simple back up

Adrien Verlee
Gebruikt iemand dit met succes?

Het is niet te geloven, ik geloof het zelf bijna niet, maar ben tot de
ontdekking gekomen dat hier alleszins niet werkt.

Ik heb af en toe back-ups genomen en er verder niet naar omgezien.
Gisteren wil ik een 'specialeke' doen: het back-uppen van de d-schijf
(windows fat partitie), de back-up moet bewaard worden op het
bureaublad.

Dus niks op het bureaublad. Ben dan gaan kijken in var/backup, waar de
eerdere backups zouden moeten staan volgens de configuratie van Simple
Back up. Er staat daar wel wat, maar niks dat lijkt op degelijke
back-ups.

In de mijn persoonlijke folder home/adrien staan wel back-ups, maar die
zijn weer virtueel leeg (vier bytes of zoiets)!

Straf!
--
adrien

Re: simple back up

Mo Pringles
Adrien Verlee schreef:

>Gebruikt iemand dit met succes?

Ja ik. Veel meer kan ik er niet over melden, want ik back up iedere
avond succesvol. En ik heb ook meerdere malen deze backups teruggezet.

--
Gr. Mo

Re: simple back up

Adrien Verlee
Op wo, 19-04-2006 te 17:45 +0200, schreef Mo Pringles:

> Ja ik. Veel meer kan ik er niet over melden, want ik back up iedere
> avond succesvol. En ik heb ook meerdere malen deze backups teruggezet.

Bedankt. Zal het morgenavond weg doen en terug installeren. Er is
blijkbaar iets fout gelopen.
> [...]

> Ja ik. Veel meer kan ik er niet over melden, want ik back up iedere
> avond succesvol. En ik heb ook meerdere malen deze backups teruggezet.

Ja, hallo?! Heb dus sbackup gedeïnstalleerd, en wilde om zeker te zijn
configuratie bestanden ook deleten, alvorens het programma te
herinstalleren. Dus Nautilus als root gestart. En zie dat er wel
degelijk dan een een backup staat in het werkblad, maar als root
natuurlijk!

Nu, is er een mogelijkheid dat er backups gemaakt worden als gewone
gebruiker met simple back up (sbackup)? Dat is toch een stuk minder
omslachtig!
--
adrien

Re: simple back up

Adrien Verlee
Op vr, 21-04-2006 te 19:25 +0200, schreef Adrien Verlee:

> [...]
> herinstalleren. Dus Nautilus als root gestart. En zie dat er wel
> degelijk dan een een backup staat in het werkblad, maar als root

Als ik nu effkens verder gedacht had... Ik heb dus backup bestanden als
root, maar als gebruiker, die ik kan zien, maar waar ik geen rechten
voor heb.

Wel, wel. Dat wordt ingewikkeld. Mag het iets simpeler ? Hoe houd ik het
simpel?
> [...]

> herinstalleren. Dus Nautilus als root gestart. En zie dat er wel
> degelijk dan een een backup staat in het werkblad, maar als root

Kan sbackup (simple back up onder systeembeheer) niet als gebruiker
worden gestart? (Dus niet als root). De logica van deze
root-configuratie ontsnapt mij.
Heb het terug geïnstalleerd en het blijft dus root....
--
adrien

Re: simple back up

Jan Claeys (Ubuntu)
Op za, 22-04-2006 te 12:37 +0200, schreef Adrien Verlee:

> Kan sbackup (simple back up onder systeembeheer) niet als gebruiker
> worden gestart? (Dus niet als root). De logica van deze
> root-configuratie ontsnapt mij.
> Heb het terug geïnstalleerd en het blijft dus root....
Ik denk dat het wel de bedoeling is dat een gebruiker met
administratieve rechten (iemand die via sudo 'root' kan worden dus) de
instellingen aanpast voor automatische backups.  Vergeet niet dat zo'n
backup-configuratie normaal backups maakt (of kan maken) van de
systeemconfiguratiebestanden en van de persoonlijke map van alle
gebruikers.  Alleen al het feit dat zo'n backups automatisch elke dag of
week of zo moeten gebeuren, ook als de admin-gebruiker niet ingelogd is,
vereist dat je 'root' bent om de cron tabel aan te passen (die bepaalt
welke programma's op welk moment op de achtergrond gestart worden).

Nu, het lijkt me in theorie wel mogelijk om op z'n minst backups "op
aanvraag" door een gewone gebruiker te laten doen, al zou dat dus
duidelijk een aanpassing van het programma vragen.  Misschien een idee
voor een "feature request" bij de auteur?

PS: backups op je bureaublad zijn natuurlijk niet erg nuttig: als je
harde schijf crasht of het bestandssysteem kapot gaat ben je die backup
evengoed kwijt als het origineel.  Beter is dus dat je dat op een
externe harde schijf of op een andere computer of zo zet.