partitionering

Peetje
Hallo,

Ik heb Ubuntu gedownload en gebrand. Dat is goed gegaan, want mijn man heeft het succesvol geïnstalleerd. Toen ik aan de beurt was, bleef de installatie steeds hangen bij starting partitioning. Hij komt tot 52% en dan blijft alles hangen. Soms krijg ik eerder foutmeldingen zoals segmentation fault of gaat hij bij 35 % steeds op zwart beeld met een knipperend streepje, om vervolgens weer bij 52% te blijven hangen. Ik word er gek van. Ik heb een normale pc met 64 mb geheugen, een AMDK6 processor.

Alvast bedankt voor alle tips

Petra

Re: partitionering

HC Brugmans
Peetje wrote:

> [...]
> knipperend streepje, om vervolgens weer bij 52% te blijven hangen. Ik
> word er gek van. Ik heb een normale pc met 64 mb geheugen, een AMDK6

Petra,

Je man heeft het succesvol geinstalleerd, ik neem aan op zijn computer,
en jij probeert het nu op de jouwe?
Als dat zo is, en je gebruikt dezelfde cd dan is de cd goed, en kan het
twee dingen zijn:

-> De software kan niet overweg met je hardware
-> Je hardware kan niet overweg met de software

Weet je de verdere specificaties van je computer? Moederbord, grafische
chip, grootte/type harde schijf? - dat soort dingen.
Wat ik wel kan zeggen: 64mb geheugen is erg weinig. Ik heb het succesvol
  geinstalleerd op een 300mhz/64mb laptopje, maar standaard zal het niet
erg rap zijn. Dat lossen we echter wel op zodra het geinstalleerd is.

Ik begrijp dat hij blijft hangen op partitioneren, doe je dat handmatig
of automatisch, staat er een ander OS op de schijf, en welke
partitielayout kies je voor?

Hidde

performance + minimum specs (was Re: partitionering)

Marc Portier

HC Brugmans wrote:

> [...]
> erg rap zijn.

> Dat lossen we echter wel op zodra het geinstalleerd is.

wel, je hebt alvast mijn aandacht.

onlangs de ubuntu install cd's doorgespeeld als alternatief voor iemand
die niet langer zijn win95 wou installeren (noch kon wegens onleesbaar
geworden en niet meer te krijgen install cd's)

ik heb daarbij niet echt nagekeken wat ubuntu's minimumvereisten zijn,
noch is mijn allarmbelleke afgegaan omtrent het feit dat 's mans pc-tje
duidelijk al een hele tijd meegaat. (2de hands bedrijfs-compaq, 64Mb
RAM, 4Gig HD, Pentium II 256)

enfin, de reactiesnelheid van gnome op dat toestel is behoorlijk
ondermaats en ik heb mogen merken dat er dapper wat geswapped wordt
zodra een 2de app wordt geopend. (eigenlijk wordt er alleen nog maar
geswapped heb ik de indruk)

persoonlijk dacht ik dat vooral het gaan opsnorren van nog wat extra
geheugen voor dat toestel soelaas zou brengen, maar

afgaand op het hoopgevende statement hierboven wil ik toch even
rondvragen of er een aantal typische tuning technieken te volgen zijn
die het gebruik van de grafische shell toch aanvaardbaar zouden maken.

groetjes, en alvast bedankt,
-marc=
--
Marc Portier                            http://outerthought.org/
Outerthought - Open Source, Java & XML Competence Support Center

Re: performance + minimum specs (was Re: partitionering)

Martijn Vermaat
> (2de hands bedrijfs-compaq, 64Mb RAM, 4Gig HD, Pentium II 256)

Officieel geeft Ubuntu 5.10 volgens mij 128MB geheugen als
minimum aan. Mijn ervaring is dat dat ook inderdaad het
minimum is om er goed mee te kunnen werken.

(Voor de Live-CD wordt ook 128MB als minimum opgegeven en
al werkt het daar wel mee is 512MB geen overbodige luxe om
met enige snelheid iets te kunnen uitvoeren. Naar mij
is het advies van Ubuntu hier te enthousiast.)

> persoonlijk dacht ik dat vooral het gaan opsnorren van nog wat extra
> geheugen voor dat toestel soelaas zou brengen, maar

Extra geheugen is altijd geweldig voor Gnome en grafische
applicaties. Als je er het geld voor hebt absoluut doen
dus.

> afgaand op het hoopgevende statement hierboven wil ik toch even
> rondvragen of er een aantal typische tuning technieken te volgen zijn
> die het gebruik van de grafische shell toch aanvaardbaar zouden maken.

Je kunt veel tunen. Let op dat DMA wordt gebruikt door je
harde schijf, ga alle services langs en deactiveer wat je
niet gebruikt, gebruik een simpel thema voor Gnome, etc.

Maar dit zijn allemaal erg kleine stapjes en met 64MB zal
het langzaam blijven. Iets dat echt helpt is een
alternatief voor Gnome zoeken, zo licht mogelijk. Qua
gebruiksgemak zou ik eigenlijk alleen XFCE aan kunnen
raden, maar er zijn nog simpeler window managers waarmee
je nog meer snelheid haalt.

--
Martijn Vermaat

Student Computer Science        www.cs.vu.nl/~mvermaat/
Vrije Universiteit, Amsterdam         [hidden email]

Re: partitionering

Martijn Vermaat
> [...]
> knipperend streepje, om vervolgens weer bij 52% te blijven hangen. Ik
> word er gek van. Ik heb een normale pc met 64 mb geheugen, een AMDK6

In dit soort gevallen zou ik voor de zekerheid het geheugen
testen op fouten. Ik denk dat memtest86 ook op de Ubuntu
installatie CD staat (anders zul je even een CD-image moeten
zoeken en branden).

Boot van de CD en als je even de tijd hebt kies je in memtest
liefst alle tests. Wanneer er een fout gevonden wordt is het
een kwestie van uitzoeken in welke module de fout zit en
deze verwijderen uit de PC (dit is de simpele versie van
advies bij fouten in het geheugen).

HC Brugmans wrote:

> [...]

<knip>

Oh, en heb je problemen met andere cds?
Kan best zijn dat je cdromspeler niet overweg kan met die cd.
Misschien kun je het eens proberen met een officiele cd? De meeste leden
van ubuntu-nl hebben een doos thuis staan, dus er is er altijd wel
eentje in de buurt.

Hidde

Marc Portier wrote:

> [...]
> rondvragen of er een aantal typische tuning technieken te volgen zijn
> die het gebruik van de grafische shell toch aanvaardbaar zouden maken.

Marc,

Gnome (de default desktop omgeving van ubuntu) heeft als minimum-eis om
werkbaar te zijn zo'n 128 tot 256mb.
Er word wel performance-werk gedaan om gnome lichter te maken, maar
verwacht daar niet te veel van.

Een goede optie voor oude of langzamere computers is "xubuntu" met de
desktop-omgeving XFCE.  Van XFCE kun je zeggen dat ie minder kan, en is
lang niet zo sexy of gestroomlijnd als gnome, naar mijn mening, maar het
werkt vrij lekker met ~300mhz/64mb.

Verder is het een beetje opletten welke programmas je gebruikt
natuurlijk. Sad to say dat er niet echt meer ontwikkeld word voor dat
soort specificaties.

Hidde