prullenbak

12

prullenbak

Adrien Verlee
Hoe vindt je de prullenbak vd root?
--
adrien

Re: prullenbak

Vincent van Adrighem
Op Fri, 21 Apr 2006 19:36:16 +0200
schreef Adrien Verlee <[hidden email]>:

> Hoe vindt je de prullenbak vd root?
> --
> adrien
Hoi adrien,

Bedoel je de prullenbak van het root-filesystem, of de prullenbak van
het root account?
Standaard prullenbak zit in je /home/adrien/.Trash, op aparte drives
zul je een .Trash-adrien map vinden.
De standaard prullenbak van de root-gebruiker is te vinden
in /root/.Trash en op andere partities zit een .Trash-root map.

Mocht dit je niet verder helpen, dan gaarne meer info. :)

groetjes,
Vincent

Re: prullenbak

Adrien Verlee
Op vr, 21-04-2006 te 23:45 +0200, schreef Vincent van Adrighem:
> Mocht dit je niet verder helpen, dan gaarne meer info. :)

Allen bedankt!
--
adrien

Re: prullenbak

On Fri, 21 Apr 2006, Adrien Verlee wrote:

> Hoe vindt je de prullenbak vd root?

die heet .Trash

En nautilus als root gebruiken is een SLECHT SLECHT idee, ivm security.
En geen nautilus = geen Trash.

Re: prullenbak

Adrien Verlee
Op za, 22-04-2006 te 19:57 +0200, schreef Martijn van de Streek:
> En nautilus als root gebruiken is een SLECHT SLECHT idee, ivm
> security.
> En geen nautilus = geen Trash.

Je zal wel het gelijk aan je kant hebben. Maar kan je ook vertellen hoe
ik dan die root-prullenbak leeg krijg?
--
adrien

Re: prullenbak

Willem Hellinga
Adrien Verlee schreef:

> Je zal wel het gelijk aan je kant hebben. Maar kan je ook vertellen hoe
> ik dan die root-prullenbak leeg krijg?

sudo nautilus
Klik op "bestand" en vervolgens op "Prullenbak legen"

NOOIT meer doen dan.

Willem

Re: prullenbak

Bart de Koning
2006/4/22, Adrien Verlee <[hidden email]>:

> Je zal wel het gelijk aan je kant hebben. Maar kan je ook vertellen hoe
> ik dan die root-prullenbak leeg krijg?
> --
> adrien

Welk programma raden jullie dan eigenlijk aan voor bestandsbeheer als root
midnight commander?
en wat voor security probleem heeft nautilus dan eigenlijk?

Groet,
Bart

Re: prullenbak

Gerco-Kees Bloemsma
als root doe je alleen zaken als:
een useraccount aanmaken
nieuwe software installeren

Als gebruiker doe je de dingen die je als gebruiker wil doen:
spelletjes,
spreadsheets,
internetten
bestandsbeheer
enzovoorts enzovoorts

Maar die root, die gebruik je gewoon bijna nooit, alleen als het strikt noodzakelijk is.

Het voordeel is dan, dat als je een virusaanval krijgt, dat virus niets kan beginnen, omdat je als gewone gebruiker niet je systeem omzeep kan helpen. Ben je op zon moment ingelogd als root, dan heb je dus een probleem

On 4/24/06, Bart de Koning <[hidden email]> wrote:

> [...]

midnight commander?
en wat voor security probleem heeft nautilus dan eigenlijk?

Gerco-Kees
<><

thuis: (0172) 50 82 80
werk: (033) 477 19 22

Re: prullenbak

Bart de Koning
2006/4/24, Gerco-Kees Bloemsma <[hidden email]>:

> [...]
> beginnen, omdat je als gewone gebruiker niet je systeem omzeep kan helpen.
> Ben je op zon moment ingelogd als root, dan heb je dus een probleem

Ben ik helemaal met je eens. Maar soms kom je niet onder het gebruik
van de root voor je bestandsbeheer uit... bv als per ongeluk de
rechten van bestanden verkeerd zijn ingesteld.
Zo heeft bijvoorbeeld KDE ergens een bug zitten dat als je konqueror
opent als root dat je .ICEauthority bestand als gebruiker root kan
krijgen, waardoor je geen grafische omgeving meer kunt opstarten. Dan
moet je wel in een veilige modus die gebruiker weer omzetten, en
daarvoor gebruik ik eigenlijk altijd het liefst een GUI (meer omdat ik
het commando altijd vergeet en bang ben de verkeerde rechten te
veranderen)....

Groet,
Bart

Re: prullenbak

Roelof de Groot
Deze "virusaanval" is echter meestal de gebruiker zelf :p

Bestandsbeheer in bestanden waar je als user geen rechten hebt doe ik altijd op de prompt. midnight commander kun je dan natuurlijk ook gebruiken als je dat prettig vind.
Soms is het inderdaad noodzaak dingen als root te doen, het kan ook prima, alleen geen gewoonte van maken dat je altijd maar als root zit ingelogd en nadenken voordat je op toetsen drukt...
Dus gewoon als user inloggen is mijn advies en root taken afhandelen met sudo

Roelof.

Op ma, 24-04-2006 te 15:20 +0200, schreef Bart de Koning:
> [...]
> opent als root dat je .ICEauthority bestand als gebruiker root kan
> krijgen, waardoor je geen grafische omgeving meer kunt opstarten.

