 18 Dec 2005 01:18:48 +0100
schreef nicolaasyme <[hidden email]>:

> [...]
> ruimte van de C partitie af te snoepen is dat nog mooier want ik hou
> niet zo van geautomatiseerde installaties ;-) )alvast bedankt voor de

Een geautomatiseerde installatie is natuurlijk het gemakkelijkst.
Daarom kun je het beste alleen de dingen van tevoren doen die het
installatieprogramma zelf niet kan.

Wat ik je aan zou raden: Niets van tevoren aanmaken, dat kan het
installatieprogramma zelf het beste.
Verkleinen van bestaande partities is wel een goed idee. Volgens mij
kan het installatieprogramma van Ubuntu geen Windows-partities
verkleinen.

Groetjes,
Vincent van Adrighem

Re: partities

Martijn van de Streek
On Sun, 18 Dec 2005, Vincent van Adrighem wrote:

> Verkleinen van bestaande partities is wel een goed idee. Volgens mij
> kan het installatieprogramma van Ubuntu geen Windows-partities
> verkleinen.

Dat kan wel. Sterker nog: Als Windows op je schijf gevonden wordt, mag je
een percentage opgeven. Dat percentage van je Windows wordt dan 'opgegeten'
door Ubuntu.

Je kent trackballs en andere RSI-preventiemiddelen? Nou, zoiets
maar dan met Britney Spears..
        - (name removed to protect the guilty)

Re: partities

Bart de Koning
> [...]
> ruimte van de C partitie af te snoepen is dat nog mooier want ik hou
> niet zo van geautomatiseerde installaties ;-)

De makkelijkste niet geautomatiseerde methode, die 100% zeker werkt en
aardig veilig is, is met partition magic je windows schijven
verkleinen. Met de lege ruimte daarna niets doen. Die lege ruimte kun
je dan laten gebruiken door Ubuntu, die dit zelf het beste kan
indelen.
Ondanks dat de installer van Ubuntu gebruikersvriendelijker wordt, is
de partition stap in het ubuntu programma nog een lastige stap. Zeker
goed te doen hoor, alleen even goed opletten wat je aan het doen bent,
en goed de waarschuwingen lezen.
Dus partition magic ervoor aanschaffen zou ik niet doen, maar als je
het al hebt, is het aan te raden het te gebruiken omdat het heel
gebruiksvriendelijk en veilig is.

En om de waarheid te zeggen vertrouw ik partition magic beter met NTFS
dan de partitioner, alhoewel ik uit ervaring weet dat dit eigenlijk
altijd wel goed gaat.
Een vraag aan anderen: gparted kan nog steeds geen NTFS partities
verkleinen, waarom kan de partitioner het dan wel, of kan die dat dan
toch niet gegarandeerd zonder dataverlies?

groet,

Bart

Re: partities

Jan Claeys (Ubuntu)
On di, 2005-12-20 at 11:26 +0100, Bart de Koning wrote:
> Een vraag aan anderen: gparted kan nog steeds geen NTFS partities
> verkleinen,

Gparted kan dat wel, en gebruikt daarvoor--net als de installer
trouwens--ntfsresize.  Dat moet dus ge├»nstalleerd zijn en zit in het
pakket 'ntfsprogs'.

Re: partities

Bart de Koning
2005/12/20, Jan Claeys <[hidden email]>:

> Gparted kan dat wel, en gebruikt daarvoor--net als de installer
> trouwens--ntfsresize.  Dat moet dus ge├»nstalleerd zijn en zit in het
> pakket 'ntfsprogs'.

Bedankt! Daarmee neem ik gelijk al mijn bedenkingen over de
partitioner uit de installer terug :-)

Groet,
Bart