webcam Creative Instant

Jan Wijna
Hallo allen

Ik heb een webcam aangeschaft die ondersteund (zou moeten) worden
door linux. De Creative webcam instant.
De webcam wordt herkend door linux (compleet met naam en type. Hierbij
geeft het systeem ook een nummer (6020) aan, wat ik bij de papieren van
de camera niet kan vinden). Als ik hem (via Netmeeting) aan de gang wil
krijgen, (icoontje met camera erop aanklikken) loopt het hele systeem
vast. Zelfs de cursor werkt niet meer en de systeembelastingsmeter staat
stil.
Reset is het enige wat helpt.

Via het menu  Systeem - Voorkeuren - Verwisselbare stations en media -
Camera's-  kan ik ook iets voor camera's invullen. Is dat misschien een
manier om hem aan de praat te krijgen?

Iemand een idee wellicht?

Dank alvast en groeten,
Jan Wijna

Re: webcam Creative Instant

Martijn van de Streek
On Thu, 20 Apr 2006, Jan Wijna wrote:

> De webcam wordt herkend door linux (compleet met naam en type. Hierbij
> geeft het systeem ook een nummer (6020) aan, wat ik bij de papieren van
> de camera niet kan vinden).

Waar zie je dit?

> Als ik hem (via Netmeeting) aan de gang wil krijgen, (icoontje met camera
> erop aanklikken) loopt het hele systeem vast. Zelfs de cursor werkt niet
> meer en de systeembelastingsmeter staat stil.

Netmeeting is geen linux-programma. Welk programma gebruik je precies?

> Via het menu  Systeem - Voorkeuren - Verwisselbare stations en media -
> Camera's-  kan ik ook iets voor camera's invullen. Is dat misschien een
> manier om hem aan de praat te krijgen?

Dat is voor fotocamera's, niet webcams.
Webcams zijn rare beesten in Linux, voor zover ik weet. Maar stuur eens de
output van 'dmesg' en 'lsusb' naar de mailinglist. Je kunt bestanden maken
met de inhoud van die commando's door het volgende op een opdrachtregel in
te tikken:

dmesg > dmesg.txt
lsusb > lsusb.txt

(uiteraard eerst de camera inpluggen :))

Re: webcam Creative Instant

Jan Wijna
Op vr, 21-04-2006 te 07:22 +0200, schreef Martijn van de Streek:

> Waar zie je dit?
Via menu Systeem > beheer > Apparaatbeheer   Daar heb ik hem in het
lijstje opgezocht. Geeft daar echter wel aan, had ik gisteren niet
gezien, dat ie het specifieke ding, en de capaciteiten, niet herkent:
        Vendor: Creative Technology
        Device:USB vendor Specific Interface
        Bus type: USB interface
        Device type: unknown
        Capabilities: unknown

> Netmeeting is geen linux-programma. Welk programma gebruik je precies?
als stuurprogramma voor de webcam gebruik ik V4L

> [...]
>
> dmesg > dmesg.txt
> lsusb > lsusb.txt
>
> (uiteraard eerst de camera inpluggen :))

Had inmiddels ook het programmaatje Camorama, (Menu toepassingen >
installeer toepasingen) speciefiek voor webcams geprobeerd, gaf exact
hetzelfde resultaat voorwat betreft vastlopen.

Afijn, missschien werpen de onderstaande bestandjes meer licht op de
zaak?

dmesg.txt (15K) Download Attachment
lsusb.txt (319 bytes) Download Attachment