upgraden van kubuntu 5.10 Breezy naar 6.06 Dapper beta 2?

upgraden van kubuntu 5.10 Breezy naar 6.06 Dapper beta 2?

Wouters Stan
Ik volg al een tijdje deze maillist en vind telkens mensen die upgraden
naar 6.06.

Is raadzaam om de nieuwe Kubuntu te installeren of moet ik nog wat wachten?

Indien het geen probleem zou geven om over te schakelen, hoe kan ik via
het programma adept upgraden naar Dapper?

Groeten,

Stan Wouters

Re: upgraden van kubuntu 5.10 Breezy naar 6.06 Dapper beta 2?

Jan Claeys (Ubuntu)
Op di, 02-05-2006 te 21:54 +0200, schreef Wouters Stan:
> Ik volg al een tijdje deze maillist en vind telkens mensen die upgraden
> naar 6.06.
>
> Is raadzaam om de nieuwe Kubuntu te installeren of moet ik nog wat wachten?

Dat moet je in feite zelf bepalen; "Dapper" is nog steeds beta, dus
problemen zijn altijd mogelijk.  Als de constante goede werking van je
PC heel belangrijk is (vb. werk, school, ...) zou ik nog even wachten.
Als je een reserve-PC hebt, dan is upgraden waarschijnlijk interessant
(je kan helpen bugs vinden!).  Als het ergens tussenin zit moet je dus
zelf beoordelen of je het ziet zitten...

> Indien het geen probleem zou geven om over te schakelen, hoe kan ik via
> het programma adept upgraden naar Dapper?

Aangezien ik geen Kubuntu gebruik, ken ik de precieze mogelijkheden van
Adept ook niet (en dat is de reden dat ik eerder het geven van een
antwoord wilde overlaten aan iemand die het wel gebruikt...).

Re: upgraden van kubuntu 5.10 Breezy naar 6.06 Dapper beta 2?

Wouters Stan
Beste

Ik heb op school en thuis een computer staan.
Die op school dient om te testen.
Waar vind ik deze beta 2 versie?

Weet iemand op internet een interessante handleiding of een boek over de
opbouw van Linux, met de bedoeling om achteraf via de console aan de slag
te kunnen.

Groeten,

Stan Wouters

> [...]
>

> --
> Jan Claeys

Re: upgraden van kubuntu 5.10 Breezy naar 6.06 Dapper beta 2?

Mark Schouten

Kubuntu: http://nl.releases.ubuntu.com/kubuntu/dapper/
Ubuntu:  http://nl.releases.ubuntu.com/6.06/

> Weet iemand op internet een interessante handleiding of een boek over de
> opbouw van Linux, met de bedoeling om achteraf via de console aan de slag
> te kunnen.

Pff, daar zou ik je niet aan kunnen helpen.

--
Mark Schouten <[hidden email]>
admin van http://nl.archive.ubuntu.com/ en http://nl.releases.ubuntu.com/

Re: upgraden van kubuntu 5.10 Breezy naar 6.06 Dapper beta 2?

Nico Veenkamp
Stan,

<quote> Wouters Stan</quote>
> Weet iemand op internet een interessante handleiding of een boek over de
> opbouw van Linux, met de bedoeling om achteraf via de console aan de slag
> te kunnen.

Kijk eens op deze URL. Hier staat de derde editie van Linux in a nutshell
http://www.mamiyami.com/document/oreilly/weblinux/lnut/index.htm

De opbouw van Linux zelf verschilt vaak per distributie. Echter de meeste
hebben wel een /home directorie voor de informatie van de diverse
gebruikers. Onder /usr staan de programma's. Of in /usr/bin, /usr/sbin
/usr/local/bin etc. Soms staan programma's ook onder /opt.

Onder /etc vind je over het algemeen de configuratie bestanden van de
diverse programma's. Dit zijn tekstbestanden die je kunt bewerken om zo je
eigen instellingen aan te brengen.

de log files vind je vaak onder /var/log

Kijk eens rond op www.linuxquestions.org voor meer informatie over linux
of op loads of linux links (http://loll.sourceforge.net/linux/links/)

Vergeet natuurlijk niet de Ubuntu Wiki te bezoeken voor Ubuntu info
(https://wiki.ubuntu.com/)

Success.
Nico Veenkamp
Open Source Solutions for Internet (OSSFI)
T: 06-53193353
E: [hidden email]

Re: upgraden van kubuntu 5.10 Breezy naar 6.06 Dapper beta 2?

Wouters Stan
Beste Nico

Ik heb geen toegang tot de eerste hyperlink (mamiyami).
Bedankt voor de overige info.
Misschien nog een simpel vraagje.
Ik merk dikwijls de repositoren "univers" en "multiverse" op.

Wie maakt die?
Zijn die Linux-versie gebonden?
Zijn er nog andere in omloop?

Groeten,

Stan

> [...]
> T: 06-53193353
> E: [hidden email]

Re: upgraden van kubuntu 5.10 Breezy naar 6.06 Dapper beta 2?

Herman Bos-3
Wouters Stan wrote:

> [...]
> Bedankt voor de overige info.
> Misschien nog een simpel vraagje.
> Ik merk dikwijls de repositoren "univers" en "multiverse" op.

Elke Ubuntu versie heeft main, restricted, universe en multiverse.

In main zitten de officieel ondersteunde software pakketten.
In restricted zitten officieel ondersteunde pakketten die niet vrij en
blij zijn (binary nvidia drivers bijvoorbeeld)

In universe zitten de door de community ondersteunde pakketten (beheerd
door MOTU).
In multiverse is een universe variant waar software in zit waar betreft
licentie haken en ogen aan zitten (niet opensource of niet vrije
licenties, wellicht ook rare patent dingen).

Elke versie van Ubuntu heeft zijn eigen universe en multiverse en die
zijn dus ook daaraan gebonden.