Dat is het nu net: als je programma's als Konqueror en K3B en zo niet
als root draait, zal je nooit zo'n problemen hebben...

Re: prullenbak

On ma, 2006-04-24 at 15:20 +0200, Bart de Koning wrote:
> Ben ik helemaal met je eens. Maar soms kom je niet onder het gebruik
> van de root voor je bestandsbeheer uit... bv als per ongeluk de
> rechten van bestanden verkeerd zijn ingesteld.

Dat gebeurt alleen maar als je bestandsbeheer als root doet. Doe dat dus
niet.
 - Linux for human beings - http://www.ubuntu.com
 - Linux voor iedereen - http://www.ubuntu-nl.org

> [...]

> Dat is het nu net: als je programma's als Konqueror en K3B en zo niet
> als root draait, zal je nooit zo'n problemen hebben...

Dat klopt uiteraard :-D
Maar soms bega je een fout en moet je het wel weer zien te corrigeren.

Re: prullenbak

Robert Spanjaard
On Mon, 24 Apr 2006 15:39:17 +0200, Dennis Kaarsemaker wrote:

> Dat gebeurt alleen maar als je bestandsbeheer als root doet. Doe dat dus
> niet.

Toen ik bestanden van een NTFS-partitie naar een ext3-partitie kopieerde,
waren ze voor mij als gebruiker read-only (ws omdat ze op NTFS ook
read-only waren, natuurlijk). De enige manier om dat aan te passen is door
als root te werken. Wegens het grote aantal bestanden heb ik "sudo chmod
-R [etc]" gebruikt, maar als je niet aan een CLI gewend bent en maar een
paar bestanden hoeft te doen, is een root filemanager (zoals sudo
nautilus) geen slechte optie. Of zie ik dat verkeerd?

--
Regards, Robert                                      http://www.arumes.com

Re: prullenbak

Hein-Pieter van Braam
Dat zie je verkeerd, als jij al gewone gebruiker die bestanden
gekopieert hebt, is de eigenaar van die bestanden de gebruiker waarmee
je die bestanden gekopieerd heeft.

In linux en unices kan de eigenaar van een bestand altijd de modus
aanpassen, het is dus onmogelijk om als eigenaar van een bestand de
schrijfrechten permanent kwijt te raken.

in adere woorden, dit had je ook vanuit nautilus als gewone gebruiker
kunnen doen (dezelfde gebruiker als waarmee je de bestanden had
gekopieerd dus) of datzelfde commando als gewone gebruiker uit kunnen
voeren. (chmod -R)

Hein-Pieter van Braam.

On ma, 2006-04-24 at 17:18 +0200, Robert Spanjaard wrote:

> Of zie ik dat verkeerd?

Ja :) Voor chmod heb je geen rootrechten nodig. (En dit is een bug in
gnome-vfs die ~2 dagen geleden is gefixt in Ubuntu)

On Mon, 24 Apr 2006 17:58:51 +0200, Dennis Kaarsemaker wrote:

> Ja :) Voor chmod heb je geen rootrechten nodig. (En dit is een bug in
> gnome-vfs die ~2 dagen geleden is gefixt in Ubuntu)

Hm, ik meen me toch te herinneren dat het zonder root niet ging. Maar als
newbie zal ik er maar gewoon vanuit gaan dat ik wat fout gedaan heb. :-)
Maar het is iig goed afgelopen, en 't enige wat nog van Windows over is,
is een 10 GB bootpartitie, mocht ik er in Linux toch (nog) niet uitkomen.

't Zal niet lang duren voor Windows helemaal de prullenbak in kan, om nog
maar on-topic te blijven. :-)

--
Regards, Robert                                      http://www.arumes.com

Re: prullenbak

Hein-Pieter van Braam
Je windows partitie wegpleuren en je root vergroten mag je wel als root
doen hoor ;)

On Mon, 2006-04-24 at 18:29 +0200, Robert Spanjaard wrote:

> [...]
>
> 't Zal niet lang duren voor Windows helemaal de prullenbak in kan, om nog

Re: prullenbak

Adrien Verlee
Op ma, 24-04-2006 te 09:25 +0200, schreef Dimitri Van Landuyt:
> Je gebruikt inderdaad best nautilus niet als root. Ik zie er ook geen
> reden toe. Om welke reden heb je nautilus gestart als root?

Om een backup te verwijderen die root-rechten had.

Ik denk dat de verwarring komt vd veronderstelling dat Nautilus
permanent in root wordt gedraaid. Ik doe dat maar even, snel, en ook
zelden.

Er stond nergens geschreven dat ik dat permanent draai als root.
--
Adrien - Quoten is efficiënt
www.marxists.org/nederlands/index.htm Laat je niet kisten, heb klasse!

Re: prullenbak

Robert Spanjaard
On Mon, 24 Apr 2006 18:44:01 +0200, Hein-Pieter van Braam wrote:

> Je windows partitie wegpleuren en je root vergroten mag je wel als root
> doen hoor ;)

Maar hoe vergroot je die Linux-partitie? Die staat natuurlijk aan 't eind
van de schijf, dus vergroten met (de LiveCD van) GParted werkt niet. Je
kan alleen het eind van een ext3-partitie verschuiven; niet het begin.

Overigens heb ik op m'n linux-boot nog 6 GB vrij, en er hangen nog een
120GB en 400GB HD aan. :-)