volgorde geluidskaarten

Angelo Machils
Hallo!

Ik heb een systeem met daarin een VIA compatible geluidskaart en een
Logitech Sphere webcam. Om de een of andere reden denkt Ubuntu (v 5.10)
dat de microfoon van de Sphere ook een geluidsuitvoer is en creëert dus
een entry. Op zich geen probleem, maar bij herstarts wisselt de
volgorde, dan is dus bijv. de Sphere DSP0, terwijl de VIA DSP1 is. Bij
de volgende herstart 'kan' het juist weer andersom zijn. Enkele aps
(bijv. MPlayer) vinden het zelf helemaal niet 'leuk' dat de Sphere DSP0
is en crashen.
Kan ik ergens de volgorde hard instellen, zodat de VIA (de echte
geluidskaart) altijd als DSP0 gekenmerkt wordt??
Vaak heb ik ook de USB headset ingestoken, maar deze wordt altijd als
DSP2 gekenmerkt, dus daar heb ik geen problemen mee.

Andere vraag is hoe ik een nieuwe user bevoegd kan maken voor
geluidsapparatuur. Ik heb een account op het systeem voor mijn vriendin
aangemaakt, maar deze kan geen enkele geluidsbron gebruiken. Met name
dient zij de headset te kunnen gebruiken.

Bij voorbaat mijn dank!

Groeten, Angelo

Re: volgorde geluidskaarten

Nico Veenkamp
Angelo,

<quote> Angelo Machils</quote>

[...]

> [...]
> aangemaakt, maar deze kan geen enkele geluidsbron gebruiken. Met name
> dient zij de headset te kunnen gebruiken.

- Ga in het meny naar Systeem --> Beheer --> Gebruikers en groepen
- Zoek onder het tabje Gebruikers naar de naam van je vriendin, waarmee ze
inlogt
- Selecteer de naam van je vriendin en klik aan de rechterkant op
Eigenschappen
In het scherm dat je nu krijgt klik op de tab voor Gebruikersrechten
Vink het vakje Audio apparaten gebruiken aan

OK, Ok etc.

Success.

Nico Veenkamp
Open Source Solutions for Internet (OSSFI)
T: 06-53193353
E: [hidden email]
W: http://www.ossfi.nl
weblog: http://www.breathinbreathout.com
weblog: http://blog.ossfi.nl

Firefox!</a>

On do, 2006-01-12 at 11:02 +0100, Angelo Machils wrote:

> [...]
> aangemaakt, maar deze kan geen enkele geluidsbron gebruiken. Met name
> dient zij de headset te kunnen gebruiken.

System -> administration -> users and groups, selecteer user, klik
properties, tabblad privileges :)
  - Linux for human beings: http://www.ubuntu.com
  - Linux voor iedereen:    http://www.ubuntu-nl.org

Re: volgorde geluidskaarten

Angelo Machils

>System -> administration -> users and groups, selecteer user, klik
>properties, tabblad privileges :)

Thanks, ik was al aan dingen als 'usermod' aan 't denken :)

Maar iemand ook een idee over de volgorde van mijn geluidskaarten?????

Groeten,
Angelo

Re: volgorde geluidskaarten

Martijn van de Streek
On Sun, 15 Jan 2006, Angelo Machils wrote:

> Maar iemand ook een idee over de volgorde van mijn geluidskaarten?????

Systeem -> Voorkeuren -> Geluid

en daar de standaard-geluidskaart instellen.

Zwart is gewoon donker wit!
        - Squishy

Re: volgorde geluidskaarten

Peter Lieverdink-2
Martijn van de Streek wrote:

> Systeem -> Voorkeuren -> Geluid
>
> en daar de standaard-geluidskaart instellen.
>
> Martijn
Of je kunt de drivers toevoegen aan /etc/modules in de volgorde waarop
je ze wilt laden. De dsp0 kaart eerst, dan de dsp1 kaart.

- P.

On Mon, 16 Jan 2006, Peter Lieverdink wrote:

> Of je kunt de drivers toevoegen aan /etc/modules in de volgorde waarop
> je ze wilt laden. De dsp0 kaart eerst, dan de dsp1 kaart.

Ja, maar dat is niet supported, en zeker niet de bedoeling. Het is de
bedoeling dat dit allemaal on the fly te configureren is, etc. -- als
dit NIET werkt, file dan bugs!

Een kameel slaat water op in z'n bulten: waterstof in de éen, zuurstof in de
ander.

You wrote:

>Systeem -> Voorkeuren -> Geluid
>
>en daar de standaard-geluidskaart instellen.
>
>Martijn

Nou, dan is het eigenlijk al te laat :) De 'mix-up' gebeurd al bij de
detectie van de hardware. Bij 'System->Preferences->Sound' kies ik welke
DSPx de gebruikte geluidskaart binnen Gnome moet zijn. Maar Ubuntu raakt
een beetje in de war en kiest dan voor bijv. DSP0 de VIA geluidskaart en
dan weer de webcam.

On Sun, 22 Jan 2006, Angelo Machils wrote:

> [...]
> DSPx de gebruikte geluidskaart binnen Gnome moet zijn. Maar Ubuntu raakt
> een beetje in de war en kiest dan voor bijv. DSP0 de VIA geluidskaart en

Dan moet je een bug filen.

BASIC is net als zwemmen: je verleert het nooit
        - Fluor

Re: volgorde geluidskaarten

Vincent van Adrighem
Op Sun, 22 Jan 2006 09:11:15 +0100
schreef Angelo Machils <[hidden email]>:
> [...]
> welke DSPx de gebruikte geluidskaart binnen Gnome moet zijn. Maar
> Ubuntu raakt een beetje in de war en kiest dan voor bijv. DSP0 de VIA

Ik had hetzelfde probleem. Mijn tvkaart heeft ook een audio-gedeelte.
De autodetectie heeft last van een raceconditie waardoor soms mijn
geluidskaart en soms mijn tvkaart als eerste audiodevice wordt herkend.

Mijn oplossing was om m'n tvkaart eruit te trekken. Werd toch niet
gebruikt. Maar het aanmelden van dit probleem lijkt me zeker gewenst.
De meeste mensen zullen hier niet zo snel tegenaan lopen omdat zij
slechts 1 audioapparaat hebben.

Groetjes,
Vincent

You wrote:

>Zoals ik al zei dus:
>
>Of je kunt de drivers toevoegen aan /etc/modules in de volgorde waarop
>je ze wilt laden. De dsp0 kaart eerst, dan de dsp1 kaart. :-)
>
>- P.

Haya!

Hoe is dan precies de syntax????

Angelo Machils wrote:

> Haya!
>
> Hoe is dan precies de syntax????

De naam van de module alleen op een regel. Bijvoorbeeld:

snd-emu10k1
snd_intel8x0

Dat laadt eerst de soundblaster live driver (emu10k1) en dan de driver
voor een onboard nforce chip (intel8x0).

- P.